View the form in English. |
|
Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Regeltechniek (4295)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master industriële wetenschappen elektromechanica optie automatisering | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student geeft blijk van een kritische ingesteldheid in relatie tot de geldende context voor het ontwerp en de realisatie. | | | - BC
| De student is in staat zijn om eigen werk bij te sturen bij wijzigende randvoorwaarden. | | - DC
| DC-M9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| De student dient kwaliteitsvolle tussentijdse verslagen in. | | | - BC
| De student kan zijn ontwerp onderbouwen met een degelijk eindverslag dat het proces, de creatieve bijdrage en realisaties en de mogelijke leerpunten duidelijk schets. | | - DC
| DC-M10 - De student kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | | - BC
| De student vormt een waardevol lid van de groep en draagt via zijn eigen sterktes bij tot het groepsresultaat. | | | - BC
| De student komt in onderling overleg tot een goede verdeling van de taken en neemt waar nodig de leiding. | | - DC
| DC-M12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| De student werkt nauwgezet, efficiënt en taakgericht en is in staat om zelf (nieuwe materie) te leren met de nodige nieuwsgierigheid. | - EC
| EC5 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica heeft gespecialiseerde kennis van en inzicht in principes en toepassingen binnen de domeinen materiaalkunde, productie en mechanisch ontwerp of het domein automatisering en kan hierin niet-vertrouwde, complexe ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren, en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie en met behulp van numerieke simulatietechnieken of geavanceerde tools, bewust van mogelijke fouten, praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. | | - DC
| DC-M3 - De student kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| De student kiest zelf een uitdagende opdracht voor het mechatronisch ontwerp, met aspecten van fijnmechanica, elektronica, meetsystemen, regeltechniek en informatica. | | | - BC
| De student stemt zijn voorstel tot ontwerp af binnen de geldende context en op de opgelegde voorwaarden door de potentiële opdrachtgever. | | | - BC
| De student hanteert een toepasselijke planning bij de uitvoering van het project. | | - DC
| DC-M4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| De student kan het te ontwerpen systeem modelleren en (waar nodig) identificeren, dit met inbegrip van de nodige interfacing en het verwerven van (experimentele) meetdata. | | - DC
| DC-M5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student houdt bij de analyse van zijn opdracht/project rekening met de geldende context en maakt adequate analyses van meetresultaten en randvoorwaarden. | | - DC
| DC-M6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan voor zijn opdracht/project creatieve oplossingen bedenken en integreren tot een werkend geheel. | | | - BC
| De student kan een functionerende regelaar ontwerpen en implementeren. | | - DC
| DC-M7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| De student kan zijn ontwerp uitwerken tot een praktische, werkende realisatie. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student staat kritisch tov voorliggende oplossingen of bronnen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student heeft kennis van en inzicht in de opbouw en de werking van geautomatiseerde processturingen, meet- en regelsystemen en bijbehorende interfacing.
- De student heeft inzicht in basisprincipes en (ontwerp)methodologieën van programeertalen en kan te ontwerpen software opsplitsen in beheersbare delen.
- De student kan het ontwerp voor een meet-, stuur-, controle- en/of visualisatiesproces implementeren met behulp van gepaste soft- en hardwaretools.
- De student kan samenwerken binnen een multidisciplinair team.
- De student heeft een open houding om te leren uit ervaring, feedback en fouten.
|
|
|
Algemene omschrijving
Het project Mechatronisch Ontwerpen laat de student toe om de opgedane kennis en inzichten uit de voorbij studiejaren (rond regeltechniek, meetsystemen, informatica, enz.) te toetsen aan de praktijk.
Inhoud hoorcollege en oefeningen
Niet van toepassing
Inhoud labo
- groepswerk rond een mechatronisch project dat de onderdelen van mechatronica bevat: fijnmechanica, elektronica en informatica met een belangrijke component aan regeltechniek;
- eigenlijk ontwerp en de implementatie, binnen opgegeven specificaties;
- verdeling van de taken in groep;
- plannen en opvolgen van het project;
- voorbeelden van projecten: een motorregeling, een positieregeling, een mini-robot-ontwerp, een visuele servo-controle toepassing. De student bepaalt zelf mee het onderwerp.
