Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Elektriciteit (3295)
|
6.0 stptn |
|
|
Elektromagnetisme en wisselstroom (4085)
|
5.0 stptn |
|
|
Elektronische systemen (3831)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelor in de industriële wetenschappen - elektronica-ICT | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2de bachelor in de industriële wetenschappen - informatica | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2de bachelor in de industriële wetenschappen - nucleaire technologie | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| EA 1.3 De student kent de werking en functie van de (geavanceerde) functionele bouwblokken voor analoge schakelingen. | | | - BC
| kent het verschil tussen resistieve, capacitieve en inductieve sensoren. | | - DC
| EA 1.4 De student kent de werking en functie van de (geavanceerde) functionele bouwblokken voor digitale schakelingen. | | | - BC
| kan de verschillende digitale communicatie protocollen die worden gebruikt om een meetsysteem te ontwerpen toelichten en gebruiken. | | - DC
| EM 1.4 De student heeft kennis van geautomatiseerde processturingen, meet- en regelsystemen en bijbehorende interfacing. | | | - BC
| kan de verschillende meetprincipes classificeren. | | - DC
| EA 1.7 De student kan verschillende datacommunicatie protocollen beschrijven. | | | - BC
| De student kent de verschillende datacommunicatie protocollen zoals I2C, SPI, UART, ... | | | - BC
| De student kent de voor- en nadelen van de verschillende datacommunicatie protocollen zoals I2C, SPI, UART, ... | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| EA 2.3 De student heeft inzicht in de functionaliteit van (geavanceerde) analoge componenten, signalen en systemen | | | - BC
| kent het verschil tussen resistieve, capacitieve en inductieve sensoren. | | - DC
| EA 2.4 De student heeft inzicht in de functionaliteit van (geavanceerde) digitale componenten, signalen en systemen. | | | - BC
| kan de verschillende digitale communicatie protocollen die worden gebruikt om een meetsysteem te ontwerpen toelichten en gebruiken. | | - DC
| EM 2.4 De student inzicht in de opbouw en de werking van geautomatiseerde processturingen, meet- en regelsystemen en bijbehorende interfacing. | | | - BC
| kan de verschillende meetprincipes classificeren. | | - DC
| EA-INF 2.2 De student heeft inzicht in de verschillende netwerken en netwerktechnieken. | | | - BC
| De student kan een gefundeerde keuze maken bij het selecteren van een datacommunicatie protocol. | - EC
| EC3 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan zelfstandig problemen herkennen, op eigen initiatief activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | - DC
| 3.2 De student kan op gestructureerde wijze een technisch-wetenschappelijk project plannen. | | | - BC
| haalt uit een opdracht de essentie en vertaalt naar een werkend programma. | | | - BC
| rapporteert de oplossing naar de docent. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| EA 5.4 De student is in staat de werking en kwaliteit van een meetsysteem te analyseren en eventuele suggesties voor te stellen voor verbetering | | | - BC
| kan bij de uitwerking van een meetsysteem de oplossing argumenteren en motiveren. | | | - BC
| kan gefundeerde keuzes maken bij het kiezen van een type sensor. | | | - BC
| kan van een bestaand meetsysteem de werking bediscussiëren en eventueel verbeteren of alternatieven voorleggen. | | - DC
| EA 5.5 De student kan de discrete signalen en LSI-systemen analyseren. | | | - BC
| kan aan de hand van signaalverwerking verschillende parameters uit gemeten signalen halen zoals amplitude of tijdsinformatie. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| EM 6.1 De student kan een meet-, stuur-, controle- en/of visualisatiesproces ontwerpen. | | | - BC
| kan een meetsysteem uitwerken en de werking ervan demonstreren. | | | - BC
| kan bij de uitwerking van een meetsysteem de oplossing argumenteren en motiveren. | - EC
| EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| EA 7.3 De student kan een geavanceerd analoog systeem bouwen en implementeren. | | | - BC
| kan een meetsysteem uitwerken en de werking ervan demonstreren. | | - DC
| EA 7.4 De student kan een geavanceerd digitaal systeem bouwen en implementeren. | | | - BC
| kan een meetsysteem uitwerken en de werking ervan demonstreren. | | - DC
| EM 7.1 De student kan het ontwerp voor een meet-, stuur-, controle- en/of visualisatiesproces implementeren met behulp van gepaste soft- en hardwaretools. | | | - BC
| kan een meetsysteem uitwerken en de werking ervan demonstreren. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project. | | | - BC
| kan zelf eventuele verbeteringen voorstellen. | | | - BC
| is zich bewust van de kwaliteit van zijn oplossing bij het uitwerking van een meetsysteem. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Applicatiecollege
- Introductie meetsystemen
- Systeem karakteristieken
- Sensor principes
- Meettechnieken
- Signaalconditionering (versterking, linearisatie, filtering)
- ADC-DAC convertoren
- Datacommunicatie
- Data opslag en visualisatie
- Case-study rond 2 sensorsystemen
