Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste masterjaar in de rechten | Verplicht | 162 | 6,0 | 81 | 81 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan de verschillende belanghebbenden en hun specifieke belangen in een complexe probleemstelling identificeren en deze integreren in zijn eigen redenering en aanpak. | | - DC
| De student kan in zeer uiteenlopende conflict- en onderhandelingssituaties de belanghebbenden en hun belangen te identificeren. Het verschil tussen belangen en posities wordt scherp gesteld. De aandacht wordt gevestigd op gemeenschappelijke belangen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal maatschappelijke aspecten in een juridische context, kan er kritisch over reflecteren en kan op basis van ethische aspecten en met in acht neming van zijn verantwoordelijkheden als jurist richting geven aan zijn oordeelsvorming. | | - DC
| Hij kan afwegen welke wijze van conflicthantering in een bepaalde situatie het meest aangewezen is. Hij is in staat te handelen vanuit een perspectief van zorgethiek, zeker wanneer relaties met andere partijen zo veel mogelijk gevrijwaard dienen te blijven. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan in teamverband op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling in een multidisciplinaire context. | | - DC
| De student kan samenwerken in onderhandelingsteams, of zijn cliënt bijstaan tijdens onderhandelings- of bemiddelingsgesprekken. Tijdens onderhandelingen en bemiddelingen zoekt en ziet hij gemeenschappelijke doelstellingen en belangen van partijen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal. | | - DC
| De student is in staat om mondeling en schriftelijk toe te lichten op grond van welke redenen hij ter oplossing van een probleem kiest voor rechtspraak of een bepaalde vorm van ADR. Hij is in staat dit met zijn cliënt of opdrachtgever te bespreken. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is zich bewust van het belang van onderhandeling en bemiddeling; heeft inzicht in diverse onderhandelings- en bemiddelingstechnieken en weet de basistechnieken adequaat toe te passen. | | - DC
| De student is zich bewust van zijn eigen rol en verantwoordelijkheid als jurist om onderhandelde en bemiddelde oplossingen na te streven, en ziet concrete mogelijkheden daartoe. Hij ziet zijn persoonlijke kwaliteiten en valkuilen op dit vlak. Via rollenspelen en de analyse van casussen kan hij zich inleven in verschillende situaties en kan hij diverse modellen van bemiddelen en onderhandelen (zoals het Harvard-model) toepassen. Hij beheerst de communicatievaardigheden die vereist zijn om te bemiddelen en te onderhandelen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om zijn eigen aanpak en leerprocessen zelfstandig en zelfgestuurd te plannen en te evalueren. | | - DC
| De student kan gedurende het gehele oefenblok zelfstandig de leerstof verwerken aan de hand van documentatie en audiovisueel materiaal. Hij kan zelfstandig, of in samenwerking met medestudenten, oefeningen en rollenspelen voorbereiden. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een ingesteldheid tot levenslang leren. | | - DC
| De student toont een ingesteldheid om nieuwe evoluties in het recht en de rechtspraktijk, waarbij meer de nadruk wordt gelegd op onderhandelen, bemiddelen, interdisciplinaire aanpak en ethisch verantwoorde benadering op te volgen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en de verschillende juridische standpunten in kaart te brengen, kritisch te benaderen en zo te komen tot een eigen juridisch onderbouwd oordeel. | | - DC
| Vanuit die kritische attitude is de student in staat in te schatten in hoeverre een (strikt) juridische benadering adequaat is, dan wel een niet (strikt) juridische benadering meer perspectieven biedt. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om de verschillende elementen en de relevante rechtsregels in een complexe probleemstelling te detecteren en een of meerdere adequate oplossingsstrategieën te selecteren, zijn keuze te verantwoorden en de gekozen oplossingstrategie(ën) toe te passen. | | - DC
| De student is in staat om bij oplossingsstrategieën in te schatten welke vormen van ADR in een complexe probleemstelling adequaat zouden kunnen zijn. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft een inleidende en uitdiepende wetenschappelijk-disciplinaire kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de rechtsgebieden behorende tot de truncus communis van de masteropleiding, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. Hij kan deze kennis, inzichten en systematiek(en) toepassen, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. | | - DC
| De student kan de juridische kennis van de verschillende rechtsgebieden vervolledigen met kennis van de mogelijkheden tot ADR,onderhandelen, bemiddelen en bemiddelingsgericht werken in de verschillende rechtsgebieden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het blok Onderhandelen en bemiddelen biedt kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes om te onderhandelen, te bemiddelen, bemiddelingsgericht te werken, en anders met conflicten om te gaan.
Er wordt aandacht besteed aan conflicttheorie: soorten conflicten, ontstaan, escalatie, preventie, diagnose, conflictstijlen, enz. De verschillende manieren om met conflicten om te gaan komen en bod, waarbij ruim aandacht wordt besteed aan ADR in de meest brede zin van het woord. Er worden criteria aangereikt om te bepalen welke aanpak het meest geschikt is voor welk soort conflict.