|
|
|
|
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 67 % |
|
|
|
|
|
Andere (Engels) | Project realisation |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 33 % |
|
|
|
Extra info | De evaluatie beoordeelt naast de kwaliteit van het ontwerp, de modellering en de realisatie in relatie tot de beoogde doelstellingen ook de aanpak, de samenwerking en verslaggeving, rekening houdend met peer assessment input. |
|
Extra info (Engels) | Continuous assessment (with peer assessment input). The evaluation takes into account the quality of the design and the implementation in relation to the objectives, the approach, the collaboration and the written reports. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Aanvullende beoordeling van bijkomende opdracht en projectverslag. |
|
|
|
Toelichting (Engels) | Supplementary evaluation of additional tasks and reports. |
|
|
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Introduction to Mechatronic Design,J. Edward Carryer; R. Matthew Ohline; Thomas W. Kenny,Pearson,9780136095217
- Mechatronic Systems: fundamentals,Rolf Isermann,1,Springer,9781852339302,pdf versie beschikbaar via limo-libis
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Toledo, Voorgaande projecten, Internet |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek: In het vak MTO moeten de studenten zelf een volledig toegepast onderzoekstraject in de vorm van een project uitvoeren, enkel het kader en de globale probleemstelling liggen vast.
Relatie met het werkveld: Het mechatronisch ontwerp stimuleert de student om op een projectmatige wijze en in teamverband technische oplossingen aan te brengen en te realiseren om zo goed mogelijk aan de opgegeven doelstellingen te voldoen. Dit vormt een aanzet naar gelijkaardige industriële praktijkproblemen.
Situering van het vak in het curriculum: Het mechatronisch ontwerp past binnen de leerlijn Automatisering en beoogt duidelijk vakoverschrijdend te zijn. Kennis en kunde uit het vakgebied regeltechniek dient aangevuld te worden met kennis rond elektrische/elektronische aandrijvingen en informatica. (Zo nodig in zelfstudie te verwerven). |
|
|
|
|
|
| exchange industriële wetenschappen | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
- De student heeft kennis van en inzicht in de opbouw en de werking van geautomatiseerde processturingen, meet- en regelsystemen en bijbehorende interfacing.
- De student heeft inzicht in basisprincipes en (ontwerp)methodologieën van programeertalen en kan te ontwerpen software opsplitsen in beheersbare delen.
- De student kan het ontwerp voor een meet-, stuur-, controle- en/of visualisatiesproces implementeren met behulp van gepaste soft- en hardwaretools.
- De student kan samenwerken binnen een multidisciplinair team.
- De student heeft een open houding om te leren uit ervaring, feedback en fouten.
|
|
|
Algemene omschrijving
Het project Mechatronisch Ontwerpen laat de student toe om de opgedane kennis en inzichten uit de voorbij studiejaren (rond regeltechniek, meetsystemen, informatica, enz.) te toetsen aan de praktijk.
Inhoud hoorcollege en oefeningen
Niet van toepassing
Inhoud labo
- groepswerk rond een mechatronisch project dat de onderdelen van mechatronica bevat: fijnmechanica, elektronica en informatica met een belangrijke component aan regeltechniek;
- eigenlijk ontwerp en de implementatie, binnen opgegeven specificaties;
- verdeling van de taken in groep;
- plannen en opvolgen van het project;
- voorbeelden van projecten: een motorregeling, een positieregeling, een mini-robot-ontwerp, een visuele servo-controle toepassing. De student bepaalt zelf mee het onderwerp.
|
|
|
|
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 67 % |
|
|
|
|
|
Andere (Engels) | Project realisation |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 33 % |
|
|
|
Extra info | De evaluatie beoordeelt naast de kwaliteit van het ontwerp, de modellering en de realisatie in relatie tot de beoogde doelstellingen ook de aanpak, de samenwerking en verslaggeving, rekening houdend met peer assessment input. |
|
Extra info (Engels) | Continuous assessment (with peer assessment input). The evaluation takes into account the quality of the design and the implementation in relation to the objectives, the approach, the collaboration and the written reports. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Aanvullende beoordeling van bijkomende opdracht en projectverslag. |
|
|
|
Toelichting (Engels) | Supplementary evaluation of additional tasks and reports. |
|
|
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Introduction to Mechatronic Design,J. Edward Carryer; R. Matthew Ohline; Thomas W. Kenny,Pearson,9780136095217
- Mechatronic Systems: fundamentals,Rolf Isermann,1,Springer,9781852339302,pdf versie beschikbaar via limo-libis
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Toledo, Voorgaande projecten, Internet |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek: In het vak MTO moeten de studenten zelf een volledig toegepast onderzoekstraject in de vorm van een project uitvoeren, enkel het kader en de globale probleemstelling liggen vast.
