Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Ontwerpstudio wonen+ en ontwerpmethodiek (deel 1) (2395)
|
9.0 stptn |
|
|
Ontwerpstudio wonen+ en ontwerpmethodiek (deel 2) (2402)
|
9.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
- Als je Ontwerpstudio retail design in je studietraject wil opnemen, raden we je sterk aan dit pas te doen als je reeds geslaagd bent voor 2395 Ontwerpstudio wonen+ en ontwerpmethodiek (deel 1) en 2402 Ontwerpstudio wonen+ en ontwerpmethodiek (deel 2)
- Als je Ontwerpstudio retail design in je studietraject opneemt, raden we je sterk aan dit samen op te nemen met 2413 Actualia scenografie en retail design en 2415 Constructie en materiaalleer retail design (samen = in je studieprogramma van hetzelfde academiejaar) of deze vakken in een voorgaand academiejaar te hebben gevolgd
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de interieurarchitectuur | Verplicht | 243 | 9,0 | 243 | 9,0 | Nee | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| Kan een interieure ruimte, al dan niet van architectuurhistorische waarde, ontwerpen waarbij men de beleving en wensen van de gebruiker en/of opdrachtgever steeds centraal stelt. | - EC
| Kan ontwerpen op verschillende schaalniveaus, van meubel tot stedelijke ruimte, rekening houdend met de interactie tussen deze schaalniveaus. | - EC
| Kan inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en kunsten integreren met kennis en inzicht in de methoden, theorieën en (inter)nationale historische en actuele ontwikkelingen binnen de interieurarchitectuur. | - EC
| Kan vorm en inhoud geven aan de bijzondere relatie tussen gebruiker, (gebouwde) ruimte en meubilair en kan hierover basisonderzoek verrichten en integreren in het ontwerpproces. | - EC
| Kan een ontwerp communiceren aan leken en specialisten in beeld, geschreven en gesproken woord en daarbij gebruik maken van de gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige. | - EC
| Intuïtie, experiment en associatief denken, verbeelding en emoties inzetten in het ontwerp en hierbij blijk geven van een artistiek-exploratieve, beeldende invalshoek. | - EC
| Kan wetenschappelijke informatie zoeken, ontsluiten, beheren en kritisch synthetiseren en ontwerpt vanuit een onderzoekende houding. | - EC
| Heeft kennis over de specifieke ontwerpeigenschappen binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie en herbestemming en kan de basis onderzoeks- en ontwerpmethodes eigen aan deze domeinen uitvoeren. | - EC
| Kan bij het ontwerpen met inzicht in de eigenschappen, mogelijkheden en beperkingen van materialen, een concept vertalen naar specifieke ontwerpelementen zoals licht, kleur, vorm en oppervlaktetechnieken. | - EC
| Kan een ruimtelijk concept vertalen naar een ontwerp, rekening houdend met bouw- en installatietechnieken, comfort en energie, en ecologie. | - EC
| Kan op zelfstandige wijze plannen, organiseren, ondernemen en samenwerken in de context van een ontwerpproces en eenvoudige managementtaken uitvoeren in de context van een (ver)bouw(ings)proces. De student kan hierbij kritisch reflecteren om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen. | - EC
| Kan het beroep van interieurarchitect en de rol ervan binnen de evoluerende maatschappelijke context ethisch en kritisch kaderen, bewaken en profileren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Vanuit een onderzoekend proces wordt een ontwerp uitgewerkt waarbij verkoop van materiële en immateriële goederen (o.a. diensten) aan bod komen. De student krijgt eerst de tijd om via onderzoek en analyse te komen tot een sterk retail concept. Vervolgens wordt dit concept vertaald naar een volwaardig winkelontwerp (gevel, inrichting, verlichting, ed.) waarbij de nadruk vooral ligt op de functionele aspecten (flow, routing, signing, ed.). Dit houdt concreet in dat de student 'de stiel' van retail design leert, namelijk het kunnen ontwerpen van een goedwerkend grondplan, in een grootschalig project.
