Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de informatica | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor informatica is zich bewust van informatica als wetenschappelijke discipline, toont een kritische ingesteldheid en kan een standpunt innemen en verdedigen op basis van verworven kennis en inzicht. | | - DC
| De student kan problemen van matige tot redelijke complexiteit op een wetenschappelijke manier onderzoeken en systematisch aanpakken. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan het oplossen van problemen algoritmisch benaderen en is vertrouwd met diverse programmeerparadigma's, -technieken en -methoden. | | - DC
| De student kan uitleggen wat een algoritme is en een algoritmische aanpak definiëren voor het oplossen van een probleem. | | - DC
| De student kan redeneren over de correctheid van een algoritme. | | - DC
| De student begrijpt het belang van precieze syntaxis en semantiek van programmeertalen en kent het onderscheid tussen beide. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan gefundeerd redeneren, abstraheren en formaliseren, gebruik makend van kennis van en inzicht in de wiskundige basis van de informatica. | | - DC
| De student kan een correcte logische redenering opbouwen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor beschikt over een breed referentiekader waardoor hij/zij de eigen kennis en vaardigheden van het vakgebied voortdurend kan actualiseren. | | - DC
| De student heeft grondige kennis over belangrijke deelgebieden van de informatica: programmeertalen en -paradigma''s, computerarchitectuur, human computer interaction, data management, algoritmen en datastructuren, software engineering, computernetwerken, logica, theoretische informatica, besturingssystemen en computer graphics. | | - DC
| De student kan denken en handelen vanuit de fundamenten van de informatica. | | - DC
| De student kan toepassingsgericht denken en handelen in informatica. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan mogelijkheden om een informaticaprobleem op te lossen en de tools die hiervoor beschikbaar zijn, vergelijken en afwegen op hun bruikbaarheid, correctheid en efficiëntie. | | - DC
| De student kan oplossingsmogelijkheden voor een probleem beschrijven. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica hecht belang aan de technische kwaliteit van het geleverde eindproduct, werkt nauwgezet en systematisch en kan de hieraan verbonden specificaties correct naar software vertalen. | | - DC
| De student kan nauwgezet werken aan opdrachten en projecten. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica is zich bewust van de ethisch-maatschappelijke context waarin informatica gebruikt wordt. Hij/zij kan ethische en deontologische problemen herkennen en analyseren, en hiernaar handelen. | | - DC
| De student kan maatschappelijke aspecten en uitdagingen gerelateerd aan informatica uitleggen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Studenten beschikken over een basiskennis van programmeren.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel worden een reeks concepten en technieken behandeld en toegepast die aan de basis liggen van database management:
- bouwstenen van een databasesysteem;
- ontwerpen van databasesystemen;
- basiskennis van het relationele model;
- relationele algebra;
- gebruik van SQL om databases te manipuleren en te ondervragen;
- systeemaspecten van SQL;
- gebruik van constraints;
- beperkingen van het relationele model.
|
In this course, a number of concepts and techniques which are at the basis of database management are introduced and applied: · fundamentals of database systems; · designing database systems; · fundamentals of the relational model; · relational algebra; · using SQL to manipulate and query databases; · systemic aspects of SQL; · using constraints; · limitations of the relational model.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Punt van het project kan worden behouden voor het tweede kansexamen wanneer dit minstens 40% bedraagt. |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Punt van het schriftelijk examen kan worden behouden voor het tweede kansexamen wanneer dit minstens 40% bedraagt. |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Database Systems: The Complete Book,Hector Garcia-Molina, Jeffrey D. Ullman, Jennifer Widom,2nd Edition,Prentice Hall,9781292024479 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
|
|
|
|
| bachelor in de wiskunde - verbreding informatica | Verbreding | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 11: De bachelor Wiskunde heeft elementaire kennis verworven in nog een ander wetenschappelijk vakgebied. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Studenten beschikken over een basiskennis van programmeren.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel worden een reeks concepten en technieken behandeld en toegepast die aan de basis liggen van database management:
- bouwstenen van een databasesysteem;
- ontwerpen van databasesystemen;
- basiskennis van het relationele model;
- relationele algebra;
- gebruik van SQL om databases te manipuleren en te ondervragen;
- systeemaspecten van SQL;
- gebruik van constraints;
- beperkingen van het relationele model.
|
In this course, a number of concepts and techniques which are at the basis of database management are introduced and applied: · fundamentals of database systems; · designing database systems; · fundamentals of the relational model; · relational algebra; · using SQL to manipulate and query databases; · systemic aspects of SQL; · using constraints; · limitations of the relational model.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Punt van het project kan worden behouden voor het tweede kansexamen wanneer dit minstens 40% bedraagt. |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Punt van het schriftelijk examen kan worden behouden voor het tweede kansexamen wanneer dit minstens 40% bedraagt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Database Systems: The Complete Book,Hector Garcia-Molina, Jeffrey D. Ullman, Jennifer Widom,2nd Edition,Prentice Hall,9781292024479 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|