Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Goederen- en bijzondere overeenkomstenrecht (2125)
|
12.0 stptn |
|
|
Insolventierecht (2154)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2e masterjaar in de rechten: rechten - corporate | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2e masterjaar in de rechten: rechten - private | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan de verschillende belanghebbenden en hun specifieke belangen in een complexe probleemstelling identificeren en deze integreren in zijn eigen redenering en aanpak. | | - DC
| De student ontwikkelt gedurende de onderwijsgroepen argumenten pro en contra van verschillende belanghebbenden in een hypothetisch juridisch geschil. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal maatschappelijke aspecten in een juridische context, kan er kritisch over reflecteren en kan op basis van ethische aspecten en met in acht neming van zijn verantwoordelijkheden als jurist richting geven aan zijn oordeelsvorming. | | - DC
| De student neemt een juridisch onderbouwd standpunt in, waarbij hij oog heeft voor ethische en sociaal maatschappelijke aspecten, m.b.t. de casussen die hij voorbereidt voor de onderwijsgroepen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal. | | - DC
| De student neemt na grondige studie van het cursusmateriaal actief en constructief deel aan de groepsdiscussies in de onderwijsgroepen, die aan de oplossing van de rechtsvragen vooraf gaan. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een ingesteldheid tot levenslang leren. | | - DC
| De student houdt rekening met recente wetswijzigingen en besproken evoluties in het vakgebied. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en de verschillende juridische standpunten in kaart te brengen, kritisch te benaderen en zo te komen tot een eigen juridisch onderbouwd oordeel. | | - DC
| De student bespreekt de verschillende uitgangspunten en rechtsregels (zoals bestudeerd en met elkaar vergeleken in de OG) kritisch. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om de verschillende elementen en de relevante rechtsregels in een complexe probleemstelling te detecteren en een of meerdere adequate oplossingsstrategieën te selecteren, zijn keuze te verantwoorden en de gekozen oplossingstrategie(ën) toe te passen. | | - DC
| De student formuleert concrete antwoorden op verschillende rechtsvragen. De student beargumenteert zijn antwoord aan de hand van de toepasselijke rechtsregels en gaat hierbij op rechtsvergelijkende wijze te werk. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan kritisch en op zelfstandige wijze omgaan met verschillende (digitale) bronnen van het juridische vakgebied, zowel Nederlandstalige, Franstalige als Engelstalige bronnen. | | - DC
| De student ontleedt uit de Codex rechtsvergelijking en een casebook de relevante informatie om tot een oplossing te komen in een bepaalde casus. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgevingen, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden. | | - DC
| De student ontleedt uit de Codex rechtsvergelijking en een case book de relevante informatie om tot een oplossing te komen in een bepaalde casus. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk disciplinaire kennis: hij heeft een gespecialiseerde wetenschappelijk disciplinaire kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de rechtsgebieden behorende tot de gekozen afstudeerrichting van de masteropleiding, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. Hij kan deze kennis, inzichten en systematiek(en) toepassen, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. | | - DC
| De student verwerft een verruimde en verdiepte kennis van en inzicht in de belangrijkste leerstukken van het Belgische vermogensrecht, mede vanuit een Europees en rechtsvergelijkend perspectief. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft inzicht in de voortdurende interactie tussen nationaal, supranationaal en internationaal recht. | | - DC
| De student kan m.b.t. het vermogensrecht het rechtsvergelijkend en Europeesrechtelijk perspectief in het nationaal vermogensrecht integreren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft inzicht in de problematiek van eenmaking van het recht, in het bijzonder binnen de Europese context. | | - DC
| De student kan bij het oplossen van complexe casussen m.b.t. het vermogensrecht het Europeesrechtelijke perspectief en dus invloed Europese recht op het nationaal vermogensrecht integreren en op die manier een inzicht verwerven in de processen van eenmaking van het recht. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de recente maatschappelijke ontwikkelingen en het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied. | | - DC
| De student kan bij het oplossen van gelijkaardige casussen rekening houden met m.i.v. recente wetswijzigingen en evoluties, nieuwe strekkingen in de rechtsleer en combinaties van thema's binnen het vermogensrecht. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit blok worden de juridische samenstelling en bescherming van het particuliere vermogen op geïntegreerde wijze onderzocht. Zonder volledig abstractie te maken van de persoonlijke rechten die aan bod komen in contracten en aansprakelijkheidsrecht besteedt deze cursus aandacht aan het vermogensrecht. Contractuele, zakenrechtelijke en zekerheidsrechtelijke structuren lopen daarbij vaak hand in hand. Diverse thema's van het vermogensrecht worden op geïntegreerde wijze aan bod gebracht, zoals het onderscheid tussen de vermogensrechten, de tegenwerpelijkheid en de rol van publiciteitssystemen daarbij, het creatieve gebruik van zakelijke rechten, enz.
