Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Basisbegrippen in de wiskunde (4544)
|
4.0 stptn |
|
|
Calculus 1 (3376)
|
4.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Basisbegrippen in de wiskunde (4544)
|
4.0 stptn |
|
|
Calculus 1 (4543)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de wiskunde | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor Wiskunde bezit een grondige basiskennis en heeft inzicht in verschillende domeinen van de wiskunde waaronder algebra, meetkunde, analyse, numerieke wiskunde, kanstheorie, statistiek, aspecten van discrete wiskunde en logica. | - EC
| EC 3: De bachelor Wiskunde beheerst de formele wiskundige taal en werkwijze. Hij/zij kan met abstracte redeneringen werken. | - EC
| EC 4: De bachelor Wiskunde kan een wiskundig bewijs begrijpen, oordelen of een argument correct is en heeft inzicht in welke eigenschappen precies gebruikt worden (in de context van de verworven kennis). Hij/zij kan een lacune of een overbodige stap in een bewijs of een berekening herkennen | - EC
| EC 5: De bachelor Wiskunde kan de theorieën en methoden toepassen op relatief eenvoudige wiskundige problemen (zowel theoretische als rekentechnische). Hij/zij kan zelf wiskundige redeneringen maken en opschrijven | - EC
| EC 6: De bachelor Wiskunde kan de reeds verworven kennis integreren in nieuwe wiskundige onderwerpen. Hij/zij begrijpt de samenhang tussen onderwerpen | - EC
| EC 7: De bachelor Wiskunde kan zelfstandig nieuwe wiskundige basisteksten begrijpend lezen. | - EC
| EC 10: De bachelor Wiskunde heeft kennis van een aantal toepassingen van wiskunde.
| - EC
| EC 13: De bachelor Wiskunde is vertrouwd met Engelstalige vakliteratuur. | - EC
| EC 14: De bachelor Wiskunde heeft een kritische ingesteldheid en een onderzoekshouding.
| - EC
| EC 16: De bachelor Wiskunde is in staat te plannen, hij/zij heeft inzicht in zijn leerproces en kan dit evalueren en bijsturen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
1. De student kan bewijzen opstellen en deze nauwkeurig en formeel opschrijven.
2. De student kan eenvoudige lineaire stelsels oplossen en kent de begrippen determinant, eigenwaarde en eigenvectoren.
3. De student beheerst het werken met reële getallen, cartesische- en poolcoördinaten in het vlak, reële functies in één reële veranderlijke en hun grafieken, basiseigenschappen van elementaire functies.
4. De student beheerst het werken met lineaire en kwadratische vergelijkingen in het reële vlak en in de drie-dimensionale ruimte en kent de begrippen vector, afstand (zelfs in de n-ruimte).
5. De student begrijpt de begrippen limiet en continuïteit, inclusief eenvoudige eigenschappen (o.a. tussenwaardestelling) en kan limieten berekenen gebruik makend van de formele rekenregels en van belangrijke technieken zoals de regels van l'Hôpital, Taylorbenadering, afschatting.
6. De student kent de notie van afgeleide van orde 1 en hogere orde en begrijpt de betekenis van de middelwaardestelling en kan deze gebruiken. De student kent de formele rekenregels van het afleiden, inclusief de kettingregel.
7. De student kan de afgeleiden gebruiken in het zoeken van extrema, in het tekenen van grafieken en in het benaderen van functies
8. De student kent de notie van (bepaalde en onbepaaalde) integraal een aantal belangrijke technieken voor het berekenen van integralen en kan deze toepassen.
9. De student kent de Taylor benaderingen van willekeurige orde, inclusief foutafschattingen.
|
|
|
1. Basisbegrippen van analytische meetkunde in een reële 3-ruimte: scalair product, vectorieel product, vergelijkingen van rechten, vlakken en kwadrieken. niveau-oppervlak, parametrisch oppervlak, (gladde) parameterkromme, vlakken, booglengte, kromming, Frenet-Serret coordinatenstelsel.
