Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - bouwkunde | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| BK 1.2 De student kent de kernbegrippen van bouwfysica (warmte, vocht en akoestiek). | | | - BC
| De student kan het verschil tussen geleiding, straling en convectie uitleggen. | | | - BC
| De student kan de parameters voor oppervlaktecondensatie en schimmels in
gebouwen benoemen en de invloed ervan begroten alsook maatregelen tegen
schimmels in gebouwen voorstellen. | | | - BC
| De student kan werken met bouwakoestische grootheden. | | - DC
| BK 1.5 De student kent de eigenschappen van materialen in de bouwkunde. | | | - BC
| De student kan het verschil tussen warmte-isolatie en akoestische isolatie
uitleggen en kent materialen voor beide toepassingen. | | | - BC
| De student kan courante bouwmaterialen beoordelen op hun bouwfysische prestatie (luchttransport, warmtetransport, vochttransport, akoestische absorptie en transmissie). | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| BK 2.3 De student kan de warmte- en vochthuishouding en de akoestiek in courante gebouwen berekenen, analyseren en bijsturen. | | | - BC
| De student kan de U-waarde van een samengestelde wand berekenen. | | | - BC
| De student kan een warmte- en vochtbalans begrijpen en oplossen in zowel een constructiedeel als een ruimte. | | | - BC
| De student kan de methode van Glaser verklaren en toelichten. | | | - BC
| De student kan de verschillende fases van droging van constructiematerialen verklaren en het belang ervan in het bouwproces uitleggen. | | | - BC
| De student kan de noodzaak van een dampscherm, luchtscherm en vochtscherm (capillaire onderbreking) verklaren aan de hand van bouwfysische transportfenomenen (warmte, lucht, vocht). | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan bouwfysische eigenschappen van bouwmaterialen opzoeken. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren. | | | - BC
| De student kan de warmte- en vochthuishouding en de akoestiek in een courant gebouw analyseren. | | | - BC
| De student kan gebouwinformatie correct interpreteren. | | | - BC
| De student kan bij een bouwfysisch probleem de exacte vraag formuleren en de gegevens en oplossingsmethodiek (formules) weergeven. | | - DC
| BK 5.1 De student kan de geschiktheid van bouwmaterialen voor een specifieke toepassing bepalen, analyseren en beoordelen. | | | - BC
| De student kan de geschiktheid van verschillende types isolatiematerialen voor specifieke toepassingen beoordelen. | | | - BC
| De student kan de noodzaak van een dampscherm beoordelen. | | | - BC
| De student kan een geselecteerde bouwakoestische studie analyseren en uitvoeren. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.1 De student kan een gepaste oplossingsmethode selecteren. | | | - BC
| De student kan materialen aanwenden om een goede geluidsabsorptie en
geluidsisolatie te bekomen. | | | - BC
| De student kan constructie-onderdelen aanwenden om een goede geluidsabsorptie en geluidsisolatie bekomen. | | | - BC
| De student kan een gepaste methode selecteren om de warmte- en vochthuishouding in een gebouw te analyseren en om het risico op inwendige condensatie in een bouwconstructie te bepalen. | | - DC
| 6.2 De student kan de gekozen oplossingsmethode correct uitvoeren. | | | - BC
| De student kan een warmte- en vochtbalans correct opstellen. | | | - BC
| De student kan de methode van Glaser toepassen. | | - DC
| 6.3 De student kan technische hulpmiddelen zoals rekentoestellen, meettoestellen en software selecteren. | | | - BC
| De student kan gepaste software (e.g. Trisco2D) selecteren om koudebruggen te begroten en het risico op schimmelgroei in gebouwen te analyseren en een
equivalente U-waarde te bepalen. | | | - BC
| De student kan de gepaste meetsystemen binnen een bouwakoestische studie selecteren. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan schriftelijk rapporteren over een uitgevoerde hygrothermische (warmte, vocht)en bouwakoestische studie. | | - DC
| 9.2 De student kan correct, gestructureerd en gepast mondeling communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan mondeling rapporteren over een uitgevoerde bouwakoestische studie. | - EC
| EC10 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | - DC
| 10.1 De student heeft oog voor en draagt bij tot het bepalen van de werkwijze die best gevolgd wordt om een gemeenschappelijke opdracht aan te pakken. | | | - BC
| De student kan voor een bouwfysische studie een gepaste werkwijze bepalen om de opdracht in teamverband aan te pakken. | | - DC
| 10.2 De student kan op een actieve constructieve manier samenwerken met anderen om een gemeenschappelijk doel te bereiken (product). | | | - BC
| De student kan voor een bouwfysische studie op een actieve constructieve manier samenwerken. | | - DC
| 10.3 De student heeft oog voor en draagt bij tot een constructieve sfeer en samenwerking (proces). | | | - BC
| De student kan voor een hygrothermische (warmte, vocht) en bouwakoestische
studie samenwerken met anderen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Het opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Mechanica-Fysica. Het bouwt verder op de opgedane kennis in Fysica.
