Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Structuurchemie (0251)
|
6.0 stptn |
|
|
Toegepaste wiskunde in de chemie 1 (3307)
|
5.0 stptn |
|
|
Toegepaste wiskunde in de chemie 2 (3989)
|
5.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Calculus 1 (3376)
|
4.0 stptn |
|
|
Lineaire algebra (3983)
|
4.0 stptn |
|
|
Structuurchemie (0251)
|
5.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Mechanica en energieoverdracht (0262)
|
5.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Mechanica (3322)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de chemie | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen. | - EC
| EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:
- de analytische chemie
- de anorganische chemie
- de fysische en de theoretische chemie
- de organische chemie
- de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie
- de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie
- elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | - EC
| EC 4: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in wiskunde, hij of zij kan mathematische en statistische concepten en methoden correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van chemische problemen en kan op basis hiervan een gefundeerde conclusie formuleren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student heeft begrip van de doelen van wiskundige modellen (cf. Toegepaste wiskunde 1) en kan deze analyseren.
- De student kan vlot gebruik maken van vectoren en matrices, weet wat eigenwaarden en eigenwaardenvergelijkingen zijn en is vertrouwt met het oplossen van de laatste (zoals aangeleerd tijdens het vak 'Toegepaste wiskunde in de chemie 2').
- De student kan ook vlot basis afgeleiden en integralen voor eenvoudige functies uitvoeren (zoals geleerd in het secundair onderwijs).
- De student is vertrouwd met chemische bindingen en chemische structuren(zoals aangeleerd in het vak 'structuurchemie' en basisvakken chemie)
- De student heeft kennis van de verschillende atoommodellen en hun relatie, de concepten chemische binding en chemische structuur(e.g., lewisformules opstellen) en kent de verschillende kwantum getallen (n,l, en ml) en hoe deze relateren aan atoomorbitalen (zoals bijvoorbeeld geleerd in het vak 'structuurchemie').
|
|
|
- De student(e) maakt kennis met de golffunctie en zijn statistische interpretatie.
- De student(e) bestudeert de wiskundige formalisme van de kwantummechanica (operator, commutator, eigenwaarden, eigenfunctie). Hij/zij is vertrouwd met de postulaten van de kwantummechanica en kent de betekenis van de onzekerheidsrelaties.
- De student(e) maakt kennis en bestudeert de Schrödinger vergelijking voor eenvoudige systemen en past toy-modellen toe om een kwalitatief beeld te bekomen van eenvoudige chemische systemen zoals lineaire en circulaire moleculen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
|
Andere: | Schriftelijke evaluatie van theorie en een aantal oefeningen. De studenten worden op de hoogte gebracht van de evaluatievorm. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Molecular Quantum Mechanics,Peter Atkins and Ronald Friedman,Fifth edition, 2011,Oxford University Press,9780199541423 |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma Materiomics voor pba pba agro- en biotechnologie | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
schakelprogramma Materiomics voor pba chemie afstudeerrichtingen chemie en biochemie | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma master Materiomics - bachelor biologie of biomedische wetenschappen | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma master Materiomics - bachelor biologie optie biochemie | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma master Materiomics - bachelor in de industriële wetenschappen | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma master Materiomics - Master industriële wetenschappen: chemie | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma master Materiomics - Master industriële wetenschappen: energie | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
- De student heeft begrip van de doelen van wiskundige modellen (cf. Toegepaste wiskunde 1) en kan deze analyseren.
- De student kan vlot gebruik maken van vectoren en matrices, weet wat eigenwaarden en eigenwaardenvergelijkingen zijn en is vertrouwt met het oplossen van de laatste (zoals aangeleerd tijdens het vak 'Toegepaste wiskunde in de chemie 2').
- De student kan ook vlot basis afgeleiden en integralen voor eenvoudige functies uitvoeren (zoals geleerd in het secundair onderwijs).
