Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen | Verplicht | 125 | 5,0 | 125 | 5,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen gaat constructief om met (menings)verschillen. | - EC
| De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen kent en begrijpt de theoretische kaders rond diversiteit en inclusie. | - EC
| De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen kent en begrijpt de theoretische kaders rond teamontwikkeling en teamrollen. | - EC
| De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen kent en begrijpt de theoretische kaders rond dynamieken op teamniveau. | - EC
| De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen kent, begrijpt en kan de in de opleiding aan bod gekomen strategieën omtrent conflicthantering toepassen. | - EC
| De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen kent, begrijpt en kan de aangereikte theoretische kaders over organisatiestrategieën, -structuur en -cultuur toepassen op de eigen (werk)situatie. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
DEEL 1 | Mijn organisatie en ik
Docent: Ilse Vanderstukken
Een 'organisatie' vatten we op als een menselijk bouwwerk dat organisatieleden samen elke dag opnieuw op en verbouwen. Medewerkers maken immers de vitaliteit van een organisatie uit. Daarom is het van belang een organisatiecultuur te scheppen waarbinnen mensen graag werken en zich optimaal kunnen ontplooien. Leiderschap, communicatie en motivatie spelen hierin een belangrijke rol. We onderzoeken hoe je kan bijdragen tot de uitbouw van een hedendaagse organisatie.
De cursisten krijgen een theoretisch begrippenkader over de organisatiestrategieën, structuur en cultuur.
Vertrekkend vanuit de eigen functie zal de cursist de dagdagelijkse werkrelaties analyseren en benoemen. Dit biedt de cursist de mogelijkheid zich lerend op te stellen als individu van de organisatie waarvan hij deel uitmaakt. Ook leert hij zijn eigen functioneren in kaart te brengen.
Sleutelwoorden: Organisatiestructuur en cultuur, Analyse van de eigen functie, Kernkwadrant en professionele identiteit, Bouwen aan vitale werkrelaties.
|
DEEL 2 | Mijn team en ik
Docent: Karen Van den Broeck
De doelstellingen van de organisatie worden bereikt doordat velen een bijdrage leveren aan het groter geheel. Teams zijn hanteerbaar en een manier om organisaties te doen functioneren. Mensen die in team werken komen wel eens in conflict met elkaar. Communicatiestoornissen gaan we gemakkelijk wijten aan interpersoonlijke verschillen en onbegrip voor elkaars anders zijn. We spreken dan van een zwakke teamwerking. Als we deze teams echter grondig analyseren, blijkt vaak dat er andere aspecten en dynamieken spelen die op hun beurt het gevolg hebben dat mensen niet goed samen werken. Dan is het veel effectiever om eerst aan deze deelaspecten te gaan werken. In deze cursus verkennen we de verschillende deelaspecten van een effectief team die we doelmatigheidsgebieden noemen. We bekijken ook hoe je zelf invloed kan hebben op je team. Als theoretisch kader voor het coachen en ondersteunen van een team hanteren we het SDRPI model van Rubin, Plovnick & Fry. We verkennen de eigen teamrol met zijn kwaliteiten en valkuilen aan de hand van de teamrollenanalyse van Belbin. Ook de principes van Deep Democracy komen uitgebreid aan bod. Daarnaast scherpen we de eigen vaardigheden aan in het omgaan met een team in rust en een team in conflict.
Doelstellingen:
Herkennen van de dynamieken van een team in zijn ontwikkeling.
Verkennen van de eigen rol die men in een team inneemt.
Begeleiden en ondersteunen van een team in rust en in conflict.
Sleutelwoorden: teamontwikkeling, teamrollen, besluitvorming, conflicthantering
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Zowel voor deel 1 als deel 2 moet er een paper gemaakt worden. Elke paper telt mee voor 50% van het examencijfer op dit opleidingsonderdeel. Om te slagen voor het opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn op beide papers. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een afzonderlijke paper 9/20 of minder behaalt, wordt het laagste deelcijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Mijn organisatie, mijn team en ik - Deel 1 Mijn organisatie en ik - Ilse Vanderstukken
- Mijn organisatie, mijn team en ik - Deel 2 Mijn team en ik - Karen Van den Broeck
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- HR instrumenten,Ilse Vanderstukken,2022,De Boeck Van In
- Het overloop effect. 7 hefbomen voor een betere werksfeer.,Meridith Van Overloop,2016,Witsands Uitgevers
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|