Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Algemene wetenschappelijke stage en masterproef (4570)
|
21.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 243 | 9,0 | 162 | 81 | 9,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 4. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zelfstandig functioneren in multi- of interdisciplinair teamverband en dit functioneren evalueren en optimaliseren. | | - DC
| De student kan efficiënt samenwerken met alle actoren in het werkveld. | | | - BC
| De student is tijdig aanwezig tijdens gemaakte afspraken. | | | - BC
| De student komt voorbereid naar teambijeenkomsten. | - EC
| 9. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan een kritische synthese maken van internationale wetenschappelijke en vakliteratuur met impact op het evidence-based handelen. | | - DC
| De student kan op een kritisch, wetenschappelijk onderbouwde manier wetenschappelijke en internationale peerreviewed literatuur opzoeken en beoordelen. | | | - BC
| De student kan op een kritisch, wetenschappelijk onderbouwde manier wetenschappelijke en internationale peerreviewed literatuur opzoeken en beoordelen. | | - DC
| De student handelt op een wetenschappelijk onderbouwde manier | | - DC
| De student kan internationale wetenschappelijke en vakliteratuur beoordelen met het oog op het evidence-based handelen voor de (eigen) klinische praktijk. | | | - BC
| De student kan resultaten van literatuur interpreteren volgens ernst van aandoening en klinische relevantie. | | - DC
| De student kan op een kritische, wetenschappelijk onderbouwde wijze interageren met stakeholders. | - EC
| 10. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zelfstandig een relevant en complex wetenschappelijk onderzoek in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie opzetten, uitvoeren, evalueren en hierover communiceren binnen een ethisch verantwoord onderzoekskader. | | - DC
| De student kan op grond van een onderzoeksvraag op een systematische manier wetenschappelijke en internationale peerreviewed literatuur opzoeken en beoordelen. (WS) | | - DC
| De student kan relevante literatuur interpreteren en hiervan een wetenschappelijk verslag maken. (WS) | | - DC
| De student kan rekening houdende met de bevindingen uit de literatuurstudie een operationele onderzoeksvraag en een gepast onderzoeksopzet uitwerken. (WS) | | - DC
| De student kan een academische communicatiestijl hanteren. (WS) | | - DC
| De student kan zelfstandig onderzoeksresultaten, schriftelijk rapporteren in het format van een wetenschappelijk artikel (VWS) | | - DC
| De student kan zijn onderzoek presenteren en hierbij in interactie met deskundigen (VWS) | | - DC
| De student kan op een zelfstandige manier de data verzamelen en verwerken waarbij hij zijn keuze voor de gehanteerde statistische methode kan onderbouwen |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Algemene wetenschappelijke stage/ masterproef deel 1
|
|
|
De wetenschappelijke stage bestaat uit het schrijven van een masterproef. Het moet een bijdrage zijn tot de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie. Uit het werk blijkt tevens dat de student(e) een probleem zelfstandig, op een persoonlijke en een wetenschappelijke wijze kan aanpakken. Doorheen het proces van de masterproef levert de student(e) het bewijs zelfstandig te kunnen werken.VWS bestaat uit het verwerken, analyseren, uitschrijven en presenteren van wetenschappelijke gegevens. Studies met een fundamenteel, experimenteel, beschrijvend/exploratief of kwalitatief karakter zijn toegelaten, alsook een literatuurstudie. De literatuurstudie van VWS beantwoordt aan de criteria van een systematische review met data-pooling (meta-analyse). Het eindprodukt is een uitgeschreven artikel en een presentatie met verdeding voor inhoudsdeskundingen.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Ander examen | 100 % |
|
Andere: | Evaluatie op basis van, proces, ingeleverde scriptie en de presentatie ervan voor de jury. |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1) Elke masterproef dient in orde te zijn conform de heersende regelgeving en procedures van de Medische Ethiek (verzekering, informed consent, goedkeuring bevoegd ethisch committee,..) 2) Elke masterproef moet voldoen aan de methodologische criteria zoals aangeleerd in de leerlijn WOK (design, statistische analyse conform beslissingsboom BB, toetsing voorwaarden, ) 3) Elke masterproef moet voldoen aan de regelgeving over plagiaat conform artikel 9.1 OER UHasselt 4) De student dient aanwezig te zijn op alle georganiseerde events in het kader van de masterproef 5) De student dient zicht te houden aan de gemaakte afspraken en deadlines met de begeleiders De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen, de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten. Of een student hieraan al dan niet heeft voldaan, wordt berekend op basis van de niet afgeronde deelcijfers |
|
|
|
Gevolg | Wanneer aan één van eerste drie voorwaarden niet voldaan is zal dit resulteren in een fail als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel VWS.
Een onwettige afwezigheid (voorwaarde 4 of 5) zal resulteren in een fail als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel VWS. Een wettige afwezigheid (voorwaarde 4 of 5) zal leiden tot een vervangopdracht die uitgevoerd moet worden alvorens het eindresultaat kan berekend worden, bij een onvoldoende op de vervangopdracht zal het eindpunt van de MP vermenigvuldigd worden met 0,9. Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers.Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen.Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan worden er 2 punten op 20 afgetrokken |
|
|
|
Extra info | De promotor geeft de student een niet-bindend advies om de masterproef in te dienen tijdens de eerste, respectievelijk tweede zittijd. De promotor schat hierbij de slaagkansen van de student realistisch in. De student is vrij om met dit advies al dan niet rekening te houden. De student realiseert zich echter best dat de promotor de eindscore grotendeels bepaalt. De beoordeling komt tot stand door het gemiddelde punt te berekenen ifv de wegingsfactoren (promotor/ jury). Het gemiddelde wordt enkel berekend indien het verschil tussen het promotorpunt(/20) en het jurypunt(/20) < 4. Elke masterproef dient hierbij door alle examinatoren beoordeeld te worden met de beoordelingscriteria. Bij een verschil van > 4 tussen promotor en jury of bij het niet correct toepassen van de beoordelingscriteria door de examinatoren kan de CV gemotiveerd afwijken van het mathematisch gemiddelde op basis van de beoordelingscriteria. |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Foundations of clinical research. Applications to practice,Portney, L.G. & Watkins, M.P.,3rd Edition,Pearson Education |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|