Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Biologie van de cel (3370)
|
5.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Van metabolisme tot systeembiologie (2923)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de biologie | Verplicht | 189 | 7,0 | 189 | 7,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau. | - EC
| EC 2: De bachelor Biologie heeft inzicht in de processen die de grondslag vormen van de evolutie van het leven. Hij/zij kan nieuwe kennis verzameld op de verschillende biologische niveaus integreren in de evolutietheorie. | - EC
| EC 3: De bachelor Biologie houdt rekening met de noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevante wetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie), | - EC
| EC 4: De bachelor Biologie kan mathematische en/of statistische begrippen en modellen correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van eenvoudige biologische problemen en gegevensverzamelingen om tot een gefundeerde conclusie te komen. | - EC
| EC 5: De bachelor Biologie kan met inzicht metingen verrichten en observeren waarbij hij/zij de hoogst mogelijke precisie nastreeft en integer handelt in zijn/haar observaties en metingen. | - EC
| EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 9: De bachelor Biologie is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen, te evalueren en zo nodig bij te sturen (zelf management). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
1. De student(e) heeft een goede kennis van de structuurchemie van biomoleculen en bezit voldoende inzicht in biochemische reacties. (OPO's: Biologie van de cel; Chemie voor levenswetenschappen 1 en 2; Van metabolisme tot systeembiologie) 2. De student(e) heeft een grondige kennis van de eukaryote cel en zijn functie in eukaryote organismen. (OPO: Biologie van de cel) 3. De student(e) heeft een goede basiskennis van het algemeen energiemetabolisme. (OPO's: Biologie van de cel; Van metabolisme tot systeembiologie) 4. De student(e) heeft goede basislabovaardigheden en kan de experimentele gegevens, bekomen in de practica, verwerken met behulp van de gepaste computerprogramma's (excel).
|
|
|
plantenmorfologie en anatomie, plantencel, celwand, fotosynthese, groei, fytohormonen, fytochroom, cryptochroom, minerale voeding, assimilatie mineralen, waterhuishouding, bloei-inductie, transport
De student(e) kent de uitwendige en inwendige bouw van de vegetatieve cormus.
De student(e) kent de verschillende weefseltypes (inclusief functies) voorkomend bij de Cormophyta.
De student(e) kent de structuur van de plantencel, de celwand en heeft inzicht in de biosynthese van de celwandcomponenten.
De student(e) vertrouwd maken met de groei van de plant en hij/zij kan deze groei mathematisch beschrijven.
De student(e) verwerft inzicht in de waterhuishouding van de plantencel en van de volledige plant.
De student heeft inzicht in het proces van de translocatie doorheen het floëem.
De student(e) kent de rol van de mineralen, heeft inzicht in de opname van mineralen en weet wat minerale deficiëntie is en wat hiervan de gevolgen zijn.
De student(e) begrijpt de assimilatie van minerale nutriënten.
De student(e) kent de verschillende klassen fytohormonen, heeft inzicht in de structuur en biosynthese, in moleculaire achtergrond en de signaaltransductiemechanismen en in de rol van de fytohormonen in de groei en fysiologie van de plant.
De student(e) heeft inzicht in de fysiologische processen van de fotomorfogenese en de moleculaire regulatiemechanismen en weet wat fytochroom en cryptochroom betekenen.
De student(e) kan het fotosynthese-proces en de twee deelprocessen (lichtreakties en Calvin-Benson cyclus) toelichten.
De student(e) heeft inzicht in de absorptie van licht door pigmenten; hij/zij kent de structuur van de belangrijkste pigmenten en kan hun specifieke eigenschappen verklaren.
De student(e) begrijpt het niet-cyclisch elektronentransport met de productie van zuurstof en de reductie van NADP+, de opbouw van de pH-gradiënt en de gekoppelde synthese van ATP. De student kent tevens de rol van het cyclisch elektronentransport.
De student(e) heeft inzicht in de werking van de Calvin-Benson cyclus (CO2-fixatie en reductie) en de synthese van carbohydraten (sucrose en zetmeel).
De student(e) verwerft inzicht in de fotorespiratie en het C4-CAM metabolisme.
De student(e) kent de algemene bouw van de bloem en verwerft inzicht in de processen van de bloei-inductie.
De student(e) begrijpt de inductie van afweermechanismen en de rol van secundaire metabolieten in deze processen.
De student(e) kan de relaties leggen tussen structuur en functie.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 7,00
Evaluatievorm | |
|
Mondeling examen | 100 % |
|
Andere: | Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding. De verslagen van de praktische oefensessies worden mede in het eindresultaat verrekend. |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het bijwonen van de practica is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | De student(e) die ongewettigd afwezig is bij het bijwonen van een of meerdere praktische oefeningen of de excursie, krijgt voor het opleidingsonderdeel als resultaat een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie". |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Plant Physiology and Development,Taiz L., Zeiger E., Moller I-M. & Murphy A.,6th, 2015,Sinauer Ass.,9781605357454 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blackboard: powerpointpresentaties
Studieleidraad met practicateksten
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Biochemistry and Molecular Biology of Plants,Bob B. Buchanan; Wilhelm Gruissem; Russell L. Jones,2,Wiley,9780470714218
- Physicochemical and Environmental Plant Physiology,P. Nobel,4,Academic Press,9780123741431,Beschikbaar als e-book: https://www-sciencedirect-com.bib-proxy.uhasselt.be/book/9780128191460/physicochemical-and-environmental-plant-physiology
- Esau's Plant Anatomy: Meristems, Cells, and Tissues of the Plant Body: Their Structure, Function, and Development,Ray F. Evert; Susan E. Eichhorn,3,Wiley,9780471738435
- Functional Biology of Plants,Martin J. Hodson; John A. Bryant,Wiley,9780470699393
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
In interactieve colleges worden de essentiële elementen van de leerstof aangebracht. In de practica worden specifieke topics uit de cursus verder uitgewerkt waarbij practische vaardigheden, de verwerking en het interpreteren en rapporteren van de meetresultaten aan bod komen. De deelname aan de practica is verplicht.
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|