- De student is vertrouwd met chemische bindingen en chemische structuren(zoals aangeleerd in het vak 'structuurchemie' en basisvakken chemie)
- De student heeft kennis van de verschillende atoommodellen en hun relatie, de concepten chemische binding en chemische structuur(e.g., lewisformules opstellen) en kent de verschillende kwantum getallen (n,l, en ml) en hoe deze relateren aan atoomorbitalen (zoals bijvoorbeeld geleerd in het vak 'structuurchemie').
|
|
|
- De student(e) maakt kennis met de golffunctie en zijn statistische interpretatie.
- De student(e) bestudeert de wiskundige formalisme van de kwantummechanica (operator, commutator, eigenwaarden, eigenfunctie). Hij/zij is vertrouwd met de postulaten van de kwantummechanica en kent de betekenis van de onzekerheidsrelaties.
- De student(e) maakt kennis en bestudeert de Schrödinger vergelijking voor eenvoudige systemen en past toy-modellen toe om een kwalitatief beeld te bekomen van eenvoudige chemische systemen zoals lineaire en circulaire moleculen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
|
Andere: | Schriftelijke evaluatie van theorie en een aantal oefeningen. De studenten worden op de hoogte gebracht van de evaluatievorm. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Molecular Quantum Mechanics,Peter Atkins and Ronald Friedman,Fifth edition, 2011,Oxford University Press,9780199541423 |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de chemie pakket vrije keuze aanvulling | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen. | - EC
| EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:
- de analytische chemie
- de anorganische chemie
- de fysische en de theoretische chemie
- de organische chemie
- de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie
- de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie
- elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | - EC
| EC 4: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in wiskunde, hij of zij kan mathematische en statistische concepten en methoden correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van chemische problemen en kan op basis hiervan een gefundeerde conclusie formuleren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student heeft begrip van de doelen van wiskundige modellen (cf. Toegepaste wiskunde 1) en kan deze analyseren.
- De student kan vlot gebruik maken van vectoren en matrices, weet wat eigenwaarden en eigenwaardenvergelijkingen zijn en is vertrouwt met het oplossen van de laatste (zoals aangeleerd tijdens het vak 'Toegepaste wiskunde in de chemie 2').
- De student kan ook vlot basis afgeleiden en integralen voor eenvoudige functies uitvoeren (zoals geleerd in het secundair onderwijs).
- De student is vertrouwd met chemische bindingen en chemische structuren(zoals aangeleerd in het vak 'structuurchemie' en basisvakken chemie)
- De student heeft kennis van de verschillende atoommodellen en hun relatie, de concepten chemische binding en chemische structuur(e.g., lewisformules opstellen) en kent de verschillende kwantum getallen (n,l, en ml) en hoe deze relateren aan atoomorbitalen (zoals bijvoorbeeld geleerd in het vak 'structuurchemie').
|
|
|
- De student(e) maakt kennis met de golffunctie en zijn statistische interpretatie.
- De student(e) bestudeert de wiskundige formalisme van de kwantummechanica (operator, commutator, eigenwaarden, eigenfunctie). Hij/zij is vertrouwd met de postulaten van de kwantummechanica en kent de betekenis van de onzekerheidsrelaties.
- De student(e) maakt kennis en bestudeert de Schrödinger vergelijking voor eenvoudige systemen en past toy-modellen toe om een kwalitatief beeld te bekomen van eenvoudige chemische systemen zoals lineaire en circulaire moleculen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
|
Andere: | Schriftelijke evaluatie van theorie en een aantal oefeningen. De studenten worden op de hoogte gebracht van de evaluatievorm. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Molecular Quantum Mechanics,Peter Atkins and Ronald Friedman,Fifth edition, 2011,Oxford University Press,9780199541423 |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de chemie pakket vrije keuze aanvulling | Keuze | 108 | 4,0 | | | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen. | - EC
| EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:
- de analytische chemie
- de anorganische chemie
- de fysische en de theoretische chemie
- de organische chemie
- de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie
- de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie
- elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | - EC
| EC 4: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in wiskunde, hij of zij kan mathematische en statistische concepten en methoden correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van chemische problemen en kan op basis hiervan een gefundeerde conclusie formuleren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student heeft begrip van de doelen van wiskundige modellen (cf. Toegepaste wiskunde 1) en kan deze analyseren.