|
|
|
In het vak bouwfysica worden drie belangrijke fysische grootheden, die te maken hebben met comfort en gezondheid van een gebouwgebruiker, toegepast in een gebouw: warmte, vocht en akoestiek. Warmte en vocht zijn sterk met elkaar verweven en hebben naast invloed op comfort ook invloed op mogelijke schadefenomenen. In dit vak worden de basisprincipes van warmte, vocht en akoestiek in gebouwen toegelicht en dit in twee delen, nl. deel 1 'Warmte en vocht', deel 2 'bouwakoestiek'
Deel 1: warmte en vocht (3 studiepunten): **Warmtetransport: warmteoverdracht door geleiding (wetten van Fourier), convectie en straling ** Warmteoverdracht "lucht-constructie-lucht" ** Twee- en driedimensionale warmteoverdracht: bouwknopen ** Niet-stationaire warmteoverdracht** Vochttransport: grootheden met betrekking tot vochttransport: waterdampconcentratie, relatieve vochtigheid, dauwpunt, ... ** Vochttransport door dampdiffusie (wet van Fick) en inwendige condensatieberekeningen m.b.v. de methode van Glaser ** Beheersing van oppervlaktecondensatie en schimmel ** Watertransport door capillariteit: hygroscopisch vochtgehalte, kritisch vochtgehalte, vochtfront, ...
Deel 2: bouwakoestiek (2 studiepunten): akoestische grootheden ** Geluidabsorptie ** Luchtgeluidisolatie ** Contactgeluidisolatie ** Gevelgeluidisolatie ** Installatielawaai
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1.Verplichte deelname aan elk onderdeel van de permanente evaluatie. 2.De student dient zowel voor deel 1 (warmte en vocht) als voor deel 2 (bouwakoestiek) minimum 8/20 te behalen om voor het totale opleidingsonderdeel te kunnen slagen. |
|
|
|
Gevolg | 1.Bij niet indienen of ongewettigde afwezigheid voor een onderdeel van de permanente evaluatie volgt er een nulscore voor dat onderdeel. 2.Een student die op een van de twee delen een niet-tolereerbaar cijfer (<8/20) behaalt en een rekenkundig gewogen gemiddeld behaalt ≥ 10, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier een 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. |
|
|
|
Extra info | De puntenverdeling is als volgt: Deel 1: warmte en vocht (60%): - 10% permanente evaluatie: rapport; - 50% schriftelijk gesloten boek theorie- en oefeningenexamen. Deel 2: bouwakoestiek (40%): - 15% permanente evaluatie: case-study met rapport en presentatie; - 25% schriftelijk gesloten boek examen van theorie en oefeningen.
Voor de verschillende opdrachten/testen in het kader van de permanente evaluatie is het kunnen afronden van de opdrachten/testen in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie. Studenten in bijzondere omstandigheden die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend kunnen hierop daarom geen beroep doen voor de evaluaties. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De resultaten van de permanente evaluatie uit de eerste examenkans blijven behouden. Indien de student in de eerste examenkans niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, geldt volgende voorwaarde: het punt voor het deelexamen waarvoor hij slaagde blijft behouden voor de tweede examenkans. De (deel)punten worden niet overgedragen naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Deel 1: warmte en vocht: studiemateriaal via elektronisch leerplatform. Deel 2: bouwakoestiek: studie- en audiomateriaal en uittreksels uit meest recente normen via elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek De studenten leren de algemene onderzoeksprincipes aan.
Relatie met werkveld Er kunnen bedrijfsbezoeken georganiseerd worden.