Vermits de sleutel voor bemiddelen en onderhandelen gelegen is in een goede communicatie, wordt ingegaan op de verschillende modellen en methoden van communicatie.
De student wordt vertrouwd gemaakt met de beginselen en de basisbegrippen van het onderhandelen. De verschillende fasen van een onderhandeling worden doorlopen. Enkele basisattitudes voor goed onderhandelen worden bijgebracht. De belangrijkste onderhandelingsmodellen, vooral het Harvardmodel, worden besproken en ingeoefend.
De student wordt vertrouwd gemaakt met de basishouding en vaardigheden van de bemiddelaar. Het verloop van een bemiddeling wordt toegelicht en geoefend. Bemiddeling op zeer uiteenlopende terreinen wordt besproken. Europese impulsen worden toegelicht. Verschillende varianten van bemiddeling komen in beeld.
Onderhandelen, bemiddelen en ADR worden geplaatst binnen fundamentele maatschappelijke evoluties en evoluties in ons rechtssysteem.
Het wettelijk kader voor ADR, alsook de ethiek en de deontologie van de onderhandelaar en bemiddelaar komen aan bod.
Het belang van een goede zelfkennis (de eigen attitudes, overtuigingen, kwaliteiten en valkuilen, ) wordt onderstreept.
De studenten verwerven niet alleen kennis en inzichten, zij dienen tijdens groepsbijeenkomsten ervaringsgericht te leren, vooral door rollenspelen. De groepsbijeenkomsten worden grondig voorbereid, soms individueel, soms via groepswerk (bv. per twee of drie een onderhandeling voorbereiden).
De studenten worden niet opgeleid tot volleerde onderhandelaars en bemiddelaars. Zij maken echter op een grondige wijze kennis met deze methodieken, en leren wanneer welke methodiek kan worden ingezet.
Sleutelwoorden:
- Overzicht en juridisch kader ADR
- Attitudes, kennis, vaardigheden om te bemiddelen en onderhandelen
- Communicatie
- Conflictleer en conflicthantering
- Onderhandelen in al zijn aspecten
- Bemiddelen in al zijn aspecten
- Inzicht in de eigen persoonlijkheid
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Studenten mogen alle studiemateriaal gebruiken |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Aanwezigheid bij de onderwijsbijeenkomsten is verplicht en is een voorwaarde om te mogen deelnemen aan het examen, zowel in de eerste als tweede examenkans. De taken moeten worden ingediend om een cijfer voor het opleidingsonderdeel te kunnen bekomen. |
|
|
|
Gevolg | Deelname aan alle deelevaluaties is een voorwaarde om een examenresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel te bekomen. |
|
|
|
Extra info | - Open boek examen, schriftelijk (vooral een casus) 40% van de punten - Verplichte taken tijdens de onderwijsperiodes, zoals: opdracht op vlak van persoonlijke evolutie op het vlak van attitudes en vaardigheden, oefening onderhandelingen voorbereiden, zelfevaluatie en peerevaluatie over bemiddelings- en onderhandelingsvaardigheden. Zelfwerkzaamheid (verplichte taken en voorbereiden onderhandelings- en bemiddelingsoefeningen): 50% van de punten. - Evaluatie tijdens onderwijsgroepen: 10% van de punten.
Deelname aan een bemiddelingswedstrijd staat op 40% van de punten en komt in de plaats van bepaalde verplichte taken die tijdens de onderwijsperiode moeten worden uitgevoerd (met name de taak persoonlijke verwerkingsopdracht).
De docent bepaalt in overleg met het Opleidingsbestuur en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | .Aanwezigheid bij de onderwijsbijeenkomsten is verplicht en is een voorwaarde om te mogen deelnemen aan het examen, zowel in de eerste als tweede examenkans. .De punten op de schriftelijke taken mogen worden overgedragen naar de tweede kans. De schriftelijke taken die men indiende tijdens de eerste zittijd mogen worden verbeterd en opnieuw ingediend tijdens de tweede kans. De taken die men eventueel niet indiende tijdens de eerste kans, dienen uiterlijk te worden gemaakt en ingediend in de tweede examenkans (conform melding op Blackboard). (50% van de punten). .Open boek examen, schriftelijk (40 % van de punten). .Het resultaat van de evaluatie tijdens de onderwijsbijeenkomsten van de eerste examenkans wordt overgedragen naar de tweede examenkans (10% van de punten).
Deelname aan alle deelevaluaties is een voorwaarde om een examenresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel te bekomen.
Afhankelijk van het aantal deelnemers kan de examenvorm in de tweede examenkans gewijzigd worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Scherp onderhandelen zonder bot te zijn: Zelfbewust onderhandelen met oog voor de relatie,Jos Linnemann; Arjan Broere,Van Duuren Management,9789089650665
- Excellent onderhandelen: een praktische gids voor het best mogelijke resultaat in iedere onderhandeling,Roger Fisher; William Ury; Bruce Patton,31,Business Contact,9789047000280
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|