- De student kan vlot gebruik maken van vectoren en matrices, weet wat eigenwaarden en eigenwaardenvergelijkingen zijn en is vertrouwt met het oplossen van de laatste (zoals aangeleerd tijdens het vak 'Toegepaste wiskunde in de chemie 2').
- De student kan ook vlot basis afgeleiden en integralen voor eenvoudige functies uitvoeren (zoals geleerd in het secundair onderwijs).
- De student is vertrouwd met chemische bindingen en chemische structuren(zoals aangeleerd in het vak 'structuurchemie' en basisvakken chemie)
- De student heeft kennis van de verschillende atoommodellen en hun relatie, de concepten chemische binding en chemische structuur(e.g., lewisformules opstellen) en kent de verschillende kwantum getallen (n,l, en ml) en hoe deze relateren aan atoomorbitalen (zoals bijvoorbeeld geleerd in het vak 'structuurchemie').
|
|
|
- De student(e) maakt kennis met de golffunctie en zijn statistische interpretatie.
- De student(e) bestudeert de wiskundige formalisme van de kwantummechanica (operator, commutator, eigenwaarden, eigenfunctie). Hij/zij is vertrouwd met de postulaten van de kwantummechanica en kent de betekenis van de onzekerheidsrelaties.
- De student(e) maakt kennis en bestudeert de Schrödinger vergelijking voor eenvoudige systemen en past toy-modellen toe om een kwalitatief beeld te bekomen van eenvoudige chemische systemen zoals lineaire en circulaire moleculen.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
|
Andere: | Schriftelijke evaluatie van theorie en een aantal oefeningen. De studenten worden op de hoogte gebracht van de evaluatievorm. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Molecular Quantum Mechanics,Peter Atkins and Ronald Friedman,Fifth edition, 2011,Oxford University Press,9780199541423 |
|
|
|
|
|
| bachelor in de wiskunde - verbreding chemie | Verbreding | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 11: De bachelor Wiskunde heeft elementaire kennis verworven in nog een ander wetenschappelijk vakgebied. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student heeft begrip van de doelen van wiskundige modellen (cf. Toegepaste wiskunde 1) en kan deze analyseren.
- De student kan vlot gebruik maken van vectoren en matrices, weet wat eigenwaarden en eigenwaardenvergelijkingen zijn en is vertrouwt met het oplossen van de laatste (zoals aangeleerd tijdens het vak 'Toegepaste wiskunde in de chemie 2').
- De student kan ook vlot basis afgeleiden en integralen voor eenvoudige functies uitvoeren (zoals geleerd in het secundair onderwijs).
- De student is vertrouwd met chemische bindingen en chemische structuren(zoals aangeleerd in het vak 'structuurchemie' en basisvakken chemie)
- De student heeft kennis van de verschillende atoommodellen en hun relatie, de concepten chemische binding en chemische structuur(e.g., lewisformules opstellen) en kent de verschillende kwantum getallen (n,l, en ml) en hoe deze relateren aan atoomorbitalen (zoals bijvoorbeeld geleerd in het vak 'structuurchemie').
|
|
|
- De student(e) maakt kennis met de golffunctie en zijn statistische interpretatie.
- De student(e) bestudeert de wiskundige formalisme van de kwantummechanica (operator, commutator, eigenwaarden, eigenfunctie). Hij/zij is vertrouwd met de postulaten van de kwantummechanica en kent de betekenis van de onzekerheidsrelaties.
- De student(e) maakt kennis en bestudeert de Schrödinger vergelijking voor eenvoudige systemen en past toy-modellen toe om een kwalitatief beeld te bekomen van eenvoudige chemische systemen zoals lineaire en circulaire moleculen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
|
Andere: | Schriftelijke evaluatie van theorie en een aantal oefeningen. De studenten worden op de hoogte gebracht van de evaluatievorm. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Molecular Quantum Mechanics,Peter Atkins and Ronald Friedman,Fifth edition, 2011,Oxford University Press,9780199541423 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|