Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Constructie en materiaalleer 1A (2386)
|
3.0 stptn |
|
|
Constructie en materiaalleer 1B (2394)
|
3.0 stptn |
|
|
Inleiding tot de materiaalleer (2385)
|
3.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
- Als je Constructie en materiaalleer 2A in je studietraject wil opnemen, raden we je sterk aan dit pas te doen als je reeds geslaagd bent of een tolerantie hebt ingezet voor 2386 Constructie en materiaalleer 1A, 2394 Constructie en materiaalleer 1B en 2385 Inleiding tot de materiaalleer
- Als je Constructie en materiaalleer 2A in je studietraject opneemt, raden we je sterk aan dit samen op te nemen met 2395 Ontwerpstudio wonen+ en ontwerpmethodiek (deel 1) (samen = in je studieprogramma van hetzelfde academiejaar)
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de bachelorjaar in de interieurarchitectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| Kan vorm en inhoud geven aan de bijzondere relatie tussen gebruiker, (gebouwde) ruimte en meubilair en kan hierover basisonderzoek verrichten en integreren in het ontwerpproces. | | - DC
| Naast de deelcompetenties van Constructie en Materiaalleer 1B, beheerst de student volgende deelcompetenties:
De student kan een ontwerp voor een CIRCULAIRE KEUKEN, alsook voor een BADKAMER opmaken rekening houdende met een specifieke gebruiker, ergonomie, duurzaamheid & innovatie, alsook met de specifieke normen/eisen van deze functies.
De student kan hiertoe doelgerichte informatie verzamelen en interpreteren in het kader van een ontwerpproces. | - EC
| Kan een ontwerp communiceren aan leken en specialisten in beeld, geschreven en gesproken woord en daarbij gebruik maken van de gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige. | | - DC
| Naast de deelcompetenties van Constructie en Materiaalleer 1A en 1B, beheerst de student volgende deelcompetenties:
De student kan een ontwerp voor een CIRCULAIRE KEUKEN, alsook voor een BADKAMER tekenkundig helder maken naar zowel opdrachtgevers als uitvoerders toe. De student weet de nodige informatie zowel tekenkundig als woordelijk te presenteren. | - EC
| Kan wetenschappelijke informatie zoeken, ontsluiten, beheren en kritisch synthetiseren en ontwerpt vanuit een onderzoekende houding. | | - DC
| In het kader van een ontwerp voor een CIRCULAIRE KEUKEN, alsook voor een BADKAMER, kan de student doelgericht informatie verzamelen en interpreteren. De student weet hiervoor de meest geschikte vak-documentatie te raadplegen, en kan hoofd-en bijzaak onderscheiden. | | - DC
| Op vlak van DUURZAAMHEID en INNOVATIE heeft de student een onderzoekende houding, en weet kritisch te kijken naar nieuwe ontwikkelingen. | - EC
| Kan bij het ontwerpen met inzicht in de eigenschappen, mogelijkheden en beperkingen van materialen, een concept vertalen naar specifieke ontwerpelementen zoals licht, kleur, vorm en oppervlaktetechnieken. | | - DC
| In het kader van een ontwerp voor een CIRCULAIRE KEUKEN, alsook voor een BADKAMER, kan de student vorm en inhoud geven aan de relatie tussen ontwerp – materiaalkeuzes – constructie. De student weet een eigen ontwerpconcept te vertalen naar zowel vormgeving, materiaalkeuze als constructieve en vormgeeflijke detaillering. | - EC
| Kan een ruimtelijk concept vertalen naar een ontwerp, rekening houdend met bouw- en installatietechnieken, comfort en energie, en ecologie. | | - DC
| In het kader van een ontwerp voor een CIRCULAIRE KEUKEN, alsook voor een BADKAMER, kan de student rekening houden met ontwikkelingen rond duurzaamheid & innovatie, alsook met de specifieke normen/eisen van deze functies. | | - DC
| De student kan de basiskennis rond het inwerken van technieken toepassen in een interieur/meubel-ontwerp (inwerken van ventilatie en een convector in een meubel, basiskennis rond verlichtingsnormen in een badkamer). | - EC
| Kan op zelfstandige wijze plannen, organiseren, ondernemen en samenwerken in de context van een ontwerpproces en eenvoudige managementtaken uitvoeren in de context van een (ver)bouw(ings)proces. De student kan hierbij kritisch reflecteren om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen. | | - DC
| Naast de deelcompetenties van Constructie en Materiaalleer 1A en 1B, beheerst de student volgende deelcompetenties:
De student kan in het kader van een ontwerpopdracht samenwerken met medestudenten om een gezamelijke opdracht samen tot een goed einde te brengen. De student kan het samenwerken organiseren, de taken verdelen, en de timing plannen zodat een gestelde deadline gehaald wordt. | | - DC
| De student kan zichzelf kritisch bijsturen ifv eigen visie, ontwerpproces en af te leveren eindproduct. | | - DC
| De student kan op zelfstandige wijze de geschikte vakexperts contacteren om de nodige materiaal-info en stalen te verzamelen in het kader van het opmaken van meubeltekeningen en de bijhorende technische fiches van materiaalkeuzes, verbindingstechnieken en beslag. | - EC
| Kan het beroep van interieurarchitect en de rol ervan binnen de evoluerende maatschappelijke context ethisch en kritisch kaderen, bewaken en profileren. | | - DC
| Op vlak van DUURZAAMHEID en INNOVATIE heeft de student een onderzoekende houding, en weet kritisch te kijken naar nieuwe ontwikkelingen op vlak van materiaal/constructie alsook naar de evoluerende maatschappelijke context (en de invloed daarvan op het interieur en ruimte-gebruik). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft de nodige basiskennis rond de component HOUT (massief hout, afgeleide producten en afwerking afgeleide producten): de student heeft de nodige materiaalkennis, alsook de nodige kennis rond verbindingstechnieken (opbouw meubel uit plaatmateriaal en massief hout-verbindingen).
