Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Chemie voor levenswetenschappen 1 (2919)
|
5.0 stptn |
|
|
Chemie voor levenswetenschappen 2 (2920)
|
3.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Inleiding tot chemie (3462)
|
5.0 stptn |
|
Of groep 3 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Structuurchemie (0251)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de chemie | Verplicht | 189 | 7,0 | 189 | 7,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen. | - EC
| EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:
- de analytische chemie
- de anorganische chemie
- de fysische en de theoretische chemie
- de organische chemie
- de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie
- de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie
- elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | - EC
| EC 5: De bachelor in de chemie is in staat experimenten te begrijpen en zelfstandig uit te voeren en daarover te rapporteren. Hij of zij is daarenboven in staat risico's in te schatten en de daarbij behorende veiligheidsprocedures toe te passen. | - EC
| EC 6: De bachelor in de chemie toont een gezonde kritische ingesteldheid en kan rigoureus en zorgvuldig redeneren, abstraheren en formuleren. | - EC
| EC 9: De bachelor in de chemie kan aangeleerde kennis en inzichten aanwenden om wetenschappelijke hypothesen te formuleren, experimenten te bedenken, deze uit te voeren en onderzoeksresultaten correct te interpreteren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is vertrouwd met de basisconcepten van atomen en moleculen, begrijpt het concept van de chemische binding en kan dat toepassen op het niveau van kwalitatieve molecuulorbitaal-theorie. Hij/zij is tevens vertrouwd met de Lewis-voorstelling van moleculen en kent de concepten oxidatiegetal en formele lading. Hij/zij is vertrouwd met basisconcepten uit de thermodynamica zoals Gibbs vrije energie, enthalpie en entropie, snelheidsvergelijkingen en de relatie tussen de evenwichtsconstante en thermodynamische grootheden. Hij/zij heeft kennis van zuur-base-, complex- en redox-evenwichten en het gebruik en begrip van overeenkomstige evenwichtsconstantes.
|
|
|
- De student(e) verwerft basiskennis van de structurele voorstellingswijzen die in organische verbindingen en in bouwstenen voor biomoleculen gehanteerd worden om de driedimensionele opbouw te begrijpen.
- De student(e) kent de verschillende types functionele groepen die optreden in organische verbindingen en is vertrouwd met de nomenclatuur van organische verbindingen.
- De student(e) kent de voorstellingswijzen die aan de basis liggen om conformaties en configuraties van organische verbindingen en eenvoudige biomoleculen (suikers en aminozuren) te bespreken en kan deze toepassen.
- De student(e) kent de begrippen delokalisatie, resonantievormen, resonantieënergie en aromaticiteit en kan deze toepassen om inzicht te verwerven in stabiliteit, elektronenverdeling, zuur-base-gedrag en reactieve plaatsen in organische en biomoleculaire verbindingen.
- De student(e) kent het verband tussen de aard van functionele groepen en de mogelijke reactietypes die kunnen optreden.
- De student(e) kan de principes van zuur-base-evenwichten toepassen op organische en biomoleculaire verbindingen en heeft inzicht in de factoren die deze evenwichten bepalen.
- De student(e) kent de verschillende basisreactietypes, zowel wat betreft hun algemene karakteristieken als hun mechanistische aspecten, en kan deze kennis toepassen in eenvoudige synthese-oefeningen.
- De student(e) kent de basisprincipes die bepalend zijn voor nucleofiliciteit, elektrofiliciteit en eigenschappen van organische verbindingen.
- De student(e) kan onderscheid maken tussen kinetische en thermodynamische aspecten van organische reacties.
- De student(e) verwerft basiskennis over de structuur, eigenschappen en reactiviteit van de belangrijkste klassen van heterocyclische verbindingen.
- De student(e) verwerft een vaardigheid die toelaat nieuwe reacties te analyseren voor wat hun mechanisme betreft, deze te begrijpen en te achterhalen.
