Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de biologie | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 6: De bachelor Biologie kan onder begeleiding een beperkt onderzoek concipiëren: hij/zij is in staat een biologisch(e) probleem en hypothese te formuleren en een onderzoeksplan op te stellen en uit te voeren. Hiertoe kan hij/zij wetenschappelijke bronnen, inclusief anderstalige, raadplegen en gebruiken. | - EC
| EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 9: De bachelor Biologie is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen, te evalueren en zo nodig bij te sturen (zelf management). | - EC
| EC 10: De bachelor Biologie is in staat als lid van een team te functioneren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan wetenschappelijk bronnen raadplegen en informatie verzamelen.
|
|
|
Doelstellingen: gekoppeld aan practica Moleculaire genetica en Projectpracticum
De student(e) kan specifieke literatuur in gegevensbanken opzoeken en de relevante literatuur nodig om de opzet van een practicum raadplegen en verwerken in een schriftelijk verslag, met inbegrip van correct refereren.
De student(e) kan in een helder schriftelijk verslag de activiteiten rapporteren van een laboratoriumoefening.
De student(e) kan de experimentele gegevens bekomen in een practicum door middel van softwareprogrammas (bv. Excel) verwerken en correcte wetenschappelijke figuren maken.
De student(e) kan een beperkt litteratuuronderzoek (en andere bronnen) over een biologische topic uitvoeren, met het oog op een presentatie van de bevindingen.
De student(e) kan een powerpointpresentatie ontwerpen en realiseren, die geschikt is om het bovenvermelde onderzoek toe te lichten tijdens een presentatie voor medestudenten.
De student(e) kan mondeling helder presenteren voor een groep medestudenten (inclusief discussie) en dit binnen een opgegeven tijdsbestek.
De student(e) kan tijdens het presenteren op een zinvolle wijze een powerpointpresentatie hanteren.
De student(e) kan tijdens het presenteren van medestudenten op een zinvolle wijze kritische vragen stellen.
De student(e) kan in teamverband communiceren naar het brede publiek.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Seminarie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De specifieke informatie (zoals teksten, powerpoint presentaties) en de uit te voeren opdrachten worden op Blackboard geplaatst. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Asking Questions in Biology: A Guide to Hypothesis Testing, Experimental Design and Presentation in Practical Work and Research Projects,Francis Gilbert; Peter Mcgregor; Chris Barnard,4,Pearson,9780273734680
- How to Write a Successful Science Thesis: The Concise Guide for Students,William E. Russey; Hans F. Ebel; Claus Bliefert,Wiley,9783527312986
- A Student Handbook for Writing in Biology,Karin Knisely,4,W. H. Freeman, Sinauer Associates, Inc.,9781464150760
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|