Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Elektronische systemen (3831)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelor in de industriële wetenschappen - elektronica-ICT | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| EA 1.3 De student kent de werking en functie van de (geavanceerde) functionele bouwblokken voor analoge schakelingen. | | | - BC
| moet de basisconfiguraties van de transistors kunnen uitleggen en herkennen in meer complexe schema's. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| EA 2.3 De student heeft inzicht in de functionaliteit van (geavanceerde) analoge componenten, signalen en systemen | | | - BC
| moet de werking van de verschillende elektronische devices en circuits begrijpen en kunnen uitleggen. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| EA 5.2 De student kan analoge signalen en systemen beschrijven, analyseren en modelleren. | | | - BC
| kan in gegeven elektronische schakelingen de basisfunctionaliteiten herkennen en deze gebruiken om delen van het ontwerp uit te breiden of aan te passen. Zo moet de student bijvoorbeeld aan een willekeurige versterker een beveiliging tegen overspanning, overstroom en te groot vermogen kunnen toevoegen. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| EA 6.4 De student kan een geavanceerd analoog systeem ontwerpen. | | | - BC
| kan bij het ontwerpen van vermogenversterkers en voedingen, de vereiste vermogens en belasting gebruiken om tot een gepast ontwerp van de schakeling te komen. | | | - BC
| kan een versterker of een vermogenvoeding ontwerpen om een industrieel systeem aan te sturen. | - EC
| EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| EA 7.3 De student kan een geavanceerd analoog systeem bouwen en implementeren. | | | - BC
| kan een versterker of een vermogenvoeding realiseren om een industrieel systeem aan te sturen. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project. | | | - BC
| kan, bij het ontwerpen van een schema, een geschikte component of instelling kiezen uit een multitude van mogelijkheden, elk met zijn voor- en nadelen. De student kan dan ook verantwoorden waarom hij die keuze gemaakt heeft. Bijvoorbeeld, bij het instellen van de basisstroom, kan de student het DC vermogenverlies afwegen tegenover de stabiliteit van de instelling en een goed compromis vinden, afhankelijk van de vereiste toepassing. | - EC
| EC12 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| kan het ontwerp van een vermogenschakeling maken met een bijzonder oog voor de efficiëntie van het geheel. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Deze cursus heeft tot doel de studenten een verdere diepgang te geven in de veelvoudige elektronicatoepassingen en zich verder te verdiepen in de eigenschappen van de actieve halfgeleiderbouwstenen. Vanuit deze analoge basis worden diverse functionele applicaties en systemen bestudeerd met een bijgevoegde flexibiliteit en intelligentie dankzij de software. De werkzittingen laten toe om de theoretische en afgeleide eigenschappen te toetsen aan de werkelijkheid door middel van metingen, berekeningen en simulaties om daaruit volgend het systeemgedrag te leren kennen.
Analoge Elektronica - Basis transistorschakelingen - Differentiële versterker - Operational Transconductance Amplifiers - Niet-lineaire OPAMP schakelingen - Berekeningsmethode voor complexe circuits
Vermogenelektronica - Vermogenversterkers (Klasse A, Klasse B, ...) - Thyristoren - GaN vermogentransistors - Spanningsregelaars - Spanningsomvormers
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 33 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het gebruik van een grafische rekenmachine tijdens het examen is toegelaten op voorwaarde dat het werkgeheugen én het permanent geheugen leeg zijn voor de start van het examen. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Er is verplichte aanwezigheid bij elk van de 6 labo's. |
|
|
|
Gevolg | Per labo dat de student mist: -3/20 te verrekenen op het behaalde punt op het totaal van het labo. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Lab: geen 2de examenkans[overdracht van het cijfer van de eerste examenkans]; overdracht van cijfer naar volgend academiejaar is mogelijk als minstens 12/20 behaald werd. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Up-to-date eigen cursusmateriaal met aanvullende informatie via het elektronisch platform. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum: Op basis van de basis componenten (vertrekkende van elektronische systemen) worden deze verder uitgediept en daarna de verschillende basisbouwblokken van analoge circuits besproken. Alle verdere cursussen analoge elektronica in het curriculum bouwen hierop verder.
Relatie met onderzoek: Dit vak legt de basis inzichten in de analoge circuits. Later in het curriculum kan daarop verder gebouwd worden en de band met het hedendaags onderzoek vervolgens gelegd worden. Relatie met werkveld: Vele van de besproken circuits zullen ook in het latere werk van de ingenieur elektronica terugkomen. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Elektronica-ICT - deel 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Deze cursus heeft tot doel de studenten een verdere diepgang te geven in de veelvoudige elektronicatoepassingen en zich verder te verdiepen in de eigenschappen van de actieve halfgeleiderbouwstenen. Vanuit deze analoge basis worden diverse functionele applicaties en systemen bestudeerd met een bijgevoegde flexibiliteit en intelligentie dankzij de software. De werkzittingen laten toe om de theoretische en afgeleide eigenschappen te toetsen aan de werkelijkheid door middel van metingen, berekeningen en simulaties om daaruit volgend het systeemgedrag te leren kennen.