Vestiging, verwerving en beperkingen van zakelijke rechten.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
|
Extra info | De docent bepaalt in overleg met het Opleidingsbestuur en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Afhankelijk van het aantal deelnemers kan de evaluatievorm bij de tweede kans gewijzigd worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Cases, Materials and Text on Property Law. Ius Commune Casebooks for the Common Law of Europe,S. VAN ERP en B. AKKERMANS (eds.),2012,Hart Publishing,9781841137506
- Goederenrecht in Beginselen van Belgisch Privaatrecht,V. SAGAERT,2021,Kluwer,9789403021676
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VRG-Codex,Recentste editie,Wolters Kluwer |
|
|
|
|
|
| master rechten OR | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan de verschillende belanghebbenden en hun specifieke belangen in een complexe probleemstelling identificeren en deze integreren in zijn eigen redenering en aanpak. | | - DC
| De student ontwikkelt gedurende de onderwijsgroepen argumenten pro en contra van verschillende belanghebbenden in een hypothetisch juridisch geschil. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal maatschappelijke aspecten in een juridische context, kan er kritisch over reflecteren en kan op basis van ethische aspecten en met in acht neming van zijn verantwoordelijkheden als jurist richting geven aan zijn oordeelsvorming. | | - DC
| De student neemt een juridisch onderbouwd standpunt in, waarbij hij oog heeft voor ethische en sociaal maatschappelijke aspecten, m.b.t. de casussen die hij voorbereidt voor de onderwijsgroepen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal. | | - DC
| De student neemt na grondige studie van het cursusmateriaal actief en constructief deel aan de groepsdiscussies in de onderwijsgroepen, die aan de oplossing van de rechtsvragen vooraf gaan. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een ingesteldheid tot levenslang leren. | | - DC
| De student houdt rekening met recente wetswijzigingen en besproken evoluties in het vakgebied. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en de verschillende juridische standpunten in kaart te brengen, kritisch te benaderen en zo te komen tot een eigen juridisch onderbouwd oordeel. | | - DC
| De student bespreekt de verschillende uitgangspunten en rechtsregels (zoals bestudeerd en met elkaar vergeleken in de OG) kritisch. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om de verschillende elementen en de relevante rechtsregels in een complexe probleemstelling te detecteren en een of meerdere adequate oplossingsstrategieën te selecteren, zijn keuze te verantwoorden en de gekozen oplossingstrategie(ën) toe te passen. | | - DC
| De student formuleert concrete antwoorden op verschillende rechtsvragen. De student beargumenteert zijn antwoord aan de hand van de toepasselijke rechtsregels en gaat hierbij op rechtsvergelijkende wijze te werk. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan kritisch en op zelfstandige wijze omgaan met verschillende (digitale) bronnen van het juridische vakgebied, zowel Nederlandstalige, Franstalige als Engelstalige bronnen. | | - DC
| De student ontleedt uit de Codex rechtsvergelijking en een casebook de relevante informatie om tot een oplossing te komen in een bepaalde casus. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgevingen, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden. | | - DC
| De student ontleedt uit de Codex rechtsvergelijking en een case book de relevante informatie om tot een oplossing te komen in een bepaalde casus. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk disciplinaire kennis: hij heeft een gespecialiseerde wetenschappelijk disciplinaire kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de rechtsgebieden behorende tot de gekozen afstudeerrichting van de masteropleiding, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. Hij kan deze kennis, inzichten en systematiek(en) toepassen, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. | | - DC
| De student verwerft een verruimde en verdiepte kennis van en inzicht in de belangrijkste leerstukken van het Belgische vermogensrecht, mede vanuit een Europees en rechtsvergelijkend perspectief. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft inzicht in de voortdurende interactie tussen nationaal, supranationaal en internationaal recht. | | - DC
| De student kan m.b.t. het vermogensrecht het rechtsvergelijkend en Europeesrechtelijk perspectief in het nationaal vermogensrecht integreren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft inzicht in de problematiek van eenmaking van het recht, in het bijzonder binnen de Europese context. | | - DC
| De student kan bij het oplossen van complexe casussen m.b.t. het vermogensrecht het Europeesrechtelijke perspectief en dus invloed Europese recht op het nationaal vermogensrecht integreren en op die manier een inzicht verwerven in de processen van eenmaking van het recht. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de recente maatschappelijke ontwikkelingen en het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied. | | - DC
| De student kan bij het oplossen van gelijkaardige casussen rekening houden met m.i.v. recente wetswijzigingen en evoluties, nieuwe strekkingen in de rechtsleer en combinaties van thema's binnen het vermogensrecht. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit blok worden de juridische samenstelling en bescherming van het particuliere vermogen op geïntegreerde wijze onderzocht. Zonder volledig abstractie te maken van de persoonlijke rechten die aan bod komen in contracten en aansprakelijkheidsrecht besteedt deze cursus aandacht aan het vermogensrecht. Contractuele, zakenrechtelijke en zekerheidsrechtelijke structuren lopen daarbij vaak hand in hand. Diverse thema's van het vermogensrecht worden op geïntegreerde wijze aan bod gebracht, zoals het onderscheid tussen de vermogensrechten, de tegenwerpelijkheid en de rol van publiciteitssystemen daarbij, het creatieve gebruik van zakelijke rechten, enz.
Vestiging, verwerving en beperkingen van zakelijke rechten.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
|
Extra info | De docent bepaalt in overleg met het Opleidingsbestuur en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Afhankelijk van het aantal deelnemers kan de evaluatievorm bij de tweede kans gewijzigd worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Cases, Materials and Text on Property Law. Ius Commune Casebooks for the Common Law of Europe,S. VAN ERP en B. AKKERMANS (eds.),2012,Hart Publishing,9781841137506
- Goederenrecht in Beginselen van Belgisch Privaatrecht,V. SAGAERT,2021,Kluwer,9789403021676
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VRG-Codex,Recentste editie,Wolters Kluwer |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|