Relatie met het werkveld: Het mechatronisch ontwerp stimuleert de student om op een projectmatige wijze en in teamverband technische oplossingen aan te brengen en te realiseren om zo goed mogelijk aan de opgegeven doelstellingen te voldoen. Dit vormt een aanzet naar gelijkaardige industriële praktijkproblemen.
Situering van het vak in het curriculum: Het mechatronisch ontwerp past binnen de leerlijn Automatisering en beoogt duidelijk vakoverschrijdend te zijn. Kennis en kunde uit het vakgebied regeltechniek dient aangevuld te worden met kennis rond elektrische/elektronische aandrijvingen en informatica. (Zo nodig in zelfstudie te verwerven). |
|
|
|
|
|
| master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student geeft blijk van een kritische ingesteldheid in relatie tot de geldende context voor het ontwerp en de realisatie. | | | - BC
| De student is in staat zijn om eigen werk bij te sturen bij wijzigende randvoorwaarden. | | - DC
| DC-M9 - kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| De student dient kwaliteitsvolle tussentijdse verslagen in. | | | - BC
| De student kan zijn ontwerp onderbouwen met een degelijk eindverslag dat het proces, de creatieve bijdrage en realisaties en de mogelijke leerpunten duidelijk schets. | | - DC
| DC-M10 - kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | | - BC
| De student vormt een waardevol lid van de groep en draagt via zijn eigen sterktes bij tot het groepsresultaat. | | | - BC
| De student komt in onderling overleg tot een goede verdeling van de taken en neemt waar nodig de leiding. | | - DC
| DC-M12 geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| De student werkt nauwgezet, efficiënt en taakgericht en is in staat om zelf (nieuwe materie) te leren met de nodige nieuwsgierigheid. | - EC
| EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT heeft gevorderde kennis en inzicht in principes en toepassingen van automatisering en sensortechnologie en signaalverwerking, en kan hierin complexe, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. | | - DC
| DC-M3- kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| De student kiest zelf een uitdagende opdracht voor het mechatronisch ontwerp, met aspecten van fijnmechanica, elektronica, meetsystemen, regeltechniek en informatica. | | | - BC
| De student stemt zijn voorstel tot ontwerp af binnen de geldende context en op de opgelegde voorwaarden door de potentiële opdrachtgever. | | | - BC
| De student hanteert een toepasselijke planning bij de uitvoering van het project. | | - DC
| DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| De student kan het te ontwerpen systeem modelleren en (waar nodig) identificeren, dit met inbegrip van de nodige interfacing en het verwerven van (experimentele) meetdata. | | - DC
| DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student houdt bij de analyse van zijn opdracht/project rekening met de geldende context en maakt adequate analyses van meetresultaten en randvoorwaarden. | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan voor zijn opdracht/project creatieve oplossingen bedenken en integreren tot een werkend geheel. | | | - BC
| De student kan een functionerende regelaar ontwerpen en implementeren. | | - DC
| DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| De student kan zijn ontwerp uitwerken tot een praktische, werkende realisatie. | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student staat kritisch tov voorliggende oplossingen of bronnen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student heeft kennis van en inzicht in de opbouw en de werking van geautomatiseerde processturingen, meet- en regelsystemen en bijbehorende interfacing.
- De student heeft inzicht in basisprincipes en (ontwerp)methodologieën van programeertalen en kan te ontwerpen software opsplitsen in beheersbare delen.
- De student kan het ontwerp voor een meet-, stuur-, controle- en/of visualisatiesproces implementeren met behulp van gepaste soft- en hardwaretools.
- De student kan samenwerken binnen een multidisciplinair team.
- De student heeft een open houding om te leren uit ervaring, feedback en fouten.
|
|
|
Algemene omschrijving
Het project Mechatronisch Ontwerpen laat de student toe om de opgedane kennis en inzichten uit de voorbij studiejaren (rond regeltechniek, meetsystemen, informatica, enz.) te toetsen aan de praktijk.