De student kan zelfstandig een projectietekening van een MEUBEL uitwerken (in plaatmateriaal en in massief hout), en kan het gepaste meubelbeslag opzoeken / kiezen / verwerken in een constructieve tekening.
De student kan een KEUKENontwerp opmaken rekening houdende met ergonomie, kan dit meubel constructief uittekenen en kan de geschikte materiaalkeuzes maken.
De student kent de verschillende houten DEURTYPES, en kan een RUIMTESCHEIDEND MEUBEL ontwerpen met een geïntegreerde binnendeur. De student kan dit meubel constructief uittekenen, en kan het gepaste deurbeslag opzoeken / kiezen / verwerken in een constructieve tekening. In deze tekeningen houdt de student ook rekening met de ruimtelijke context en kan de student dan ook de nodige paslatten/aansluitingen constructief opnemen in het meubelontwerp en de uitgewerkte tekeningen.
|
|
|
Theoretisch luik:
In het theoretisch luik ligt een eerste focus op de impact van VERDUURZAMING op materiaalkeuzes en meubel-ontwerp en -constructie. In een laatste luik wordt er dieper ingegaan op de specifieke aandachtspunten van meubel en materiaalschil bij het ontwerpen van een BADKAMER. BIjkomend wordt het integreren van technieken verkend in een interieur/meubelontwerp (inwerken van ventilatie en een convector, basiskennis rond verlichtingsnormen in een badkamer).
Practicum:
De theoretische kennis wordt toegepast in diverse opdrachten, waarbij focus op het tekenkundig en constructief aspect. Doorheen het semester wordt er ingezet op het observeren, analyseren en toepassen van de theoretische kennis in de constructie van meubilair en de interieurschil, waarbij aandacht voor het onderzoeken en maken van kritische materiaalkeuzes in functie van verduurzaming, innovatie en beleving. De opdrachten worden zelfstandig door de student uitgevoerd, begeleidingsmogelijkheid tijdens practicum.
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Opdrachten ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Andere: | Practicumopdracht (deels groepswerk, deels individueel). |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De evaluatie van de tweede examenkans bestaat opnieuw uit 40% practicum-opdracht en 60% practicum-eindopdracht. Indien de student geslaagd is voor de practicum-opdracht in eerste zit, kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de tweede examenkans. Voor het groepswerk-deel is er geen tweede examenkans: het deelcijfer van de eerste examenkans wordt overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 40 % |
|
Andere: | Indienen van eind-practicumopdracht (schriftelijk/tekenkundige ingediende uitwerking) |
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 20 % |
|
Andere: | Mondelinge toelichting van de eerder ingediende eind-practicumopdracht + bijkomende kennisvragen over de geziene theorie |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient aan élk onderdeel van de evaluatie (practicumopdracht, practicum-eindopdracht én mondeling examen) deel te nemen om te kunnen slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student niet tijdig (= voor de gestelde deadline) de practicum(eind)opdrachten indient en/of niet deelneemt aan het examen, krijgt hij voor de evaluatie van die betreffende zittijd een "N" in plaats van een cijfer (N= niet alle opleidingsonderdelen afgelegd). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De evaluatie van de tweede examenkans bestaat opnieuw uit 40% practicum-opdracht en 60% practicum-eindopdracht (40% schriftelijke uitwerking + 20% mondeling examen). Indien de student geslaagd is voor de practicum-opdracht in eerste zit, kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de tweede examenkans. Voor het groepswerk-deel is er geen tweede examenkans: het deelcijfer van de eerste examenkans wordt overgedragen naar de tweede examenkans.Indien de student niet geslaagd is voor de practicum-opdrachten in eerste zit, dient hij/zij een nieuwe practicum-opdracht uit te werken in tweede kans. Ook voor de tweede examenkans geldt dat de student aan élk onderdeel van de evaluatie (practicumopdracht, eind-practicumopdracht én mondeling examen) dient deel te nemen om te kunnen slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- eerder aangekochte cursus 1A: gedrukte versie e-book:Construction and Detailing for Interior Design Second Edition, gedrukte versie e-book: Plunkett, Drew. Construction and Detailing for Interior Design Second Edition, Laurence King Publishing, 2015.
- Ander studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via BlackBoard.
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
laptop, opmeet-materiaal, tekenmateriaal (geo-driehoek, vulpotlood, fineliner) |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Gemengd (theorie & praktijk) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|