Analoge Elektronica - Basis transistorschakelingen - Differentiële versterker - Operational Transconductance Amplifiers - Niet-lineaire OPAMP schakelingen - Berekeningsmethode voor complexe circuits
Vermogenelektronica - Vermogenversterkers (Klasse A, Klasse B, ...) - Thyristoren - GaN vermogentransistors - Spanningsregelaars - Spanningsomvormers
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 33 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het gebruik van een grafische rekenmachine tijdens het examen is toegelaten op voorwaarde dat het werkgeheugen én het permanent geheugen leeg zijn voor de start van het examen. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Er is verplichte aanwezigheid bij elk van de 6 labo's. |
|
|
|
Gevolg | Per labo dat de student mist: -3/20 te verrekenen op het behaalde punt op het totaal van het labo. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Lab: geen 2de examenkans[overdracht van het cijfer van de eerste examenkans]; overdracht van cijfer naar volgend academiejaar is mogelijk als minstens 12/20 behaald werd. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Up-to-date eigen cursusmateriaal met aanvullende informatie via het elektronisch platform. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum: Op basis van de basis componenten (vertrekkende van elektronische systemen) worden deze verder uitgediept en daarna de verschillende basisbouwblokken van analoge circuits besproken. Alle verdere cursussen analoge elektronica in het curriculum bouwen hierop verder.
Relatie met onderzoek: Dit vak legt de basis inzichten in de analoge circuits. Later in het curriculum kan daarop verder gebouwd worden en de band met het hedendaags onderzoek vervolgens gelegd worden. Relatie met werkveld: Vele van de besproken circuits zullen ook in het latere werk van de ingenieur elektronica terugkomen. |
|
|
|
|
|
| 2de bachelor in de industriële wetenschappen - informatica | Overgangscurriculum | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| EA 1.3 De student kent de werking en functie van de (geavanceerde) functionele bouwblokken voor analoge schakelingen. | | | - BC
| moet de basisconfiguraties van de transistors kunnen uitleggen en herkennen in meer complexe schema's. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| EA 2.3 De student heeft inzicht in de functionaliteit van (geavanceerde) analoge componenten, signalen en systemen | | | - BC
| moet de werking van de verschillende elektronische devices en circuits begrijpen en kunnen uitleggen. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| EA 5.2 De student kan analoge signalen en systemen beschrijven, analyseren en modelleren. | | | - BC
| kan in gegeven elektronische schakelingen de basisfunctionaliteiten herkennen en deze gebruiken om delen van het ontwerp uit te breiden of aan te passen. Zo moet de student bijvoorbeeld aan een willekeurige versterker een beveiliging tegen overspanning, overstroom en te groot vermogen kunnen toevoegen. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| EA 6.4 De student kan een geavanceerd analoog systeem ontwerpen. | | | - BC
| kan bij het ontwerpen van vermogenversterkers en voedingen, de vereiste vermogens en belasting gebruiken om tot een gepast ontwerp van de schakeling te komen. | | | - BC
| kan een versterker of een vermogenvoeding ontwerpen om een industrieel systeem aan te sturen. | - EC
| EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| EA 7.3 De student kan een geavanceerd analoog systeem bouwen en implementeren. | | | - BC
| kan een versterker of een vermogenvoeding realiseren om een industrieel systeem aan te sturen. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project. | | | - BC
| kan, bij het ontwerpen van een schema, een geschikte component of instelling kiezen uit een multitude van mogelijkheden, elk met zijn voor- en nadelen. De student kan dan ook verantwoorden waarom hij die keuze gemaakt heeft. Bijvoorbeeld, bij het instellen van de basisstroom, kan de student het DC vermogenverlies afwegen tegenover de stabiliteit van de instelling en een goed compromis vinden, afhankelijk van de vereiste toepassing. | - EC
| EC12 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| kan het ontwerp van een vermogenschakeling maken met een bijzonder oog voor de efficiëntie van het geheel. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Deze cursus heeft tot doel de studenten een verdere diepgang te geven in de veelvoudige elektronicatoepassingen en zich verder te verdiepen in de eigenschappen van de actieve halfgeleiderbouwstenen. Vanuit deze analoge basis worden diverse functionele applicaties en systemen bestudeerd met een bijgevoegde flexibiliteit en intelligentie dankzij de software. De werkzittingen laten toe om de theoretische en afgeleide eigenschappen te toetsen aan de werkelijkheid door middel van metingen, berekeningen en simulaties om daaruit volgend het systeemgedrag te leren kennen.
Analoge Elektronica - Basis transistorschakelingen - Differentiële versterker - Operational Transconductance Amplifiers - Niet-lineaire OPAMP schakelingen - Berekeningsmethode voor complexe circuits
Vermogenelektronica - Vermogenversterkers (Klasse A, Klasse B, ...) - Thyristoren - GaN vermogentransistors - Spanningsregelaars - Spanningsomvormers
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 33 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het gebruik van een grafische rekenmachine tijdens het examen is toegelaten op voorwaarde dat het werkgeheugen én het permanent geheugen leeg zijn voor de start van het examen. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Er is verplichte aanwezigheid bij elk van de 6 labo's. |
|
|
|
Gevolg | Per labo dat de student mist: -3/20 te verrekenen op het behaalde punt op het totaal van het labo. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Lab: geen 2de examenkans[overdracht van het cijfer van de eerste examenkans]; overdracht van cijfer naar volgend academiejaar is mogelijk als minstens 12/20 behaald werd. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Up-to-date eigen cursusmateriaal met aanvullende informatie via het elektronisch platform. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum: Op basis van de basis componenten (vertrekkende van elektronische systemen) worden deze verder uitgediept en daarna de verschillende basisbouwblokken van analoge circuits besproken. Alle verdere cursussen analoge elektronica in het curriculum bouwen hierop verder.
Relatie met onderzoek: Dit vak legt de basis inzichten in de analoge circuits. Later in het curriculum kan daarop verder gebouwd worden en de band met het hedendaags onderzoek vervolgens gelegd worden. Relatie met werkveld: Vele van de besproken circuits zullen ook in het latere werk van de ingenieur elektronica terugkomen. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|