Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Image Processing (2169)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master informatica volledig keuzepakket | 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft een goede kennis van algebra, analyse, statistiek en beeldverwerking.
|
|
|
In het basisvak beeldverwerking ligt de focus op laag-niveau beeldbewerkingen: bewerkingen die een beeld omzetten in een ander beeld waarin bepaalde informatie beter tot uiting komt. In de cursus geavanceerde beeldverwerking bouwen we hierop voort om midden-niveau beeldbewerkingen te introduceren die een beeld omzetten in andere voorstellingen van wat er in dat beeld te zien is, hetgeen vaak een eerste stap is in het begrijpen van een beeld (hoog-niveau beeldbewerkingen, in feite een deeldiscipline van artificiële intelligentie). Concreet gaat dit vak over het detecteren en beschrijven van opvallende kenmerken in een beeld, voornamelijk beeldpunten die toelaten om de lokale omgeving in een beeld te karakteriseren en te detecteren of deze punten ook in andere beelden voorkomen. Dit is een belangrijke eerste stap in het ordenen van beelden of in beeldherkenning bijvoorbeeld, of om cameracalibratie en 3D reconstructie mogelijk te maken. Vervolgens komen segmentatie en matting aan de beurt: dat is het opsplitsen van een beeld in gebieden met intern homogene kenmerken. Vaak is het nodig om een voorgrond/achtergrond segmentatie uit te voeren, bijvoorbeeld het onderscheiden van een persoon tegen een achtergrond, bijvoorbeeld het landschap, of een speler van een spel tegen de achtergrond van de kamer waarin hij/zij speelt. Tracking, het volgen van een bewegend object in een videocamerabeeld, is een derde onderwerp, dat veelvuldig nodig is in cameragebaseerde toepassingen. Tot slot komen beginselen van neuromorfe rekenmethoden (ihb deep neural networks) in de beeldverwerking aan bod. Dit is een klasse technieken die ondermeer zelfrijdende auto's mogelijk maakt, maar ook tot doorbraken heeft geleid in de oplossing van tal van andere beeldverwerkingsproblemen zoals objectherkenning. Het vak wordt ondersteund door een practicum gebruikt makend van de OpenCV open source programmabibliotheek (www.opencv.org).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Wetenschappelijke artikels en hoofdstukken uit boeken. Referenties worden meegedeeld tijdens de hoorcoelleges en links voorzien op de web pagina van het vak. |
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Op de slides die in het hoorcollege worden gebruikt wordt de leerstof samengevat, en naar toepassingen verwezen.
Deze slides worden na iedere les online beschikbaar gemaakt. |
|
|
|
|
|
| master informatica profiel Visual Computing | 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft een goede kennis van algebra, analyse, statistiek en beeldverwerking.
|
|
|
In het basisvak beeldverwerking ligt de focus op laag-niveau beeldbewerkingen: bewerkingen die een beeld omzetten in een ander beeld waarin bepaalde informatie beter tot uiting komt. In de cursus geavanceerde beeldverwerking bouwen we hierop voort om midden-niveau beeldbewerkingen te introduceren die een beeld omzetten in andere voorstellingen van wat er in dat beeld te zien is, hetgeen vaak een eerste stap is in het begrijpen van een beeld (hoog-niveau beeldbewerkingen, in feite een deeldiscipline van artificiële intelligentie). Concreet gaat dit vak over het detecteren en beschrijven van opvallende kenmerken in een beeld, voornamelijk beeldpunten die toelaten om de lokale omgeving in een beeld te karakteriseren en te detecteren of deze punten ook in andere beelden voorkomen. Dit is een belangrijke eerste stap in het ordenen van beelden of in beeldherkenning bijvoorbeeld, of om cameracalibratie en 3D reconstructie mogelijk te maken. Vervolgens komen segmentatie en matting aan de beurt: dat is het opsplitsen van een beeld in gebieden met intern homogene kenmerken. Vaak is het nodig om een voorgrond/achtergrond segmentatie uit te voeren, bijvoorbeeld het onderscheiden van een persoon tegen een achtergrond, bijvoorbeeld het landschap, of een speler van een spel tegen de achtergrond van de kamer waarin hij/zij speelt. Tracking, het volgen van een bewegend object in een videocamerabeeld, is een derde onderwerp, dat veelvuldig nodig is in cameragebaseerde toepassingen. Tot slot komen beginselen van neuromorfe rekenmethoden (ihb deep neural networks) in de beeldverwerking aan bod. Dit is een klasse technieken die ondermeer zelfrijdende auto's mogelijk maakt, maar ook tot doorbraken heeft geleid in de oplossing van tal van andere beeldverwerkingsproblemen zoals objectherkenning. Het vak wordt ondersteund door een practicum gebruikt makend van de OpenCV open source programmabibliotheek (www.opencv.org).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Wetenschappelijke artikels en hoofdstukken uit boeken. Referenties worden meegedeeld tijdens de hoorcoelleges en links voorzien op de web pagina van het vak. |
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Op de slides die in het hoorcollege worden gebruikt wordt de leerstof samengevat, en naar toepassingen verwezen.
Deze slides worden na iedere les online beschikbaar gemaakt. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|