- De student(e) maakt kennis met basis-experimentele opstellingen voor de synthese en opzuivering van organische verbindingen en kan deze toepassen voor de synthese van enkele eenvoudige organische moleculen. De student(e) kan ook behoorlijk rapporteren over de uitgevoerde practica in deze context.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Labo ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 7,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | minstens 8 op 20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Cursustekst Deel I
- Trajectboek
- Cursustekst Deel II
- Practicumtekst
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Organic Chemistry,John McMurry,9,Cengage Learning,9781305080485,Dit handboek wordt gebruikt voor het vervolgvak 'Synthesemethoden en ...' |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Molecuulmodellen (worden verdeeld door didactiek chemie) |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek chemie | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| WET 1. De educatieve master heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor zijn specifieke vakdidactiek(en). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is vertrouwd met de basisconcepten van atomen en moleculen, begrijpt het concept van de chemische binding en kan dat toepassen op het niveau van kwalitatieve molecuulorbitaal-theorie. Hij/zij is tevens vertrouwd met de Lewis-voorstelling van moleculen en kent de concepten oxidatiegetal en formele lading. Hij/zij is vertrouwd met basisconcepten uit de thermodynamica zoals Gibbs vrije energie, enthalpie en entropie, snelheidsvergelijkingen en de relatie tussen de evenwichtsconstante en thermodynamische grootheden. Hij/zij heeft kennis van zuur-base-, complex- en redox-evenwichten en het gebruik en begrip van overeenkomstige evenwichtsconstantes.
|
|
|
- De student(e) verwerft basiskennis van de structurele voorstellingswijzen die in organische verbindingen en in bouwstenen voor biomoleculen gehanteerd worden om de driedimensionele opbouw te begrijpen.
- De student(e) kent de verschillende types functionele groepen die optreden in organische verbindingen en is vertrouwd met de nomenclatuur van organische verbindingen.
- De student(e) kent de voorstellingswijzen die aan de basis liggen om conformaties en configuraties van organische verbindingen en eenvoudige biomoleculen (suikers en aminozuren) te bespreken en kan deze toepassen.
- De student(e) kent de begrippen delokalisatie, resonantievormen, resonantieënergie en aromaticiteit en kan deze toepassen om inzicht te verwerven in stabiliteit, elektronenverdeling, zuur-base-gedrag en reactieve plaatsen in organische en biomoleculaire verbindingen.
- De student(e) kent het verband tussen de aard van functionele groepen en de mogelijke reactietypes die kunnen optreden.
- De student(e) kan de principes van zuur-base-evenwichten toepassen op organische en biomoleculaire verbindingen en heeft inzicht in de factoren die deze evenwichten bepalen.
- De student(e) kent de verschillende basisreactietypes, zowel wat betreft hun algemene karakteristieken als hun mechanistische aspecten, en kan deze kennis toepassen in eenvoudige synthese-oefeningen.
- De student(e) kent de basisprincipes die bepalend zijn voor nucleofiliciteit, elektrofiliciteit en eigenschappen van organische verbindingen.
- De student(e) kan onderscheid maken tussen kinetische en thermodynamische aspecten van organische reacties.
- De student(e) verwerft basiskennis over de structuur, eigenschappen en reactiviteit van de belangrijkste klassen van heterocyclische verbindingen.
- De student(e) verwerft een vaardigheid die toelaat nieuwe reacties te analyseren voor wat hun mechanisme betreft, deze te begrijpen en te achterhalen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Cursustekst Deel I
- Trajectboek
- Cursustekst Deel II
- Practicumtekst
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Organic Chemistry,John McMurry,9,Cengage Learning,9781305080485,Dit handboek wordt gebruikt voor het vervolgvak 'Synthesemethoden en ...' |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Molecuulmodellen (worden verdeeld door didactiek chemie) |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling | Verbreding | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen. | - EC
| EC 5: De bachelor Fysica maakt kennis met recent internationaal wetenschappelijk onderzoek, kan internationale wetenschappelijke bronnen raadplegen en de betrouwbaarheid ervan correct inschatten. | - EC
| EC 6: De bachelor Fysica kan, onder begeleiding, de aangeleerde kennis en inzichten aanwenden om wetenschappelijke onderzoek uit te voeren. | - EC
| EC 8: De bachelor Fysica kan zelfstandig en zelfsturend basiskennis verwerven in nieuwe domeinen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is vertrouwd met de basisconcepten van atomen en moleculen, begrijpt het concept van de chemische binding en kan dat toepassen op het niveau van kwalitatieve molecuulorbitaal-theorie. Hij/zij is tevens vertrouwd met de Lewis-voorstelling van moleculen en kent de concepten oxidatiegetal en formele lading. Hij/zij is vertrouwd met basisconcepten uit de thermodynamica zoals Gibbs vrije energie, enthalpie en entropie, snelheidsvergelijkingen en de relatie tussen de evenwichtsconstante en thermodynamische grootheden. Hij/zij heeft kennis van zuur-base-, complex- en redox-evenwichten en het gebruik en begrip van overeenkomstige evenwichtsconstantes.
|
|
|
- De student(e) verwerft basiskennis van de structurele voorstellingswijzen die in organische verbindingen en in bouwstenen voor biomoleculen gehanteerd worden om de driedimensionele opbouw te begrijpen.
