Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelor in de industriële wetenschappen - bouwkunde | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| BK 1.5 De student kent de eigenschappen van materialen in de bouwkunde. | | | - BC
| De student kent de nodige eigenschappen van cement, mortel, beton, baksteen, staal, hout, glas en plastic die nodig zijn voor hun toepassing in de bouwsector. | | | - BC
| De student weet welke experimentele proeven moeten gebruikt worden voor de karakterisering van bouwmaterialen. | | - DC
| BK 1.10 De student kent de relevante wetgeving, normering en veiligheidsprocedures. | | | - BC
| De student weet waar hij de beschrijving van genormaliseerde materiaalproeven kan vinden. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| BK 2.5 De student heeft inzicht in de manier waarop materialen worden verwerkt tot constructieonderdelen. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de fabricageprocessen van de gangbare bouwmaterialen. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de resultaten die uit een karakteriseringsproef komen. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan de relevante informatie in de technische fiches van bouwmaterialen vinden. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| BK 5.1 De student kan de geschiktheid van bouwmaterialen voor een specifieke toepassing bepalen, analyseren en beoordelen. | | | - BC
| De student kan de basis karakteriseringsproeven op gangbare materialen zelf uitvoeren. | | | - BC
| De student kan de resultaten van karakteriseringsproeven op gangbare materialen interpreteren. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan rapporteren over een experimentele proef. | | | - BC
| De student kan rapporteren over een bedrijfsbezoek. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Materialen- en constructieleer.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel behoort tot de algemene basiskennis van een industrieel ingenieur bouwkunde. Hij moet de fysische en mechanische eigenschappen van bouwmaterialen kennen en weten hoe men deze eigenschappen kan wijzigen door ingrepen in het productieproces. Deze kennis is ook noodzakelijk bij de keuze en dimensionering van bouwmaterialen in constructies.
Het doel van het opleidingsonderdeel is de studenten vertrouwd te maken met de beschikbare natuurlijke en halffabricaatbouwmaterialen, hun oorsprong of productie, hun mechanische, rheologische, hygro- en thermofysische eigenschappen en hun aanwendbaarheid in het kader van bouwkundige projecten (infrastructuren, ruwbouw, stabiliteit, ...). Er wordt een overzicht gegeven van de meest gangbare constructiematerialen (granulaten, cement, beton, staal, baksteen, hout, ...). Tijdens de lessen wordt ingegaan op de fysische en mechanische eigenschappen van de materialen en hun verband met de microstructuur van het materiaal. Er wordt ook aandacht besteed aan normen. Zo wordt besproken hoe men tot karakteristieke waarden van eigenschappen komt en hoe men dan uiteindelijk tot rekenwaarden komt.
Tijdens de labozittingen worden een aantal bouwmaterialen aangemaakt en beproefd in teamverband (zeefanalyses, plasticiteitsproeven, aanmaak beton, sterkteproeven, ...).
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Andere: | Voorbereiding, uitvoering en verslaggeving van de labo's (practicum): de criteria hierbij zijn onder andere de wijze waarop de student aanwezig is op de werksessies, de specifieke richtlijnen naleeft, de algemene werkwijze en de vaardigheid van uitvoering. Verder wordt regelmatig nagegaan in hoeverre de opgaven voorbereid worden en/of de berekeningen en oplossingsmethoden overeenstemmen met de geziene theorie. Tenslotte worden de verslagen beoordeeld naar vorm en inhoud. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De aanwezigheid in de labosessies (practicum) en het tijdig indienen van de laboverslagen is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Per ongewettigde afwezigheid in een labosessie of per ontbrekend laboverslag wordt 1/5 van de punten voor permanente evaluatie in mindering gebracht. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor wat betreft de permanente evaluatie (50%): geen tweede examenkans mogelijk voor het labo (30%): de punten van de eerste examenkans blijven behouden; wel tweede examenkans voor het verslag ven een bedrijfsbezoek: (verbeterd) verslag van een bedrijfsbezoek georganiseerd in het kader van het opleidingsonderdeel (20%). Overdracht van de (deel)punten naar volgend academiejaar is niet mogelijk. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Additionele informatie (uit/van Eurocodes, WTCB, Febelcem, Industria, ...) wordt ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Veiligheid Studenten dienen zich te houden aan de algemene veiligheids- en organisatierichtlijnen tijdens labosessies of bedrijfsbezoeken.
Relatie met onderzoek
De student zal o.a. kennis maken met de nieuwste technieken in het labo. Hij dient de gegevens kritisch te interpreteren en analyseren.
Relatie met werkveld De ingenieur gebruikt de basiskennis uit dit opleidingsonderdeel om inzicht te krijgen in de vele facetten van het bouwgebeuren, welke hem kunnen oriënteren naar een specialisatie, o.a. via de keuze van stages, bachelor- of masterproeven waarbij contacten met het werkveld worden ontwikkeld. Een aantal verplichte bedrijfsbezoeken worden geïntegreerd in de lessen.
Duurzaamheidsaspecten Er wordt aandacht besteed aan de milieu-aspecten van de productie en het gebruik van de verschillende bouwmaterialen. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|