Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master informatica profiel Visual Computing | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan vlot programmeren. De student heeft basiskennis van multimediasystemen, algebra en statistiek. De student kan analytisch denken.
|
|
|
In dit vak worden de basisbeginselen van digitale beeldverwerking op een computer aangebracht. Het vak is geen handleiding tot beeldverwerkingspakketten zoals photoshop of final cut pro, maar behandelt algoritmen en wiskundige technieken : de duurzame kennis die een student in staat stelt om beeldverwerkingspakketten sneller te begrijpen, maar vooral zelf ook te kunnen bijdragen tot de ontwikkeling van de beeldverwerkingssystemen van de toekomst. Andere vakken, zoals digitale audioverwerking en geavanceerde beeldverwerking bouwen verder op de basiskennis die in dit vak worden aangebracht.
Het vak behandelt verschillende manieren waarop digitale beelden voorgesteld kunnen worden, bvb als matrix van grijs- of kleurwaarden (het zogenaamde spatiale domein, inclusief de verschillende modellen om kleur te quantificeren, en deze te filteren, bvb om detail beter tot uitting te laten komen), als matrix van amplitudes en fazeverschuivingen van zuivere golven in het vlak (Fourier- of frequentiedomeinvoorstelling, met inbegrip van inverse filtering voor bijvoorbeeld het ongedaan maken van bepaalde bronnen van onscherpte of periodieke ruis), andere basisfuncties (waveletvoorstelling, voor bvb spatiale ruisverwijdering of compressie), of als verzamelingen (morfologie, om bijvoorbeeld vorminformatie over gefotografeerde objecten te bekomen). We tonen aan hoe ieder van deze voorstellingen toelaat om bepaalde taken efficient op te lossen : de keuze van de juiste voorstelling is dikwijls de helft van de oplossing van een informaticaprobleem. Op een visueel aantrekkelijke manier worden wiskundige technieken die erg ingewikkeld lijken intuitief gemaakt. Naast concrete kennis mbt beeld- en signaalverwerking, leert de student dat wiskunde geen doel op zich is, maar een uitermate geschikt hulpmiddel om zeer concrete inzichten op een compacte manier te formuleren en praktische oplossingen te bekomen voor reele-wereld problemen. De nadruk ligt op toepassingen binnen multimedia.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
|
Praktijkexamen | 34 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Extra info | Bij herkansing moet de student(e) slechts het deel waarvoor hij niet geslaagd is opnieuw afleggen. Indien dit het practicum betreft kan een aanvullende opdracht opgelegd worden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Digital Image Processing,Gonzalez and Woods,4th Edition (2018),Pearson Education,9780133356724 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Notas over bilaterale filters, kleurmodellen en papers over wavelets (worden ter beschikking gesteld op de web site van het vak).
dias en demonstraties van tijdens de hoorcolleges |
|
|
|
|
|
| master informatica volledig keuzepakket | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan vlot programmeren. De student heeft basiskennis van multimediasystemen, algebra en statistiek. De student kan analytisch denken.
|
|
|
In dit vak worden de basisbeginselen van digitale beeldverwerking op een computer aangebracht. Het vak is geen handleiding tot beeldverwerkingspakketten zoals photoshop of final cut pro, maar behandelt algoritmen en wiskundige technieken : de duurzame kennis die een student in staat stelt om beeldverwerkingspakketten sneller te begrijpen, maar vooral zelf ook te kunnen bijdragen tot de ontwikkeling van de beeldverwerkingssystemen van de toekomst. Andere vakken, zoals digitale audioverwerking en geavanceerde beeldverwerking bouwen verder op de basiskennis die in dit vak worden aangebracht.
Het vak behandelt verschillende manieren waarop digitale beelden voorgesteld kunnen worden, bvb als matrix van grijs- of kleurwaarden (het zogenaamde spatiale domein, inclusief de verschillende modellen om kleur te quantificeren, en deze te filteren, bvb om detail beter tot uitting te laten komen), als matrix van amplitudes en fazeverschuivingen van zuivere golven in het vlak (Fourier- of frequentiedomeinvoorstelling, met inbegrip van inverse filtering voor bijvoorbeeld het ongedaan maken van bepaalde bronnen van onscherpte of periodieke ruis), andere basisfuncties (waveletvoorstelling, voor bvb spatiale ruisverwijdering of compressie), of als verzamelingen (morfologie, om bijvoorbeeld vorminformatie over gefotografeerde objecten te bekomen). We tonen aan hoe ieder van deze voorstellingen toelaat om bepaalde taken efficient op te lossen : de keuze van de juiste voorstelling is dikwijls de helft van de oplossing van een informaticaprobleem. Op een visueel aantrekkelijke manier worden wiskundige technieken die erg ingewikkeld lijken intuitief gemaakt. Naast concrete kennis mbt beeld- en signaalverwerking, leert de student dat wiskunde geen doel op zich is, maar een uitermate geschikt hulpmiddel om zeer concrete inzichten op een compacte manier te formuleren en praktische oplossingen te bekomen voor reele-wereld problemen. De nadruk ligt op toepassingen binnen multimedia.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
|
Praktijkexamen | 34 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Extra info | Bij herkansing moet de student(e) slechts het deel waarvoor hij niet geslaagd is opnieuw afleggen. Indien dit het practicum betreft kan een aanvullende opdracht opgelegd worden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Digital Image Processing,Gonzalez and Woods,4th Edition (2018),Pearson Education,9780133356724 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Notas over bilaterale filters, kleurmodellen en papers over wavelets (worden ter beschikking gesteld op de web site van het vak).