- De student(e) kent de verschillende types functionele groepen die optreden in organische verbindingen en is vertrouwd met de nomenclatuur van organische verbindingen.
- De student(e) kent de voorstellingswijzen die aan de basis liggen om conformaties en configuraties van organische verbindingen en eenvoudige biomoleculen (suikers en aminozuren) te bespreken en kan deze toepassen.
- De student(e) kent de begrippen delokalisatie, resonantievormen, resonantieënergie en aromaticiteit en kan deze toepassen om inzicht te verwerven in stabiliteit, elektronenverdeling, zuur-base-gedrag en reactieve plaatsen in organische en biomoleculaire verbindingen.
- De student(e) kent het verband tussen de aard van functionele groepen en de mogelijke reactietypes die kunnen optreden.
- De student(e) kan de principes van zuur-base-evenwichten toepassen op organische en biomoleculaire verbindingen en heeft inzicht in de factoren die deze evenwichten bepalen.
- De student(e) kent de verschillende basisreactietypes, zowel wat betreft hun algemene karakteristieken als hun mechanistische aspecten, en kan deze kennis toepassen in eenvoudige synthese-oefeningen.
- De student(e) kent de basisprincipes die bepalend zijn voor nucleofiliciteit, elektrofiliciteit en eigenschappen van organische verbindingen.
- De student(e) kan onderscheid maken tussen kinetische en thermodynamische aspecten van organische reacties.
- De student(e) verwerft basiskennis over de structuur, eigenschappen en reactiviteit van de belangrijkste klassen van heterocyclische verbindingen.
- De student(e) verwerft een vaardigheid die toelaat nieuwe reacties te analyseren voor wat hun mechanisme betreft, deze te begrijpen en te achterhalen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Cursustekst Deel I
- Trajectboek
- Cursustekst Deel II
- Practicumtekst
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Organic Chemistry,John McMurry,9,Cengage Learning,9781305080485,Dit handboek wordt gebruikt voor het vervolgvak 'Synthesemethoden en ...' |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Molecuulmodellen (worden verdeeld door didactiek chemie) |
|
|
|
|
|
| bachelor in de wiskunde - verbreding vrije keuze | Verbreding | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 6: De bachelor Wiskunde kan de reeds verworven kennis integreren in nieuwe wiskundige onderwerpen. Hij/zij begrijpt de samenhang tussen onderwerpen | - EC
| EC 11: De bachelor Wiskunde heeft elementaire kennis verworven in nog een ander wetenschappelijk vakgebied. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is vertrouwd met de basisconcepten van atomen en moleculen, begrijpt het concept van de chemische binding en kan dat toepassen op het niveau van kwalitatieve molecuulorbitaal-theorie. Hij/zij is tevens vertrouwd met de Lewis-voorstelling van moleculen en kent de concepten oxidatiegetal en formele lading. Hij/zij is vertrouwd met basisconcepten uit de thermodynamica zoals Gibbs vrije energie, enthalpie en entropie, snelheidsvergelijkingen en de relatie tussen de evenwichtsconstante en thermodynamische grootheden. Hij/zij heeft kennis van zuur-base-, complex- en redox-evenwichten en het gebruik en begrip van overeenkomstige evenwichtsconstantes.
|
|
|
- De student(e) verwerft basiskennis van de structurele voorstellingswijzen die in organische verbindingen en in bouwstenen voor biomoleculen gehanteerd worden om de driedimensionele opbouw te begrijpen.
- De student(e) kent de verschillende types functionele groepen die optreden in organische verbindingen en is vertrouwd met de nomenclatuur van organische verbindingen.
- De student(e) kent de voorstellingswijzen die aan de basis liggen om conformaties en configuraties van organische verbindingen en eenvoudige biomoleculen (suikers en aminozuren) te bespreken en kan deze toepassen.
- De student(e) kent de begrippen delokalisatie, resonantievormen, resonantieënergie en aromaticiteit en kan deze toepassen om inzicht te verwerven in stabiliteit, elektronenverdeling, zuur-base-gedrag en reactieve plaatsen in organische en biomoleculaire verbindingen.
- De student(e) kent het verband tussen de aard van functionele groepen en de mogelijke reactietypes die kunnen optreden.