|
BACHELOR PROEF. De 4 ontwerpstudio's (scenografie, detaildesign, meubel, herbestemming) en opleidingsonderdeel portfolio en ontwerpersidentiteit maken allen deel uit van de bachelorproef.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Ontwerpstudio ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Evaluatie a.d.h.v. ontwerpopdrachten |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student volgt, tenzij gewettigd afwezig, alle begeleidingssessies en studieuitstappen. Bij gewettigde afwezigheid worden alle jurydocumenten (plannen, maquette...) dezelfde dag op het studentensecretariaat binnengebracht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student niet voldoet aan deze voorwaarden kan hij / zij niet deelnemen aan de jury en krijgt hij een A voor dit opleidingsonderdeel (A= ongewettigd afwezig) |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Extra info | Het groepscijfer wordt aangepast per student obv self/peer assessment |
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Gemengd (theorie & praktijk) |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master in de interieurarchitectuur | Keuze | 243 | 9,0 | 243 | 9,0 | Nee | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Vanuit een onderzoekend proces wordt een ontwerp uitgewerkt waarbij verkoop van materiële en immateriële goederen (o.a. diensten) aan bod komen. De student krijgt eerst de tijd om via onderzoek en analyse te komen tot een sterk retail concept. Vervolgens wordt dit concept vertaald naar een volwaardig winkelontwerp (gevel, inrichting, verlichting, ed.) waarbij de nadruk vooral ligt op de functionele aspecten (flow, routing, signing, ed.). Dit houdt concreet in dat de student 'de stiel' van retail design leert, namelijk het kunnen ontwerpen van een goedwerkend grondplan, in een grootschalig project.
|
BACHELOR PROEF. De 4 ontwerpstudio's (scenografie, detaildesign, meubel, herbestemming) en opleidingsonderdeel portfolio en ontwerpersidentiteit maken allen deel uit van de bachelorproef.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Ontwerpstudio ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Evaluatie a.d.h.v. ontwerpopdrachten |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student volgt, tenzij gewettigd afwezig, alle begeleidingssessies en studieuitstappen. Bij gewettigde afwezigheid worden alle jurydocumenten (plannen, maquette...) dezelfde dag op het studentensecretariaat binnengebracht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student niet voldoet aan deze voorwaarden kan hij / zij niet deelnemen aan de jury en krijgt hij een A voor dit opleidingsonderdeel (A= ongewettigd afwezig) |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Extra info | Het groepscijfer wordt aangepast per student obv self/peer assessment |
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Gemengd (theorie & praktijk) |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma master in de interieurarchitectuur | Keuze | 243 | 9,0 | 243 | 9,0 | Nee | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Vanuit een onderzoekend proces wordt een ontwerp uitgewerkt waarbij verkoop van materiële en immateriële goederen (o.a. diensten) aan bod komen. De student krijgt eerst de tijd om via onderzoek en analyse te komen tot een sterk retail concept. Vervolgens wordt dit concept vertaald naar een volwaardig winkelontwerp (gevel, inrichting, verlichting, ed.) waarbij de nadruk vooral ligt op de functionele aspecten (flow, routing, signing, ed.). Dit houdt concreet in dat de student 'de stiel' van retail design leert, namelijk het kunnen ontwerpen van een goedwerkend grondplan, in een grootschalig project.
|
BACHELOR PROEF. De 4 ontwerpstudio's (scenografie, detaildesign, meubel, herbestemming) en opleidingsonderdeel portfolio en ontwerpersidentiteit maken allen deel uit van de bachelorproef.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Ontwerpstudio ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Evaluatie a.d.h.v. ontwerpopdrachten |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student volgt, tenzij gewettigd afwezig, alle begeleidingssessies en studieuitstappen. Bij gewettigde afwezigheid worden alle jurydocumenten (plannen, maquette...) dezelfde dag op het studentensecretariaat binnengebracht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student niet voldoet aan deze voorwaarden kan hij / zij niet deelnemen aan de jury en krijgt hij een A voor dit opleidingsonderdeel (A= ongewettigd afwezig) |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Extra info | Het groepscijfer wordt aangepast per student obv self/peer assessment |
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Gemengd (theorie & praktijk) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|