Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Kernfysica 1 (2592)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - nucleaire technologie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| NT 1.1 De student heeft een doorgedreven kennis van de stralingsfysica en de kernfysica, de radiometrische en dosimetrische grootheden en de kernreacties. | | | - BC
| Kan het verband tussen dosis en effect op een gespecialiseerd niveau bespreken. | | | - BC
| kan bij nucleaire ongevallen, verschillende nucleaire aspecten van de verspreiding van radionucliden en het radiologisch impact op mens en omgeving beschrijven. | | | - BC
| kan de interactie van straling met materie beschrijven bij het implementeren afschermingsmaterialen. | | - DC
| NT 1.3 De student kent de theoretische grondslagen en wetten in de stralingsbescherming en stralingshygiëne. | | | - BC
| kent de relevante radiofysische, radiobiochemische en radiobiologische processen en kan het verband tussen dosis en effect op een gespecialiseerd niveau bespreken. | | | - BC
| kan de basisprincipes van de stralingsbescherming uitleggen. | | | - BC
| Kan begrippen uit radiobiologie en de stralingsbescherming beschrijven en dit zowel vanuit een wetenschappelijk
als toegepast perspectief. | | - DC
| NT 1.11 De student kent de interactiemechanismen van straling met materie. | | | - BC
| Kan de methodologie voor afschermingsberekeningen beschrijven. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| NT 2.1 De student heeft een doorgedreven inzicht in de stralingsfysica en de kernfysica, de radiometrische en dosimetrische grootheden en de kernreacties. | | | - BC
| Kan het verband tussen stralingsdosis en effect bespreken. | | | - BC
| Kan de verspreiding en het impact van radionucliden na nucleaire ongevallen verklaren. | | | - BC
| Heeft inzicht in de achterliggende stralingsfysica voor het uitvoeren van afschermingsberekeningen. | | - DC
| NT 2.3 De student heeft inzicht in de grondslagen en wetten in de stralingsbescherming en stralingshygiëne. | | | - BC
| Kan de gehanteerde methodologie van radiobiologie en stralingsbescherming en het achterliggende denkkader verklaren en dit zowel vanuit wetenschappelijke als praktisch perspectief. | | - DC
| NT 2.11 De student heeft inzicht in de interactiemechanismen van straling met materie. | | | - BC
| kan de interactiemechanismen die een rol spelen bij afschermingsberekeningen en dispersieberekeningen verklaren. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren. | | | - BC
| Kan technische informatie verbonden aan specifieke problemen rond afschermingsberekeningen en dispersieberekeningen interpreteren. | | - DC
| 5.2 De student kan toepassingsgerichte opgaven vertalen naar een 'gegeven-gevraagde-formule'-structuur. | | | - BC
| Kan voor opgaven rond afschermingsberekeningen en dispersieberekeningen vertalen naar gegeven-gevraagde-formule. | | - DC
| 5.3 De student kan een gegeven probleemstelling symbolisch/parametrisch correct (her)formuleren. | | | - BC
| Kan voor oefeningen rond afschermingsberekeningen en dispersieberekeningen de gegevens en probleemstelling symbolisch/parametrisch correct herformuleren. | | - DC
| 5.4 De student kan problemen opsplitsen in deelproblemen. | | | - BC
| Kan voor oefeningen rond afschermings- en dispersieberekeningen de problemen opsplitsen in deelproblemen. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.1 De student kan een gepaste oplossingsmethode selecteren. | | | - BC
| Kan voor oefeningen rond afschermings- en dispersieberekeningen een gepaste oplossingsmethode kiezen. | | - DC
| 6.2 De student kan de gekozen oplossingsmethode correct uitvoeren. | | | - BC
| kan voor oefeningen rond afschermings- en dispersieberekeningen de gekozen oplossingsmethode correct uitvoeren. | | - DC
| 6.3 De student kan technische hulpmiddelen zoals rekentoestellen, meettoestellen en software selecteren. | | | - BC
| De student kan technische hulpmiddelen op gepaste wijze toepassen voor afschermingsberekeningen. | | - DC
| 6.4 De student kan een gegeven probleemstelling symbolisch/parametrisch correct oplossen. | | | - BC
| De student kan problemen rond afschermings- en dispersieberekeningen symbolisch/parametrisch correct oplossen. | - EC
| EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| NT 7.2 De student kan de basisprincipes van stralingsbescherming implementeren in specifieke cases. | | | - BC
| Kan planmatig een oplossing uitwerken en implementeren voor specifieke cases van stralingsbescherming rekening houden met economische en sociale aspecten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Radiobiologie en Stralingsbescherming geeft naast de wetenschappelijke basisvakken en de meer technische specialisatievakken, een noodzakelijke basis voor ieder die zich 'stralingsdeskundig' wil noemen, met een speciale aandacht voor de bescherming van personeel en bevolking. De basisprincipes van de stralingsbescherming en de stralingsbeschermingspraktijk komen hier aan bod.
