Internationale toegepaste communicatie: Duits (3299) | Contactpersoon : | dr. Bart DREESEN |
Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - elektromechanica | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Nee | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC3 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan zelfstandig problemen herkennen, op eigen initiatief activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | - DC
| 3.3 De student kan (op eigen initiatief) actie ondernemen. | | | - BC
| De student kiest zelfstandig Duits tekstmateriaal als uitgangspunt voor een uiteenzetting. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan op basis van zelf verzamelde (Duitse) literatuur een literatuurstudie uitvoeren. | | | - BC
| De student kan zelfstandig woordenschat verwerven. | | - DC
| 4.3 De student kan correct refereren. | | | - BC
| De student refereert op correcte wijze naar gebruikte wetenschappelijke bronnen in zijn schriftelijke en mondelinge communicatie. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan op een bevattelijke wijze zijn gekozen thema toelichten in een academisch onderbouwde literatuurstudie. | | | - BC
| De student kan in de opdrachten duidelijk en correct (syntactisch, lexicaal, fonologisch) communiceren in het Duits op schriftelijke wijze. | | - DC
| 9.2 De student kan correct, gestructureerd en gepast mondeling communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan op een bevattelijke wijze zijn gekozen thema toelichten in een academische presentatie. | | | - BC
| De student kan in de opdrachten duidelijk en correct (syntactisch, lexicaal, fonologisch) communiceren in het Duits op mondelinge wijze. | | - DC
| 9.3 De student kan correct, gestructureerd en gepast grafisch communiceren. | | | - BC
| De student gebruikt moderne digitale tools om zijn communicatie te verduidelijken. | - EC
| EC10 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | - DC
| 10.1 De student heeft oog voor en draagt bij tot het bepalen van de werkwijze die best gevolgd wordt om een gemeenschappelijke opdracht aan te pakken. | | | - BC
| De student kan de vakoverschrijdende opdracht in teamverband uitvoeren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Voor het opleidingsonderdeel 'Internationale toeg. communicatie Duits' is geopteerd, omdat het Duits in het werkveld van het mechanische ontwerpen een zeer belangrijke brontaal is. Toonaangevende bedrijven zoals Siemens en Festo in het Duitse taalgebied ontwikkelen producten en apparatuur waarvan de documentatie vooreerst in het Duits verschijnt. Kennismaking en samenwerking met Duitse bedrijven behoort bovendien voor afstuderenden tot de reële mogelijkheden. Daartoe strekt elementaire kennis van en inzicht in het Duits tot aanbeveling.
Tijdens de werkcolleges maakt de student vooreerst kennis met de elementaire, grammaticale elementen van de Duitse taal. Vervolgens wordt de student geïntroduceerd in de doeltaal d.m.v. elementaire inhouden uit het dagelijkse en professionele leven.
De student werkt daarnaast op zelfstandige wijze een vakoverschrijdende opdracht uit in het Nederlands, met behoud van Duitse vakterminologie. Daartoe formuleert hij/zij zelf een voorstel, in overleg met de betrokken docent. Enkele voorbeelden:
- een gedeelte van de bachelorproef uitwerken aan de hand van Duitstalige bronnen;
- een onderwerp aansluitend op de vakinhoud van een technisch vak uitwerken aan de hand van Duitstalige bronnen.
|
|
|
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Mondelinge en schriftelijke evaluaties tijdens de contacturen (1,5 SP); mondelinge en schriftelijke evaluatie van de vakoverschrijdende opdracht (1,5 SP). |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de permanente evaluatie. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student de vakoverschrijdende opdracht niet aflegt, krijgt hij als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel een code N (evaluatie niet volledig afgelegd).
Indien een student niet deelneemt aan een (of meerdere) van de andere onderdelen van de permanente evaluatie, krijgt hij wel een eindresultaat (in afwijking van de examenregeling). Hij ontvangt een 0 voor het onderdeel waaraan hij niet deelnam. |
|
|
|
Extra info | Voor alle onderdelen van de permanente evaluatie is het kunnen afronden van de opdracht(en) in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie. Studenten in bijzondere omstandigheden, die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend, kunnen hierop daarom geen beroep doen. |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Extra toelichtingen, opgaven, nuttige links e.d. via elektronisch leerplatform (Toledo). |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek:
Voor het opleidingsonderdeel 'Internationale toeg. communicatie Duits' moeten de studenten o.a. Duitstalige teksten uit vaktijdschriften lezen, bespreken en zodoende relevante info begrijpen. Vanuit die optiek voorziet het opleidingsonderdeel 'Internationale toeg. communicatie Duits' studieactiviteiten die gericht zijn op: - het snel en doelmatig gebruik van informatiebronnen; - een initiatie in het systeemdenken, waarbij wordt geleerd om via analyse en synthese probleemoplossend te denken. Ook in de vakoverschrijdende opdracht worden er onderwerpen behandeld die aansluiten bij het onderzoek van de opleiding. Relatie met werkveld: In lessituaties worden aanvullend aan de reeds vermelde technische inhoud basisfuncties geïntroduceerd en behandeld voor sociaal verkeer in het Duits, o.a. m.b.t. het leggen (en onderhouden) van contacten en het voeren van een telefoongesprek.
Situering in het curriculum: Het opleidingsonderdeel 'Internationale toeg. communicatie Duits' maakt deel uit van het leerdomein Ingenieursvaardigheden. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|