Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Als je Constructie en materiaalleer 1A in je studietraject opneemt, raden we je sterk aan dit samen op te nemen met 2381 Ontwerpstudio initiatie ruimte en ontwerpmethodiek (samen = in je studieprogramma van hetzelfde academiejaar)
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste bachelorjaar in de interieurarchitectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 40 | 1,0 | 41 | 2,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| Kan een ontwerp communiceren aan leken en specialisten in beeld, geschreven en gesproken woord en daarbij gebruik maken van de gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige. | | - DC
| De student kan een gegeven meubelontwerp omzetten naar 2D-projectietekeningen en kan de plannen tekenkundig helder maken. | | - DC
| De student weet de nodige technische informatie op een handmatig gemaakte tekening en in uitgewerkte technische fiches weer te geven, en maakt gebruik van correcte vaktermen. | | - DC
| De student kan de gekozen verbindingstechnieken (van plaatmateriaal en massief hout) schetsmatig in 3D weergeven. | - EC
| Kan op zelfstandige wijze plannen, organiseren, ondernemen en samenwerken in de context van een ontwerpproces en eenvoudige managementtaken uitvoeren in de context van een (ver)bouw(ings)proces. De student kan hierbij kritisch reflecteren om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen. | | - DC
| De student kan zelfstandig lesmateriaal doornemen en bijhorende zelfstudie-opdrachten uitvoeren binnen de gestelde timing. | | - DC
| In het kader van werkzittingen kan een student samenwerken met medestudenten om elkaars opdracht bij te sturen (leren van elkaar). | | - DC
| In het kader van practicum-opdrachten kan een student zelfstandig informatie doornemen rond een opdracht, zich voorbereiden op een werkzitting en een opdracht uitwerken. | | - DC
| In het kader van practicum-opdrachten kan een student een eigen planning opstellen zodat een gestelde deadline gehaald wordt. | | - DC
| De student kan zichzelf kritisch bijsturen ifv het eigen werkproces en af te leveren eindproduct. | | - DC
| De student kan op zelfstandige wijze de geschikte vakexperts contacteren om de nodige materiaal-info te verzamelen in het kader van het opmaken van meubeltekeningen en de bijhorende technische fiches van materiaalkeuzes, verbindingstechnieken en beslag. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Theoretisch luik:
Theoretisch begrip rond de component HOUT (massief hout, afgeleide producten -multiplex, MDF, OSB...- en afwerking afgeleide producten -fineer, laminaten ...-), waarbij het materiaal, de afwerking en de verbindingstechniek verkend worden.
Alsook kennismaking met de basisbegrippen rond de structuur MEUBEL (projectietekenen, basis constructiebegrippen in meubelontwerp,meubelbeslag,...).
Practicum:
De theoretische kennis wordt toegepast in diverse opdrachten, waarbij focus op het tekenkundig en constructief aspect. Doorheen het semester wordt er ingezet op het observeren, analyseren en toepassen van de theoretische kennis in de constructie van meubilair. De opdrachten worden zelfstandig door de student uitgevoerd, begeleidingsmogelijkheid tijdens practicum.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Opdrachten ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 1,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De evaluatie van de tweede examenkans bestaat opnieuw uit 30% practicum-opdracht en 65% schriftelijk examen (5% evaluatie actieve deelname wordt overgenomen uit eerste examenkans). Indien de student geslaagd is voor de practicum-opdrachten in eerste zit, kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Andere: | Evaluatie van de actieve deelname aan responsiecolleges, polls en/of kleine opdrachten. |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient aan élk onderdeel van de evaluatie (practicumopdrachten én examen) deel te nemen om te kunnen slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student niet tijdig (= voor de gestelde deadline) de practicumopdrachten indient en/of niet deelneemt aan het examen, krijgt hij voor de evaluatie van die betreffende zittijd een "N" in plaats van een cijfer (N= niet alle opleidingsonderdelen afgelegd). |
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 2,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De evaluatie van de tweede examenkans bestaat opnieuw uit 30% practicum-opdracht en 65% schriftelijk examen (5% evaluatie actieve deelname wordt overgenomen uit eerste examenkans). Indien de student geslaagd is voor de practicum-opdrachten in eerste zit, kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Andere: | Evaluatie van de actieve deelname aan responsiecolleges, polls en/of kleine opdrachten. |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient aan élk onderdeel van de evaluatie (practicumopdrachten én examen) deel te nemen om te kunnen slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student niet tijdig (= voor de gestelde deadline) de practicumopdrachten indient en/of niet deelneemt aan het examen, krijgt hij voor de evaluatie van die betreffende zittijd een "N" in plaats van een cijfer (N= niet alle opleidingsonderdelen afgelegd). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De evaluatie van de tweede examenkans bestaat opnieuw uit 30% practicum-opdracht en 65% schriftelijk examen (5% evaluatie actieve deelname wordt overgenomen uit eerste examenkans). Indien de student geslaagd is voor de practicum-opdrachten in eerste zit, kan dit punt worden overgedragen naar de tweede examenkans. Indien de student niet geslaagd is voor de practicum-opdrachten in eerste zit, dient hij/zij een nieuwe practicum-opdracht uit te werken in tweede kans. Ook voor de tweede examenkans geldt dat de student aan élk onderdeel van de evaluatie (practicumopdrachten én examen) dient deel te nemen om te kunnen slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Construction and Detailing for Interior Design Second Edition,gedrukte versie e-book:
Plunkett, Drew. Construction and Detailing for Interior Design Second Edition, Laurence King Publishing, 2015. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Via docent te bestellen studiemateriaal: Handleiding hout materiaal en toepassing (Hout Info Bois)
- Ander studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via BlackBoard. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
laptop, opmeet-materiaal, tekenmateriaal (geo-driehoek, vulpotlood, fineliner) |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Gemengd (theorie & praktijk) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|