Inhoud hoorcollege en oefeningen
Niet van toepassing
Inhoud labo
- groepswerk rond een mechatronisch project dat de onderdelen van mechatronica bevat: fijnmechanica, elektronica en informatica met een belangrijke component aan regeltechniek;
- eigenlijk ontwerp en de implementatie, binnen opgegeven specificaties;
- verdeling van de taken in groep;
- plannen en opvolgen van het project;
- voorbeelden van projecten: een motorregeling, een positieregeling, een mini-robot-ontwerp, een visuele servo-controle toepassing. De student bepaalt zelf mee het onderwerp.
|
|
|
|
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 67 % |
|
|
|
|
|
Andere (Engels) | Project realisation |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 33 % |
|
|
|
Extra info | De evaluatie beoordeelt naast de kwaliteit van het ontwerp, de modellering en de realisatie in relatie tot de beoogde doelstellingen ook de aanpak, de samenwerking en verslaggeving, rekening houdend met peer assessment input. |
|
Extra info (Engels) | Continuous assessment (with peer assessment input). The evaluation takes into account the quality of the design and the implementation in relation to the objectives, the approach, the collaboration and the written reports. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Aanvullende beoordeling van bijkomende opdracht en projectverslag. |
|
|
|
Toelichting (Engels) | Supplementary evaluation of additional tasks and reports. |
|
|
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Introduction to Mechatronic Design,J. Edward Carryer; R. Matthew Ohline; Thomas W. Kenny,Pearson,9780136095217
- Mechatronic Systems: fundamentals,Rolf Isermann,1,Springer,9781852339302,pdf versie beschikbaar via limo-libis
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Toledo, Voorgaande projecten, Internet |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek: In het vak MTO moeten de studenten zelf een volledig toegepast onderzoekstraject in de vorm van een project uitvoeren, enkel het kader en de globale probleemstelling liggen vast.
Relatie met het werkveld: Het mechatronisch ontwerp stimuleert de student om op een projectmatige wijze en in teamverband technische oplossingen aan te brengen en te realiseren om zo goed mogelijk aan de opgegeven doelstellingen te voldoen. Dit vormt een aanzet naar gelijkaardige industriële praktijkproblemen.
Situering van het vak in het curriculum: Het mechatronisch ontwerp past binnen de leerlijn Automatisering en beoogt duidelijk vakoverschrijdend te zijn. Kennis en kunde uit het vakgebied regeltechniek dient aangevuld te worden met kennis rond elektrische/elektronische aandrijvingen en informatica. (Zo nodig in zelfstudie te verwerven). |
|
|
|
|
|
| master industriële wetenschappen elektromechanica optie ontwerp & productie | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student geeft blijk van een kritische ingesteldheid in relatie tot de geldende context voor het ontwerp en de realisatie. | | | - BC
| De student is in staat zijn om eigen werk bij te sturen bij wijzigende randvoorwaarden. | | - DC
| DC-M9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| De student dient kwaliteitsvolle tussentijdse verslagen in. | | | - BC
| De student kan zijn ontwerp onderbouwen met een degelijk eindverslag dat het proces, de creatieve bijdrage en realisaties en de mogelijke leerpunten duidelijk schets. | | - DC
| DC-M10 - De student kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | | - BC
| De student vormt een waardevol lid van de groep en draagt via zijn eigen sterktes bij tot het groepsresultaat. | | | - BC
| De student komt in onderling overleg tot een goede verdeling van de taken en neemt waar nodig de leiding. | | - DC
| DC-M12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| De student werkt nauwgezet, efficiënt en taakgericht en is in staat om zelf (nieuwe materie) te leren met de nodige nieuwsgierigheid. | - EC
| EC5 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica heeft gespecialiseerde kennis van en inzicht in principes en toepassingen binnen de domeinen materiaalkunde, productie en mechanisch ontwerp of het domein automatisering en kan hierin niet-vertrouwde, complexe ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren, en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie en met behulp van numerieke simulatietechnieken of geavanceerde tools, bewust van mogelijke fouten, praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. | | - DC
| DC-M3 - De student kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| De student kiest zelf een uitdagende opdracht voor het mechatronisch ontwerp, met aspecten van fijnmechanica, elektronica, meetsystemen, regeltechniek en informatica. | | | - BC
| De student stemt zijn voorstel tot ontwerp af binnen de geldende context en op de opgelegde voorwaarden door de potentiële opdrachtgever. | | | - BC
| De student hanteert een toepasselijke planning bij de uitvoering van het project. | | - DC
| DC-M4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| De student kan het te ontwerpen systeem modelleren en (waar nodig) identificeren, dit met inbegrip van de nodige interfacing en het verwerven van (experimentele) meetdata. | | - DC
| DC-M5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student houdt bij de analyse van zijn opdracht/project rekening met de geldende context en maakt adequate analyses van meetresultaten en randvoorwaarden. | | - DC
| DC-M6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan voor zijn opdracht/project creatieve oplossingen bedenken en integreren tot een werkend geheel. | | | - BC
| De student kan een functionerende regelaar ontwerpen en implementeren. | | - DC
| DC-M7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| De student kan zijn ontwerp uitwerken tot een praktische, werkende realisatie. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student staat kritisch tov voorliggende oplossingen of bronnen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student heeft kennis van en inzicht in de opbouw en de werking van geautomatiseerde processturingen, meet- en regelsystemen en bijbehorende interfacing.
