Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen | Verplicht | 100 | 4,0 | 100 | 4,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen kan het eigen functioneren kritisch evalueren. | - EC
| De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen is zich bewust van de nood aan zelfmanagement en zelfzorg en kent strategieën en technieken om hieraan te werken. | - EC
| De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen kent, begrijpt en kan de vier bewustzijnposities toepassen op de eigen levenssituatie. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
DEEL 1 | Zelfmanagement
Docent: Anne-Marie Frisque
Zelfmanagement behandelt een breed scala aan onderwerpen die de deelnemers de nodige inzichten en vaardigheden aanreikt om zelf hun efficiëntie, gezondheid en geluk te bevorderen. Studenten leren praktische technieken en concepten die hen in staat stellen zichzelf effectief te managen en succesvol te zijn in verschillende aspecten van hun leven.
Tijdens dit deel komen onder meer volgende onderwerpen aan bod: timemanagement, stress(management), ontspanningstechnieken, veerkracht, mindfulness, oplossingsgerichte communicatie en rationeel emotieve training (RET).
|
DEEL 2 | Levenskwaliteit
Docent: Sven De Weerdt
Het onderdeel ‘Levenskwaliteit’ onderzoekt op welke manieren we ons tot het leven en haar uitdagingen kunnen verhouden. Dat doen we door (1) vier bewustzijnsposities te verkennen, (2) de relatie te onderzoeken tussen de kwaliteit van ons bewustzijn en het verschil dat we kunnen maken in de wereld, (3) zicht te krijgen op hoe we kunnen blijven groeien in bewustzijn doorheen lastige en aangename levenservaringen, en (4) na te gaan wat het betekent om op een integrale manier voor onszelf te zorgen. We gaan hiervoor te rade bij onze eigen ervaring en inzichten uit diverse wijsheidstradities, waaronder (vooral) het Boeddhisme.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Zowel voor deel 1 als deel 2 moet er een paper gemaakt worden. Elke paper telt mee voor 50% van het examencijfer op dit opleidingsonderdeel. Om te slagen voor het opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn op beide papers. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een afzonderlijke paper 9/20 of minder behaalt, wordt het laagste deelcijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Zelfmanagement en levenskwaliteit - Deel 1 Zelfmanagement - Anne-Marie Frisque
- Zelfmanagement en levenskwaliteit - Deel 2 Levenskwaliteit - Sven De Weerdt
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- De kracht van stress,Anne Marie Frisque,2011,Uitgeverij Witsand
- Ontdek jezelf,Sven De Weerdt,2016,Uitgeverij Witsand
- Dansen met de wereld,Sven De Weerdt,2012,Academic & Scientific Publishers
- Levenskracht, zelfzorg en persoonlijk leiderschap. 10 strategieën om je levenskwaliteit duurzaam te verbeteren.,Sven De Weerdt,2021,Garant Uitgevers,9789044138351
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|