Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Humane wetenschappen 2 (2327)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de architectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan kritisch, onderbouwd en met een sterke beeldende en ruimtelijke gevoeligheid reflecteren over de bestaande omgeving en ingrepen hierin. | - EC
| De student kan onderzoeksmethoden selecteren, toepassen en integreren in het ontwerpproces en kan onderzoeksdata verzamelen, verwerken en interpreteren, en op gerichte en kritische wijze omgaan met bronmateriaal. | - EC
| De student is in staat om onder begeleiding ontwerpend onderzoek te verrichten. | - EC
| De student kan een architecturaal concept, ontwerp, ontwerpproces en onderzoeksdata creatief en overtuigend communiceren, gebruikmakend van de gepaste communicatie- en visualisatietechnieken, zowel handmatig als digitaal. | - EC
| De student kan zelfstandig en in team opdrachten managen in de tijd, in functie van een onderzoek/ontwerp. | - EC
| De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft een begrip van het discours binnen humane wetenschappen en begrijpt hoe dit de architectuurpraktijk en onderzoek kan voeden.
|
|
|
Het vak focust thematisch op wonen, ontmoeten en leven vanuit het perspectief van de architectuur. De studenten maken kennis met het alledaagse leven/wonen in de stad, de manieren waarop burgers, (private en publieke) organisaties en beleid ruimte organiseren en delen in de stad en en wat dit voor het ontwerpen van de toekomst van wonen, ontmoeten en leven kan betekenen. Antropologische, etnografische en design antropologische benaderingen van wonen en leven staan centraal in dit vak.
|
De studenten maken kennis met hoe antropologen en etnografen sociaal-ruimtelijke mechanismen observeren en hoe ze dit als architecten op hun eigen manier vorm kunnen geven.
|
De studenten maken kennis met het begrip design antropologie en hoe ze dit als architecten kunnen invullen om sociaal-ruimtelijke mechanismen te observeren en vorm te geven. Ze maken kennis met methoden die op het grensgebied tussen observatie van het verleden en het heden en het ontwerpen van de toekomst bewegen.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Observatie-oefening ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het beeldmateriaal en de paper dient tijdig worden ingediend volgens de afspraken gecommuniceerd via Blackboard |
|
|
|
Gevolg | Indien de student een onderdeel niet tijdig indient krijgt hij/zij een 0 als totaalcijfer voor dit opleidingsonderdeel in eerste zit |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Leven tussen huizen,Jan Gehl,Uitgeverij Walburg Pers B.V.,9789060111345
- Atlas Westelijke Tuinsteden Amsterdam. De geplande en de geleefde stad.,Nio, I., Reijndorp, A., Veldhuis, W. (2009).,Sun: Amstedam, p10-20
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|