- De student heeft inzicht in basisprincipes en (ontwerp)methodologieën van programeertalen en kan te ontwerpen software opsplitsen in beheersbare delen.
- De student kan het ontwerp voor een meet-, stuur-, controle- en/of visualisatiesproces implementeren met behulp van gepaste soft- en hardwaretools.
- De student kan samenwerken binnen een multidisciplinair team.
- De student heeft een open houding om te leren uit ervaring, feedback en fouten.
|
|
|
Algemene omschrijving
Het project Mechatronisch Ontwerpen laat de student toe om de opgedane kennis en inzichten uit de voorbij studiejaren (rond regeltechniek, meetsystemen, informatica, enz.) te toetsen aan de praktijk.
Inhoud hoorcollege en oefeningen
Niet van toepassing
Inhoud labo
- groepswerk rond een mechatronisch project dat de onderdelen van mechatronica bevat: fijnmechanica, elektronica en informatica met een belangrijke component aan regeltechniek;
- eigenlijk ontwerp en de implementatie, binnen opgegeven specificaties;
- verdeling van de taken in groep;
- plannen en opvolgen van het project;
- voorbeelden van projecten: een motorregeling, een positieregeling, een mini-robot-ontwerp, een visuele servo-controle toepassing. De student bepaalt zelf mee het onderwerp.
|
|
|
|
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 67 % |
|
|
|
|
|
Andere (Engels) | Project realisation |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 33 % |
|
|
|
Extra info | De evaluatie beoordeelt naast de kwaliteit van het ontwerp, de modellering en de realisatie in relatie tot de beoogde doelstellingen ook de aanpak, de samenwerking en verslaggeving, rekening houdend met peer assessment input. |
|
Extra info (Engels) | Continuous assessment (with peer assessment input). The evaluation takes into account the quality of the design and the implementation in relation to the objectives, the approach, the collaboration and the written reports. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Aanvullende beoordeling van bijkomende opdracht en projectverslag. |
|
|
|
Toelichting (Engels) | Supplementary evaluation of additional tasks and reports. |
|
|
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Introduction to Mechatronic Design,J. Edward Carryer; R. Matthew Ohline; Thomas W. Kenny,Pearson,9780136095217
- Mechatronic Systems: fundamentals,Rolf Isermann,1,Springer,9781852339302,pdf versie beschikbaar via limo-libis
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Toledo, Voorgaande projecten, Internet |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek: In het vak MTO moeten de studenten zelf een volledig toegepast onderzoekstraject in de vorm van een project uitvoeren, enkel het kader en de globale probleemstelling liggen vast.
Relatie met het werkveld: Het mechatronisch ontwerp stimuleert de student om op een projectmatige wijze en in teamverband technische oplossingen aan te brengen en te realiseren om zo goed mogelijk aan de opgegeven doelstellingen te voldoen. Dit vormt een aanzet naar gelijkaardige industriële praktijkproblemen.
Situering van het vak in het curriculum: Het mechatronisch ontwerp past binnen de leerlijn Automatisering en beoogt duidelijk vakoverschrijdend te zijn. Kennis en kunde uit het vakgebied regeltechniek dient aangevuld te worden met kennis rond elektrische/elektronische aandrijvingen en informatica. (Zo nodig in zelfstudie te verwerven). |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|