Radiobiologie bestudeert de invloed van straling op het menselijke organisme, zowel bij hoge (stralingsziekte) als bij lage dosissen. Hierbij komt een specifiek deel rond tumorbiologie aan bod.
Een specifiek deel rond stralingsafscherming bespreekt en berekent de vereiste afscherming ter bescherming van werknemers. Afschermingsberekeningen vormen een zeer belangrijk onderdeel van dit opleidingsonderdeel.
De verspreiding van radionucliden naar de omgeving en het potentieel impact op mens en omgeving komen aan bod. Dispersiemodellen, nucleaire noodplannen en nucleaire ongevallen worden in dit kader behandeld.
Inhoud:
- Radiobiologie en tumorbiologie
- Basisprincipes van stralingsbescherming
- Stralingsafscherming / afschermingsberekeningen
- Nucleaire ongevallen
- Dispersie naar de omgeving en radiologische impact berekeningen
- Nucleaire noodplanning
De oefeningen behandelen afschermings- en dispersieberekeningen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Physics for Radiation Protection: A Handbook,James Martin,3e editie,Wiley,9783527411764,aankoopbaar in pdf |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen leerdomein/curriculum: Stralingsbescherming is noodzakelijk voor beide afstudeerrichtingen.
Relatie met onderzoek: Geen enkel onderzoek in de radiologische en nucleaire technologie mag uitgevoerd worden zonder de noodzakelijke basiskennis van de radiobiologie en de stralingsbescherming (labo, stage, masterproef, ...).
Relatie met werkveld: Voor een gediplomeerde nucleair ingenieur is de kennis van de radiobiologie en de stralingsbescherming een cruciale wetenschappelijke en toegepaste basis voor de nucleaire en de radiologische praktijk. Hij/zij heeft toegepaste kennis van stralingsbescherming nodig om de wettelijk erkende functie van 'stralingsdeskundige' (klasse 1 of 2) op zich/haar te kunnen nemen. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Nucleaire technologie - gemeenschappelijk - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Radiobiologie en Stralingsbescherming geeft naast de wetenschappelijke basisvakken en de meer technische specialisatievakken, een noodzakelijke basis voor ieder die zich 'stralingsdeskundig' wil noemen, met een speciale aandacht voor de bescherming van personeel en bevolking. De basisprincipes van de stralingsbescherming en de stralingsbeschermingspraktijk komen hier aan bod.
Radiobiologie bestudeert de invloed van straling op het menselijke organisme, zowel bij hoge (stralingsziekte) als bij lage dosissen. Hierbij komt een specifiek deel rond tumorbiologie aan bod.
Een specifiek deel rond stralingsafscherming bespreekt en berekent de vereiste afscherming ter bescherming van werknemers. Afschermingsberekeningen vormen een zeer belangrijk onderdeel van dit opleidingsonderdeel.