Duurzaamheidsaspecten De thermische prestaties van gebouwen zijn essentieel voor een efficiënt energie- en materiaalverbruik, en dus een lage milieu-impact van gebouwen. Bovendien, het thermische en akoestische comfort, en de levensduur van bouwmaterialen zijn ook belangrijk voor het welzijn van de gebruikers van het gebouw. In dit vak krijgen studenten basiscompetenties om de thermische efficiëntie, het thermische en akoestische comfort, en de kwaliteit van de bouwelementen (muren, daken, vloeren, enz.) te garanderen voor zowel nieuwbouw en als renovaties, en dus om duurzamer te bouwen.
|
|
|
|
|
|
| schakel IW Bouwkunde: pba bouw - deel 2 | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Het opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Mechanica-Fysica. Het bouwt verder op de opgedane kennis in Fysica.
|
|
|
In het vak bouwfysica worden drie belangrijke fysische grootheden, die te maken hebben met comfort en gezondheid van een gebouwgebruiker, toegepast in een gebouw: warmte, vocht en akoestiek. Warmte en vocht zijn sterk met elkaar verweven en hebben naast invloed op comfort ook invloed op mogelijke schadefenomenen. In dit vak worden de basisprincipes van warmte, vocht en akoestiek in gebouwen toegelicht en dit in twee delen, nl. deel 1 'Warmte en vocht', deel 2 'bouwakoestiek'
Deel 1: warmte en vocht (3 studiepunten): **Warmtetransport: warmteoverdracht door geleiding (wetten van Fourier), convectie en straling ** Warmteoverdracht "lucht-constructie-lucht" ** Twee- en driedimensionale warmteoverdracht: bouwknopen ** Niet-stationaire warmteoverdracht** Vochttransport: grootheden met betrekking tot vochttransport: waterdampconcentratie, relatieve vochtigheid, dauwpunt, ... ** Vochttransport door dampdiffusie (wet van Fick) en inwendige condensatieberekeningen m.b.v. de methode van Glaser ** Beheersing van oppervlaktecondensatie en schimmel ** Watertransport door capillariteit: hygroscopisch vochtgehalte, kritisch vochtgehalte, vochtfront, ...
Deel 2: bouwakoestiek (2 studiepunten): akoestische grootheden ** Geluidabsorptie ** Luchtgeluidisolatie ** Contactgeluidisolatie ** Gevelgeluidisolatie ** Installatielawaai
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1.Verplichte deelname aan elk onderdeel van de permanente evaluatie. 2.De student dient zowel voor deel 1 (warmte en vocht) als voor deel 2 (bouwakoestiek) minimum 8/20 te behalen om voor het totale opleidingsonderdeel te kunnen slagen. |
|
|
|
Gevolg | 1.Bij niet indienen of ongewettigde afwezigheid voor een onderdeel van de permanente evaluatie volgt er een nulscore voor dat onderdeel. 2.Een student die op een van de twee delen een niet-tolereerbaar cijfer (<8/20) behaalt en een rekenkundig gewogen gemiddeld behaalt ≥ 10, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier een 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. |
|
|
|
Extra info | De puntenverdeling is als volgt: Deel 1: warmte en vocht (60%): - 10% permanente evaluatie: rapport; - 50% schriftelijk gesloten boek theorie- en oefeningenexamen. Deel 2: bouwakoestiek (40%): - 15% permanente evaluatie: case-study met rapport en presentatie; - 25% schriftelijk gesloten boek examen van theorie en oefeningen.
Voor de verschillende opdrachten/testen in het kader van de permanente evaluatie is het kunnen afronden van de opdrachten/testen in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie. Studenten in bijzondere omstandigheden die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend kunnen hierop daarom geen beroep doen voor de evaluaties. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De resultaten van de permanente evaluatie uit de eerste examenkans blijven behouden. Indien de student in de eerste examenkans niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, geldt volgende voorwaarde: het punt voor het deelexamen waarvoor hij slaagde blijft behouden voor de tweede examenkans. De (deel)punten worden niet overgedragen naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Deel 1: warmte en vocht: studiemateriaal via elektronisch leerplatform. Deel 2: bouwakoestiek: studie- en audiomateriaal en uittreksels uit meest recente normen via elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek De studenten leren de algemene onderzoeksprincipes aan.
Relatie met werkveld Er kunnen bedrijfsbezoeken georganiseerd worden.
Duurzaamheidsaspecten De thermische prestaties van gebouwen zijn essentieel voor een efficiënt energie- en materiaalverbruik, en dus een lage milieu-impact van gebouwen. Bovendien, het thermische en akoestische comfort, en de levensduur van bouwmaterialen zijn ook belangrijk voor het welzijn van de gebruikers van het gebouw. In dit vak krijgen studenten basiscompetenties om de thermische efficiëntie, het thermische en akoestische comfort, en de kwaliteit van de bouwelementen (muren, daken, vloeren, enz.) te garanderen voor zowel nieuwbouw en als renovaties, en dus om duurzamer te bouwen.
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|