dias en demonstraties van tijdens de hoorcolleges |
|
|
|
|
|
| master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | - EC
| EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie heeft gespecialiseerde en diepgaande kennis van, inzicht en vaardigheden verworven in nucleaire technologische domeinen zoals reactortechnologie, kernfysica, radiochemie, nucleaire meettechniek, nucleaire elektronica en nucleaire softwaretoepassingen van signaalverwerkende algoritmen en systemen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan vlot programmeren. De student heeft basiskennis van multimediasystemen, algebra en statistiek. De student kan analytisch denken.
|
|
|
In dit vak worden de basisbeginselen van digitale beeldverwerking op een computer aangebracht. Het vak is geen handleiding tot beeldverwerkingspakketten zoals photoshop of final cut pro, maar behandelt algoritmen en wiskundige technieken : de duurzame kennis die een student in staat stelt om beeldverwerkingspakketten sneller te begrijpen, maar vooral zelf ook te kunnen bijdragen tot de ontwikkeling van de beeldverwerkingssystemen van de toekomst. Andere vakken, zoals digitale audioverwerking en geavanceerde beeldverwerking bouwen verder op de basiskennis die in dit vak worden aangebracht.
Het vak behandelt verschillende manieren waarop digitale beelden voorgesteld kunnen worden, bvb als matrix van grijs- of kleurwaarden (het zogenaamde spatiale domein, inclusief de verschillende modellen om kleur te quantificeren, en deze te filteren, bvb om detail beter tot uitting te laten komen), als matrix van amplitudes en fazeverschuivingen van zuivere golven in het vlak (Fourier- of frequentiedomeinvoorstelling, met inbegrip van inverse filtering voor bijvoorbeeld het ongedaan maken van bepaalde bronnen van onscherpte of periodieke ruis), andere basisfuncties (waveletvoorstelling, voor bvb spatiale ruisverwijdering of compressie), of als verzamelingen (morfologie, om bijvoorbeeld vorminformatie over gefotografeerde objecten te bekomen). We tonen aan hoe ieder van deze voorstellingen toelaat om bepaalde taken efficient op te lossen : de keuze van de juiste voorstelling is dikwijls de helft van de oplossing van een informaticaprobleem. Op een visueel aantrekkelijke manier worden wiskundige technieken die erg ingewikkeld lijken intuitief gemaakt. Naast concrete kennis mbt beeld- en signaalverwerking, leert de student dat wiskunde geen doel op zich is, maar een uitermate geschikt hulpmiddel om zeer concrete inzichten op een compacte manier te formuleren en praktische oplossingen te bekomen voor reele-wereld problemen. De nadruk ligt op toepassingen binnen multimedia.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
|
Praktijkexamen | 34 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Extra info | Bij herkansing moet de student(e) slechts het deel waarvoor hij niet geslaagd is opnieuw afleggen. Indien dit het practicum betreft kan een aanvullende opdracht opgelegd worden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Digital Image Processing,Gonzalez and Woods,4th Edition (2018),Pearson Education,9780133356724 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Notas over bilaterale filters, kleurmodellen en papers over wavelets (worden ter beschikking gesteld op de web site van het vak).
dias en demonstraties van tijdens de hoorcolleges |
|
|
|
|
|
| master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | - EC
| EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT heeft gevorderde kennis en inzicht in principes en toepassingen van automatisering en sensortechnologie en signaalverwerking, en kan hierin complexe, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan vlot programmeren. De student heeft basiskennis van multimediasystemen, algebra en statistiek. De student kan analytisch denken.
|
|
|
In dit vak worden de basisbeginselen van digitale beeldverwerking op een computer aangebracht. Het vak is geen handleiding tot beeldverwerkingspakketten zoals photoshop of final cut pro, maar behandelt algoritmen en wiskundige technieken : de duurzame kennis die een student in staat stelt om beeldverwerkingspakketten sneller te begrijpen, maar vooral zelf ook te kunnen bijdragen tot de ontwikkeling van de beeldverwerkingssystemen van de toekomst. Andere vakken, zoals digitale audioverwerking en geavanceerde beeldverwerking bouwen verder op de basiskennis die in dit vak worden aangebracht.