De verspreiding van radionucliden naar de omgeving en het potentieel impact op mens en omgeving komen aan bod. Dispersiemodellen, nucleaire noodplannen en nucleaire ongevallen worden in dit kader behandeld.
Inhoud:
- Radiobiologie en tumorbiologie
- Basisprincipes van stralingsbescherming
- Stralingsafscherming / afschermingsberekeningen
- Nucleaire ongevallen
- Dispersie naar de omgeving en radiologische impact berekeningen
- Nucleaire noodplanning
De oefeningen behandelen afschermings- en dispersieberekeningen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Physics for Radiation Protection: A Handbook,James Martin,3e editie,Wiley,9783527411764,aankoopbaar in pdf |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen leerdomein/curriculum: Stralingsbescherming is noodzakelijk voor beide afstudeerrichtingen.
Relatie met onderzoek: Geen enkel onderzoek in de radiologische en nucleaire technologie mag uitgevoerd worden zonder de noodzakelijke basiskennis van de radiobiologie en de stralingsbescherming (labo, stage, masterproef, ...).
Relatie met werkveld: Voor een gediplomeerde nucleair ingenieur is de kennis van de radiobiologie en de stralingsbescherming een cruciale wetenschappelijke en toegepaste basis voor de nucleaire en de radiologische praktijk. Hij/zij heeft toegepaste kennis van stralingsbescherming nodig om de wettelijk erkende functie van 'stralingsdeskundige' (klasse 1 of 2) op zich/haar te kunnen nemen. |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen: nucleaire technologie - milieu | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen: nucleaire technologie afst.nucleair en medisch | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Radiobiologie en Stralingsbescherming geeft naast de wetenschappelijke basisvakken en de meer technische specialisatievakken, een noodzakelijke basis voor ieder die zich 'stralingsdeskundig' wil noemen, met een speciale aandacht voor de bescherming van personeel en bevolking. De basisprincipes van de stralingsbescherming en de stralingsbeschermingspraktijk komen hier aan bod.
Radiobiologie bestudeert de invloed van straling op het menselijke organisme, zowel bij hoge (stralingsziekte) als bij lage dosissen. Hierbij komt een specifiek deel rond tumorbiologie aan bod.
Een specifiek deel rond stralingsafscherming bespreekt en berekent de vereiste afscherming ter bescherming van werknemers. Afschermingsberekeningen vormen een zeer belangrijk onderdeel van dit opleidingsonderdeel.
De verspreiding van radionucliden naar de omgeving en het potentieel impact op mens en omgeving komen aan bod. Dispersiemodellen, nucleaire noodplannen en nucleaire ongevallen worden in dit kader behandeld.
Inhoud:
- Radiobiologie en tumorbiologie
- Basisprincipes van stralingsbescherming
- Stralingsafscherming / afschermingsberekeningen
- Nucleaire ongevallen
- Dispersie naar de omgeving en radiologische impact berekeningen
- Nucleaire noodplanning
De oefeningen behandelen afschermings- en dispersieberekeningen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Physics for Radiation Protection: A Handbook,James Martin,3e editie,Wiley,9783527411764,aankoopbaar in pdf |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen leerdomein/curriculum: Stralingsbescherming is noodzakelijk voor beide afstudeerrichtingen.
Relatie met onderzoek: Geen enkel onderzoek in de radiologische en nucleaire technologie mag uitgevoerd worden zonder de noodzakelijke basiskennis van de radiobiologie en de stralingsbescherming (labo, stage, masterproef, ...).
Relatie met werkveld: Voor een gediplomeerde nucleair ingenieur is de kennis van de radiobiologie en de stralingsbescherming een cruciale wetenschappelijke en toegepaste basis voor de nucleaire en de radiologische praktijk. Hij/zij heeft toegepaste kennis van stralingsbescherming nodig om de wettelijk erkende functie van 'stralingsdeskundige' (klasse 1 of 2) op zich/haar te kunnen nemen. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|