- De student(e) kan de principes van zuur-base-evenwichten toepassen op organische en biomoleculaire verbindingen en heeft inzicht in de factoren die deze evenwichten bepalen.
- De student(e) kent de verschillende basisreactietypes, zowel wat betreft hun algemene karakteristieken als hun mechanistische aspecten, en kan deze kennis toepassen in eenvoudige synthese-oefeningen.
- De student(e) kent de basisprincipes die bepalend zijn voor nucleofiliciteit, elektrofiliciteit en eigenschappen van organische verbindingen.
- De student(e) kan onderscheid maken tussen kinetische en thermodynamische aspecten van organische reacties.
- De student(e) verwerft basiskennis over de structuur, eigenschappen en reactiviteit van de belangrijkste klassen van heterocyclische verbindingen.
- De student(e) verwerft een vaardigheid die toelaat nieuwe reacties te analyseren voor wat hun mechanisme betreft, deze te begrijpen en te achterhalen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Cursustekst Deel I
- Trajectboek
- Cursustekst Deel II
- Practicumtekst
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Organic Chemistry,John McMurry,9,Cengage Learning,9781305080485,Dit handboek wordt gebruikt voor het vervolgvak 'Synthesemethoden en ...' |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Molecuulmodellen (worden verdeeld door didactiek chemie) |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen biologie | Verbreding | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau. | - EC
| EC 3: De bachelor Biologie houdt rekening met de noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevante wetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie), |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is vertrouwd met de basisconcepten van atomen en moleculen, begrijpt het concept van de chemische binding en kan dat toepassen op het niveau van kwalitatieve molecuulorbitaal-theorie. Hij/zij is tevens vertrouwd met de Lewis-voorstelling van moleculen en kent de concepten oxidatiegetal en formele lading. Hij/zij is vertrouwd met basisconcepten uit de thermodynamica zoals Gibbs vrije energie, enthalpie en entropie, snelheidsvergelijkingen en de relatie tussen de evenwichtsconstante en thermodynamische grootheden. Hij/zij heeft kennis van zuur-base-, complex- en redox-evenwichten en het gebruik en begrip van overeenkomstige evenwichtsconstantes.
|
|
|
- De student(e) verwerft basiskennis van de structurele voorstellingswijzen die in organische verbindingen en in bouwstenen voor biomoleculen gehanteerd worden om de driedimensionele opbouw te begrijpen.
- De student(e) kent de verschillende types functionele groepen die optreden in organische verbindingen en is vertrouwd met de nomenclatuur van organische verbindingen.
- De student(e) kent de voorstellingswijzen die aan de basis liggen om conformaties en configuraties van organische verbindingen en eenvoudige biomoleculen (suikers en aminozuren) te bespreken en kan deze toepassen.
- De student(e) kent de begrippen delokalisatie, resonantievormen, resonantieënergie en aromaticiteit en kan deze toepassen om inzicht te verwerven in stabiliteit, elektronenverdeling, zuur-base-gedrag en reactieve plaatsen in organische en biomoleculaire verbindingen.
- De student(e) kent het verband tussen de aard van functionele groepen en de mogelijke reactietypes die kunnen optreden.
- De student(e) kan de principes van zuur-base-evenwichten toepassen op organische en biomoleculaire verbindingen en heeft inzicht in de factoren die deze evenwichten bepalen.
- De student(e) kent de verschillende basisreactietypes, zowel wat betreft hun algemene karakteristieken als hun mechanistische aspecten, en kan deze kennis toepassen in eenvoudige synthese-oefeningen.
- De student(e) kent de basisprincipes die bepalend zijn voor nucleofiliciteit, elektrofiliciteit en eigenschappen van organische verbindingen.
- De student(e) kan onderscheid maken tussen kinetische en thermodynamische aspecten van organische reacties.
- De student(e) verwerft basiskennis over de structuur, eigenschappen en reactiviteit van de belangrijkste klassen van heterocyclische verbindingen.
- De student(e) verwerft een vaardigheid die toelaat nieuwe reacties te analyseren voor wat hun mechanisme betreft, deze te begrijpen en te achterhalen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Cursustekst Deel I
- Trajectboek
- Cursustekst Deel II
- Practicumtekst
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Organic Chemistry,John McMurry,9,Cengage Learning,9781305080485,Dit handboek wordt gebruikt voor het vervolgvak 'Synthesemethoden en ...' |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Molecuulmodellen (worden verdeeld door didactiek chemie) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|