Labo
- Labview
- Flow- statecharts
- Software architecturen
- State machines
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Geen vervangend examen voor de evaluaties gedurende de onderwijsperiode. De punten van de eerste examenkans worden overgenomen. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Fundamentals of sensor systems |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Up-to-date eigen cursusmateriaal met aanvullende informatie via het elektronisch platform. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Nucleaire technologie-Milieu: pba chemie/pba biotechnologie - deel 2 | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Nucleaire technologie-Milieu: pba medische beeldvorming - deel 2 | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Nucleaire technologie-Nucleair en medisch: pba chemie/pba biotechnologie - deel 2 | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Nucleaire technologie-Nucleair en medisch: pba medische beeldvorming - deel 2 | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Applicatiecollege
- Introductie meetsystemen
- Systeem karakteristieken
- Sensor principes
- Meettechnieken
- Signaalconditionering (versterking, linearisatie, filtering)
- ADC-DAC convertoren
- Datacommunicatie
- Data opslag en visualisatie
- Case-study rond 2 sensorsystemen
Labo
- Labview
- Flow- statecharts
- Software architecturen
- State machines
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Fundamentals of sensor systems |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Up-to-date eigen cursusmateriaal met aanvullende informatie via het elektronisch platform. |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen: nucleaire technologie - milieu | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen: nucleaire technologie afst.nucleair en medisch | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Applicatiecollege
- Introductie meetsystemen
- Systeem karakteristieken
- Sensor principes
- Meettechnieken
- Signaalconditionering (versterking, linearisatie, filtering)
- ADC-DAC convertoren
- Datacommunicatie
- Data opslag en visualisatie
- Case-study rond 2 sensorsystemen
Labo
- Labview
- Flow- statecharts
- Software architecturen
- State machines
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Geen vervangend examen voor de evaluaties gedurende de onderwijsperiode. De punten van de eerste examenkans worden overgenomen. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Fundamentals of sensor systems |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Up-to-date eigen cursusmateriaal met aanvullende informatie via het elektronisch platform. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek engineering & technology | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| ENG&TECH 2. De educatieve master heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de verworven vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren in een educatieve context en in het bijzonder als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent. | - EC
| ENG&TECH 3. De educatieve master heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse industriële processen en technieken relevant voor zijn specifieke vakdidactieken en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor de toepassing, selectie van materialen, automatisatie, veiligheid, milieu en duurzaamheid, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Applicatiecollege
- Introductie meetsystemen
- Systeem karakteristieken
- Sensor principes
- Meettechnieken
- Signaalconditionering (versterking, linearisatie, filtering)
- ADC-DAC convertoren
- Datacommunicatie
- Data opslag en visualisatie
- Case-study rond 2 sensorsystemen
Labo
- Labview
- Flow- statecharts
- Software architecturen
- State machines
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Geen vervangend examen voor de evaluaties gedurende de onderwijsperiode. De punten van de eerste examenkans worden overgenomen. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Fundamentals of sensor systems |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Up-to-date eigen cursusmateriaal met aanvullende informatie via het elektronisch platform. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Elektronica-ICT - deel 2 | Overgangscurriculum | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Applicatiecollege
- Introductie meetsystemen
- Systeem karakteristieken
- Sensor principes
- Meettechnieken
- Signaalconditionering (versterking, linearisatie, filtering)
- ADC-DAC convertoren
- Datacommunicatie
- Data opslag en visualisatie
- Case-study rond 2 sensorsystemen
Labo
- Labview
- Flow- statecharts
- Software architecturen
- State machines
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Geen vervangend examen voor de evaluaties gedurende de onderwijsperiode. De punten van de eerste examenkans worden overgenomen. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Fundamentals of sensor systems |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Up-to-date eigen cursusmateriaal met aanvullende informatie via het elektronisch platform. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|