Het vak behandelt verschillende manieren waarop digitale beelden voorgesteld kunnen worden, bvb als matrix van grijs- of kleurwaarden (het zogenaamde spatiale domein, inclusief de verschillende modellen om kleur te quantificeren, en deze te filteren, bvb om detail beter tot uitting te laten komen), als matrix van amplitudes en fazeverschuivingen van zuivere golven in het vlak (Fourier- of frequentiedomeinvoorstelling, met inbegrip van inverse filtering voor bijvoorbeeld het ongedaan maken van bepaalde bronnen van onscherpte of periodieke ruis), andere basisfuncties (waveletvoorstelling, voor bvb spatiale ruisverwijdering of compressie), of als verzamelingen (morfologie, om bijvoorbeeld vorminformatie over gefotografeerde objecten te bekomen). We tonen aan hoe ieder van deze voorstellingen toelaat om bepaalde taken efficient op te lossen : de keuze van de juiste voorstelling is dikwijls de helft van de oplossing van een informaticaprobleem. Op een visueel aantrekkelijke manier worden wiskundige technieken die erg ingewikkeld lijken intuitief gemaakt. Naast concrete kennis mbt beeld- en signaalverwerking, leert de student dat wiskunde geen doel op zich is, maar een uitermate geschikt hulpmiddel om zeer concrete inzichten op een compacte manier te formuleren en praktische oplossingen te bekomen voor reele-wereld problemen. De nadruk ligt op toepassingen binnen multimedia.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
|
Praktijkexamen | 34 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Extra info | Bij herkansing moet de student(e) slechts het deel waarvoor hij niet geslaagd is opnieuw afleggen. Indien dit het practicum betreft kan een aanvullende opdracht opgelegd worden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Digital Image Processing,Gonzalez and Woods,4th Edition (2018),Pearson Education,9780133356724 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Notas over bilaterale filters, kleurmodellen en papers over wavelets (worden ter beschikking gesteld op de web site van het vak).
dias en demonstraties van tijdens de hoorcolleges |
|
|
|
|
|
| bachelor in de wiskunde - verbreding vrije keuze | Verbreding | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 6: De bachelor Wiskunde kan de reeds verworven kennis integreren in nieuwe wiskundige onderwerpen. Hij/zij begrijpt de samenhang tussen onderwerpen | - EC
| EC 11: De bachelor Wiskunde heeft elementaire kennis verworven in nog een ander wetenschappelijk vakgebied. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan vlot programmeren. De student heeft basiskennis van multimediasystemen, algebra en statistiek. De student kan analytisch denken.
|
|
|
In dit vak worden de basisbeginselen van digitale beeldverwerking op een computer aangebracht. Het vak is geen handleiding tot beeldverwerkingspakketten zoals photoshop of final cut pro, maar behandelt algoritmen en wiskundige technieken : de duurzame kennis die een student in staat stelt om beeldverwerkingspakketten sneller te begrijpen, maar vooral zelf ook te kunnen bijdragen tot de ontwikkeling van de beeldverwerkingssystemen van de toekomst. Andere vakken, zoals digitale audioverwerking en geavanceerde beeldverwerking bouwen verder op de basiskennis die in dit vak worden aangebracht.
Het vak behandelt verschillende manieren waarop digitale beelden voorgesteld kunnen worden, bvb als matrix van grijs- of kleurwaarden (het zogenaamde spatiale domein, inclusief de verschillende modellen om kleur te quantificeren, en deze te filteren, bvb om detail beter tot uitting te laten komen), als matrix van amplitudes en fazeverschuivingen van zuivere golven in het vlak (Fourier- of frequentiedomeinvoorstelling, met inbegrip van inverse filtering voor bijvoorbeeld het ongedaan maken van bepaalde bronnen van onscherpte of periodieke ruis), andere basisfuncties (waveletvoorstelling, voor bvb spatiale ruisverwijdering of compressie), of als verzamelingen (morfologie, om bijvoorbeeld vorminformatie over gefotografeerde objecten te bekomen). We tonen aan hoe ieder van deze voorstellingen toelaat om bepaalde taken efficient op te lossen : de keuze van de juiste voorstelling is dikwijls de helft van de oplossing van een informaticaprobleem. Op een visueel aantrekkelijke manier worden wiskundige technieken die erg ingewikkeld lijken intuitief gemaakt. Naast concrete kennis mbt beeld- en signaalverwerking, leert de student dat wiskunde geen doel op zich is, maar een uitermate geschikt hulpmiddel om zeer concrete inzichten op een compacte manier te formuleren en praktische oplossingen te bekomen voor reele-wereld problemen. De nadruk ligt op toepassingen binnen multimedia.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
|
Praktijkexamen | 34 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Extra info | Bij herkansing moet de student(e) slechts het deel waarvoor hij niet geslaagd is opnieuw afleggen. Indien dit het practicum betreft kan een aanvullende opdracht opgelegd worden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Digital Image Processing,Gonzalez and Woods,4th Edition (2018),Pearson Education,9780133356724 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Notas over bilaterale filters, kleurmodellen en papers over wavelets (worden ter beschikking gesteld op de web site van het vak).
dias en demonstraties van tijdens de hoorcolleges |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|