Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de interieurarchitectuur | Keuze | 324 | 12,0 | 324 | 12,0 | Nee | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| Kan methoden en theorieën van het ontwerpen van interieurs, in het bijzonder binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie of herbestemming, innovatief inzetten bij het ontwerpen en doelgericht combineren met inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en de kunsten. | - EC
| Kan vanuit de complexiteit van het ontwerpen en de ontwerpcontext op zelfstandige wijze precieze en verantwoorde keuzes maken en ontwerpoplossingen ontwikkelen in een multidisciplinaire context en in dialoog met de stakeholders, waarbij de gebruiker steeds centraal staat. De afgestudeerde kan hierbij kritisch reflecteren om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen. | - EC
| Zelfstandig onderzoeks- en ontwerpstrategieën inzetten en tactieken uitdenken vanuit de maatschappelijke, historisch bepaalde en internationale context en in functie van een toekomstgerichte visie op het ontwerpen van de interieure ruimte. | - EC
| Inventief aanwenden van materialen, rekening houdend met hun eigenschappen, mogelijkheden en beperkingen op het vlak van textuur, tactiliteit, licht, kleur en acustica en met een bijzondere gevoeligheid voor de esthetische kwaliteiten ervan. | - EC
| Inventief aanwenden van technieken, bouwfysische en ecologische principes tijdens het ontwerpen. | - EC
| Een persoonlijk ontwerpprofiel initiëren en articuleren via een eigen ontwerptaal en -visie. | - EC
| (Ontwerpend) onderzoeken vanuit intuïtie, experiment, associatief denken, verbeelding en emoties en hierbij blijk geven van een artistiek-exploratieve, beeldende invalshoek. | - EC
| Kan vanuit een complexe ontwerpvraag, in het bijzonder binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie of herbestemming, zelfstandig een relevant onderzoek (m.i.v. ontwerpend onderzoek) opzetten en uitvoeren, de resultaten ervan integreren in het ontwerpproces, erover reflecteren en rapporteren op wetenschappelijke wijze en resultaten van eigen onderzoek en van anderen kritisch interpreteren. | - EC
| Een ontwerp(proces) overtuigend communiceren aan leken en specialisten, via beeld, geschreven en gesproken woord en gebruik makend van gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige, op gelaagde, gerichte en beargumenteerde wijze. | - EC
| Kennis en inzicht hebben in het werkveld, zowel actueel als historisch, van de interieurarchitectuur, de eigen praktijk in dit kader kunnen situeren en de nieuwste ontwikkelingen binnen dit werkveld kunnen implementeren in de lopende ontwerppraktijk. | - EC
| Ontwerpt vanuit het besef van het intermediair karakter van interieurarchitectuur en de maatschappelijke, ethische en ecologische implicaties van het ontwerp. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Tijdens het eerste semester zal de ontwerpstudio bestaan uit een ontwerpende onderzoeksopdracht gelinkt aan een thematische benadering met betrekking tot de transformatie en aanpassing van bestaande gebouwen en sites. (Het gekozen thema kan bijvoorbeeld religieus, industrieel of residentieel erfgoed zijn.) Het wordt ingebed in het lopende onderzoek van TRACE, het onderzoeksteam dat betrokken is op herbestemming en erfgoed binnen de Faculteit. Tijdens dit proces wordt aandacht besteed aan de erfgoedwaarde, de atmosferische kwaliteit, constructiedetails en ruimtelijke karakteristieken die niet langer geschikt zijn voor nieuwe gebouwen.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Ontwerpstudio ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 12,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Evaluatie a.d.h.v. ontwerpopdracht |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Aanwezigheid in de sessies van de ontwerpstudio is verplicht en de student dient een wekelijks verslag te maken van de begeleiding in studio. De student dient elke afwezigheid in de ontwerpstudio te wettigen en dient de richtlijnen gecommuniceerd via blackboard of op een andere manier te volgen indien hij/zij een werkstuk niet tijdig kan indienen. |
|
|
|
Gevolg | Bij gewettigde afwezigheid dient de lopende opdracht volledig te worden uitgevoerd. Het niet indienen van de werkstukken op afgesproken dag en uur (tenzij gewettigd) resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Een lijst met studie- en werkmateriaal, nodig voor de uitvoering van de opdrachten, zal tijdens het academiejaar worden gecommuniceerd aan de studenten. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Aard: Gemengd (theorie & praktijk) |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen studio ontwerpen | Keuze | 324 | 12,0 | 324 | 12,0 | Nee | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master verdiept of verbreedt zijn domeininhoudelijke expertise verworven in de bachelor in de domeinen ontwerpen, bouwkunde, beelding en cultuur verder in minstens twee van deze domeinen op masterniveau. Hij beschikt daardoor over ontwerpmatige, bouwtechnische, beeldend-artistieke en cultuur- en menswetenschappelijke kennis en vaardigheden en kan deze aanwenden in zijn onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Tijdens het eerste semester zal de ontwerpstudio bestaan uit een ontwerpende onderzoeksopdracht gelinkt aan een thematische benadering met betrekking tot de transformatie en aanpassing van bestaande gebouwen en sites. (Het gekozen thema kan bijvoorbeeld religieus, industrieel of residentieel erfgoed zijn.) Het wordt ingebed in het lopende onderzoek van TRACE, het onderzoeksteam dat betrokken is op herbestemming en erfgoed binnen de Faculteit. Tijdens dit proces wordt aandacht besteed aan de erfgoedwaarde, de atmosferische kwaliteit, constructiedetails en ruimtelijke karakteristieken die niet langer geschikt zijn voor nieuwe gebouwen.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Ontwerpstudio ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 12,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Evaluatie a.d.h.v. ontwerpopdracht |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Aanwezigheid in de sessies van de ontwerpstudio is verplicht en de student dient een wekelijks verslag te maken van de begeleiding in studio. De student dient elke afwezigheid in de ontwerpstudio te wettigen en dient de richtlijnen gecommuniceerd via blackboard of op een andere manier te volgen indien hij/zij een werkstuk niet tijdig kan indienen. |
|
|
|
Gevolg | Bij gewettigde afwezigheid dient de lopende opdracht volledig te worden uitgevoerd. Het niet indienen van de werkstukken op afgesproken dag en uur (tenzij gewettigd) resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Een lijst met studie- en werkmateriaal, nodig voor de uitvoering van de opdrachten, zal tijdens het academiejaar worden gecommuniceerd aan de studenten. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Aard: Gemengd (theorie & praktijk) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|