Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Analoge elektronische schakelingen (2600)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - elektronica-ICT | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| EA 1.3 De student kent de werking en functie van de (geavanceerde) functionele bouwblokken voor analoge schakelingen. | | | - BC
| kent de basisschema's van de hoogfrequent versterkerschakelingen en kent de basisbegrippen van analoge transmissielijnen, actieve analoge filters en EMC. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| EA 2.3 De student heeft inzicht in de functionaliteit van (geavanceerde) analoge componenten, signalen en systemen | | | - BC
| begrijpt de werking van de basisschema's van de hoogfrequent versterkerschakelingen. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| EA 5.2 De student kan analoge signalen en systemen beschrijven, analyseren en modelleren. | | | - BC
| kan de reflecties en faseverdraaiingen op analoge transmissielijnen berekenen en verklaren. | | | - BC
| kan de oorzaken van EMC op een print aanduiden en voorstellen formuleren ter verbetering van de EMC. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| EA 6.4 De student kan een geavanceerd analoog systeem ontwerpen. | | | - BC
| kan een hoogfrequent vermogenversterker ontwerpen en hierin alle gebruikte componenten op de juiste manier dimensioneren. | | | - BC
| kan een Smith kaart gebruiken om een transmissielijn aan te passen aan een belasting. De student kan ook op een doordachte manier kiezen welke aanpassingsmethode het meest aangewezen is. | | | - BC
| kan verschillende soorten analoge filters ontwerpen volgens specificaties en hierin alle gebruikte componenten op de juiste manier dimensioneren. | - EC
| EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| EA 7.3 De student kan een geavanceerd analoog systeem bouwen en implementeren. | | | - BC
| kan een klasse C en Klasse D versterker simuleren, aan de hand van typische simulatietools zoals Spice. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.4 De student kan omgaan met onzekere en/of beperkende context. | | | - BC
| kan de verschillende schakelingen opbouwen op basis van beschikbare informatie in datasheets (na kritische analyse van de onzekerheden die met de gegevens hierin verbonden zijn) en deze schakelingen vervolgens uitmeten en verifiëren. | - EC
| EC12 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| kan de vermogenefficientie van een vermogenversterker, zoals een klasse C en Klasse D versterker optimaliseren voor een specifieke toepassing in het werkveld. | | | - BC
| kan zijn ontwerpen gebruiken voor toepassingen binnen het brede werkveld van de elektronica, zoals bijvoorbeeld de netwerkcommunicatie tussen 2 devices te verbeteren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Deze cursus heeft tot doel de studenten een verdere diepgang te geven in een aantal schema's die op heel veel plaatsen in de elektronica gebruikt worden. In de werkzittingen worden deze theoretisch besproken schema's getoetst aan de werkelijkheid door middel van metingen, berekeningen en simulaties om daaruit volgend het systeemgedrag te leren kennen.
|
Theorie:
- analoge transmissielijnen
- actieve filters
- EMC
- Hoogfrequent versterkerschakelingen
- Klasse C en Klasse F versterkers
- Klasse D en Klasse E versterkers
|
Labo:
- Opamp schakelingen
- Simulatie in Spice van Klasse C, Klasse D, Klasse E en Klasse F versterkers
- Ontwerp van actieve filters
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 33 % |
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De praktische evaluatie (labo) wordt vervangen door een opdracht in verband met het labo. Overdracht van het behaalde punt op het labo naar het volgende academiejaar is mogelijk indien minstens een 12/20 op het labo werd bekomen. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Cursus op de elektronische leeromgeving & Lesnota's. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum / Volgtijdelijkheid: Deze cursus bouwt verder op de kennis van de componenten (elektronische systemen) en de kennis van differentiële versterkers (analoge elektronische schakelingen). Daarnaast wordt er ook verder gebouwd op de kennis van de vermogenversterkers (analoge elektronische schakelingen).
Relatie met onderzoek: In dit vak wordt verwezen naar wetenschappelijke artikels die aan de grondslag liggen van de behandelde leerstof (bv van de Klasse E versterkers) alsook artikels die de behandelde leerstof als basis gebruiken voor verder onderzoek.
Relatie met werkveld: De besproken schema's vinden veel toepassingen waar toekomstige ingenieurs elektronica mee in contact gaan komen, zowel in het vakgebied van de elektronica als daarbuiten. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Elektronica-ICT - deel 2 | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Deze cursus heeft tot doel de studenten een verdere diepgang te geven in een aantal schema's die op heel veel plaatsen in de elektronica gebruikt worden. In de werkzittingen worden deze theoretisch besproken schema's getoetst aan de werkelijkheid door middel van metingen, berekeningen en simulaties om daaruit volgend het systeemgedrag te leren kennen.
|
Theorie:
- analoge transmissielijnen
- actieve filters
- EMC
- Hoogfrequent versterkerschakelingen
- Klasse C en Klasse F versterkers
- Klasse D en Klasse E versterkers
|
Labo:
- Opamp schakelingen
- Simulatie in Spice van Klasse C, Klasse D, Klasse E en Klasse F versterkers
- Ontwerp van actieve filters
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 33 % |
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De praktische evaluatie (labo) wordt vervangen door een opdracht in verband met het labo. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Cursus op de elektronische leeromgeving & Lesnota's. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum / Volgtijdelijkheid: Deze cursus bouwt verder op de kennis van de componenten (elektronische systemen) en de kennis van differentiële versterkers (analoge elektronische schakelingen). Daarnaast wordt er ook verder gebouwd op de kennis van de vermogenversterkers (analoge elektronische schakelingen).
Relatie met onderzoek: In dit vak wordt verwezen naar wetenschappelijke artikels die aan de grondslag liggen van de behandelde leerstof (bv van de Klasse E versterkers) alsook artikels die de behandelde leerstof als basis gebruiken voor verder onderzoek.
Relatie met werkveld: De besproken schema's vinden veel toepassingen waar toekomstige ingenieurs elektronica mee in contact gaan komen, zowel in het vakgebied van de elektronica als daarbuiten. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|