Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Algemene bedrijfskunde (3265)
|
6.0 stptn |
|
|
Financiële analyse (3276)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de handelswetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 15 | 66 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen toont een ondernemende ingesteldheid. (Zelfsturing en ondernemerszin)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen werkt samen in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen analyseert, interpreteert en evalueert onder begeleiding onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness) | - EC
| De bachelor handelswetenschappen is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder Awareness)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen beantwoordt managementvragen vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor handelswetenschappen kan inzichten uit organisatie- en managementwetenschappen en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toepassen bij de analyse van die concrete vragen van het bedrijfsmanagement. (Probleemoplossend vermogen)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen vertaalt de strategische beslissingen naar een tactisch niveau, waardoor het beleid op operationeel niveau kan worden uitgestippeld. (Opleidingsspecifieke competenties)
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student kan de jaarrekening van een bedrijf horizontaal en verticaal analyseren
|
- De student kan de belangrijkste ratio's m.b.t. liquiditeit, solvabiliteit en rendabiliteit berekenen op basis van de jaarrekening van een bedrijf
|
- De student heeft kennis van belangrijke theorieën en concepten uit het domein van algemene bedrijfskunde
|
|
|
Tijdens het opleidingsonderdeel bedrijfsscan nemen de studenten in groepjes een bedrijf naar keuze onder de loep. Zij bestuderen het bedrijf vanuit het perspectief van de opleidingsonderdelen die in het eerste bachelorjaar gedoceerd werden. Dit houdt in dat de studenten het bedrijf en zijn economische omgeving bestuderen. De studenten beschrijven de activiteiten, de strategie, de organisatie en de leiding van het bedrijf in het algemeen en vanuit en tussen de verschillende functies (functionele domeinen) in het bedrijf. De student bespreekt de sector en marktvorm waarin het bedrijf actief is, hoe het zijn prijs- en productiebeslissingen neemt (eenvoudig) en in welke mate de macro-economische omgeving en gebeurtenissen van de voorbije jaren een impact hebben/hadden op het bedrijf. De studenten lichten ook bondig toe welke overheidsinterventies een impact hebben op het bedrijf. Tot slot analyseren de studenten de jaarrekening van het bedrijf.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
Extra info | Puntenverdeling: Schriftelijke evaluatie : 60% Paper Peer review Presentatie en verdediging: 30% Proces: 10% |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De 2e examenkans bestaat uit een individuele opdracht. Deze zal na bekendmaking van de resultaten van de eerste kans gecommuniceerd worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal verschijnt op Blackboard. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|