Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Ontwerpmethodiek 1 / Inleiding in onderzoek (2309)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de architectuur | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan kritisch, onderbouwd en met een sterke beeldende en ruimtelijke gevoeligheid reflecteren over de bestaande omgeving en ingrepen hierin. | - EC
| De student is in staat om onder begeleiding en binnen een afgebakende context en gedefinieerde randvoorwaarden maatschappelijke vragen te analyseren en te vertalen naar een architecturaal concept en naar een ruimtelijk samenhangend ontwerp, rekening houdend met economische, ecologische, sociale, historische en esthetische dimensies. | - EC
| De student kan onderzoeksmethoden selecteren, toepassen en integreren in het ontwerpproces en kan onderzoeksdata verzamelen, verwerken en interpreteren, en op gerichte en kritische wijze omgaan met bronmateriaal. | - EC
| De student is in staat om onder begeleiding ontwerpend onderzoek te verrichten. | - EC
| De student kan een architecturaal concept, ontwerp, ontwerpproces en onderzoeksdata creatief en overtuigend communiceren, gebruikmakend van de gepaste communicatie- en visualisatietechnieken, zowel handmatig als digitaal. | - EC
| De student kan zelfstandig en in team opdrachten managen in de tijd, in functie van een onderzoek/ontwerp. | - EC
| De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Humane Wetenschappen 2 vertrekt vanuit een brede belangstelling voor maatschappelijke veranderingen, culturele context en de sociaal ruimtelijke omgeving om zo een onderzoekende houding ten aanzien van menselijk gedrag in de ruimte te ontwikkelen.
De verworven inzichten uit humane wetenschappen worden toegepast op concrete casestudies om zo tot een betekenisvolle gedragsomgeving te komen.
De student leert oplossingsgericht werken in de zin van zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het ontwikkelen van oplossingsstrategieën.
Verschillend onderzoeksmethodieken worden aangeboden en de student leert deze adequaat toepassen voor zijn/haar vakgebied
Door kennis van een ethische en maatschappelijke referentiekader krijgt de student een besef van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de architect.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 55 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van de groepsopdracht worden overgedragen ongeacht de score. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van de groepsopdracht worden overgedragen ongeacht de score. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 35 % |
|
|
Andere: | De paper wordt op het mondeling examen besproken. |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient de groepsopdracht uit te voeren volgens de richtlijnen zoals aangegeven. |
|
|
|
Gevolg | In geval van laattijdig digitaal afleveren van de opdrachten wordt de score 0 toegekend. |
|
|
|
Extra info | De individuele eindscore van de student voor het groepswerk is afhankelijk van de peer- en zelfevaluatie. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
cursus en aanvullend studiemateriaal worden ter beschikking gesteld op blackboard. |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma architectuur jaar 1 | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Humane Wetenschappen 2 vertrekt vanuit een brede belangstelling voor maatschappelijke veranderingen, culturele context en de sociaal ruimtelijke omgeving om zo een onderzoekende houding ten aanzien van menselijk gedrag in de ruimte te ontwikkelen.
De verworven inzichten uit humane wetenschappen worden toegepast op concrete casestudies om zo tot een betekenisvolle gedragsomgeving te komen.
De student leert oplossingsgericht werken in de zin van zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het ontwikkelen van oplossingsstrategieën.
Verschillend onderzoeksmethodieken worden aangeboden en de student leert deze adequaat toepassen voor zijn/haar vakgebied
Door kennis van een ethische en maatschappelijke referentiekader krijgt de student een besef van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de architect.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 55 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van de groepsopdracht worden overgedragen ongeacht de score. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van de groepsopdracht worden overgedragen ongeacht de score. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 35 % |
|
|
Andere: | De paper wordt op het mondeling examen besproken. |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient de groepsopdracht uit te voeren volgens de richtlijnen zoals aangegeven. |
|
|
|
Gevolg | In geval van laattijdig digitaal afleveren van opdrachten wordt de score 0 toegekend. |
|
|
|
Extra info | De individuele eindscore van de student voor het groepswerk is afhankelijk van de peer- en zelfevaluatie. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
cursus en aanvullend studiemateriaal worden ter beschikking gesteld op blackboard. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|