Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Chemie voor levenswetenschappen 1 (2919)
|
5.0 stptn |
|
|
Laboratoriumvaardigheden (2918)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de biologie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau. | - EC
| EC 3: De bachelor Biologie houdt rekening met de noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevante wetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie), | - EC
| EC 4: De bachelor Biologie kan mathematische en/of statistische begrippen en modellen correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van eenvoudige biologische problemen en gegevensverzamelingen om tot een gefundeerde conclusie te komen. | - EC
| EC 5: De bachelor Biologie kan met inzicht metingen verrichten en observeren waarbij hij/zij de hoogst mogelijke precisie nastreeft en integer handelt in zijn/haar observaties en metingen. | - EC
| EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 11: De bachelor Biologie gedraagt zich volgens de ethische, morele, filosofische, wettelijke en veiligheidsaspecten van zijn wetenschapsdiscipline. | - EC
| EC 12: De bachelor Biologie heeft inzicht in de maatschappelijke relevantie van de biologie, hij/zij kent de actoren in het werkveld. De bachelor Biologie kent de impact van de mens op de natuur, hij/zij gedraagt zich als pleitbezorger van de biosfeer en respecteert de principes van duurzaamheid.
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft kennis van
- de opbouw van het periodiek systeem der elementen, elektronenconfiguraties, orbitaaltheorie en moleculaire structuur
- de grondslagen van de algemene chemie en kan met chemische begrippen omgaan zoals bijvoorbeeld elementen, moleculen, ionen, molariteit, ...
- de belangrijkste stofklassen (vb. zuren en basen, oxidatoren, reductoren,…)
- de basiswetten van de chemische thermodynamica
De student kan de verschillende reactietypes (zuur-basereactie, redoxreacties, complexvormingsreacties, neerslagreacties) van de anorganische chemie onderscheiden en kent het basisprincipe van elk type reactie.
De student kent het begrip chemisch evenwicht en kan verschuiving van het chemisch evenwicht onder invloed van verschillende factoren zoals concentratie, temperatuur,… verklaren.
De student kan basistechnieken zoals een titratie zelfstandig uitvoeren, resultaten verwerken en kan het gevaar van werken in het chemisch laboratorium inschatten en gepast reageren.
De verwachte begincompetentie wordt aangebracht in OPO 2918 en 2919.
|
|
|
De voorwaarden voor chemisch evenwicht en spontane reacties worden besproken vertrekkende van het begrip Gibbs vrije energie. Vervolgens wordt het begrip evenwichtsconstante en de factoren die het chemisch evenwicht beïnvloeden behandeld. Via de studie van een natuurlijk aquatisch systeem verwerft de student(e) inzicht in de basisconcepten van vier soorten chemische reacties zijnde de zuur-base reactie, de redoxreactie, de neerslagreactie en de complexvorming. Verder worden de beginselen van de chemische kinetica aangebracht, alsook enkele toepassingen ervan.
De student(e) kan, via de verworven kennis van de chemische basisconcepten, de resultaten bekomen uit de experimentele fysico-chemische analyse van een natuurlijk water, verklaren.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
|
Extra info | De studenten worden geëvalueerd zowel op kennis en inzicht als op toepassingscapaciteiten. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Fundamentals of General, Organic, and Biological Chemistry',McMurry, Ballantine, Hoeger, Peterson,New International Edition,Pearson,9781292022239 |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Collegetekst,Theorie en oefeningen voor het OPO Chemie voor levenswetenschappen 2.
- Practicum: Fysicochemische analyse van natuurlijk water,Handleiding bij verplicht practicum, horend bij laboratoriumvaardigheden (2918). De nodige theorie hiervoor wordt behandeld in het OPO Chemie voor levenswetenschappen 2.
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Handouts van de in de colleges gebruikte powerpointpresentaties (beschikbaar op Blackboard). |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Chemistry for the Life Sciences,Raul Sutton; Bernard Rockett; Peter G. Swindells,2nd Ed.,CRC Press,9781420069358
- Environmental Chemistry,Stanley Manahan; Stanley E. Manahan,9th Ed.,CRC Press,9781420059205
- Fundamentele begrippen van algemene chemie,K. Bruggemans - Yvette Herzog,Van In,9789045549798
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Multimedia i.v.m. analyse en bemonstering van oppervlaktewater |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|