2. Reële functies in meerdere reële veranderlijken: limiet en continuïteit (intuitief), inclusief eenvoudige eigenschappen, partiële afgeleide van willekeurige orde en toepassingen (raakvlakken, normalen, gradiënten, richtingsafgeleiden, afgeleiden van impliciet gedefinieerde functies), differentieerbaarheid.
3. Taylor benaderingen, van willekeurige orde, inclusief foutafschattingen bij lineaire benaderingen.
4. Dubbele integralen: definitie, eigenschappen en technieken om deze integralen te berekenen voor elementaire of reguliere domeinen.
5. Extreme waarden bij problemen zonder of met nevenvoorwaarden, multiplicatoren van Lagrange.
|
|
|
|
|
|
|
Contactmoment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Calculus: A Complete Course,Robert A. Adams, Christopher Essex,10th Edition,Pearson,9780135732588 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Calculus: A Complete Course,Robert A. Adams, Christopher Essex,8/9th Edition,Pearson |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Leidraad (wordt op blackboard beschikbaar gesteld) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
slides (beschikbaar op blackboard) |
|
|
|
|
|
| 1ste bachelorjaar in de fysica | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen. | - EC
| EC 7: De bachelor Fysica kan de in de fysica gebruikte wiskundige methodes toepassen en beschikt over een goede rekenvaardigheid, met inbegrip van computationele technieken en programmeervaardigheden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
1. De student kan bewijzen opstellen en deze nauwkeurig en formeel opschrijven.
2. De student kan eenvoudige lineaire stelsels oplossen en kent de begrippen determinant, eigenwaarde en eigenvectoren.
3. De student beheerst het werken met reële getallen, cartesische- en poolcoördinaten in het vlak, reële functies in één reële veranderlijke en hun grafieken, basiseigenschappen van elementaire functies.
4. De student beheerst het werken met lineaire en kwadratische vergelijkingen in het reële vlak en in de drie-dimensionale ruimte en kent de begrippen vector, afstand (zelfs in de n-ruimte).
5. De student begrijpt de begrippen limiet en continuïteit, inclusief eenvoudige eigenschappen (o.a. tussenwaardestelling) en kan limieten berekenen gebruik makend van de formele rekenregels en van belangrijke technieken zoals de regels van l'Hôpital, Taylorbenadering, afschatting.
6. De student kent de notie van afgeleide van orde 1 en hogere orde en begrijpt de betekenis van de middelwaardestelling en kan deze gebruiken. De student kent de formele rekenregels van het afleiden, inclusief de kettingregel.
7. De student kan de afgeleiden gebruiken in het zoeken van extrema, in het tekenen van grafieken en in het benaderen van functies
8. De student kent de notie van (bepaalde en onbepaaalde) integraal een aantal belangrijke technieken voor het berekenen van integralen en kan deze toepassen.
9. De student kent de Taylor benaderingen van willekeurige orde, inclusief foutafschattingen.
|
|
|
1. Basisbegrippen van analytische meetkunde in een reële 3-ruimte: scalair product, vectorieel product, vergelijkingen van rechten, vlakken en kwadrieken. niveau-oppervlak, parametrisch oppervlak, (gladde) parameterkromme, vlakken, booglengte, kromming, Frenet-Serret coordinatenstelsel.
2. Reële functies in meerdere reële veranderlijken: limiet en continuïteit (intuitief), inclusief eenvoudige eigenschappen, partiële afgeleide van willekeurige orde en toepassingen (raakvlakken, normalen, gradiënten, richtingsafgeleiden, afgeleiden van impliciet gedefinieerde functies), differentieerbaarheid.
3. Taylor benaderingen, van willekeurige orde, inclusief foutafschattingen bij lineaire benaderingen.
4. Dubbele integralen: definitie, eigenschappen en technieken om deze integralen te berekenen voor elementaire of reguliere domeinen.
5. Extreme waarden bij problemen zonder of met nevenvoorwaarden, multiplicatoren van Lagrange.
|
|
|
|
|
|
|
Contactmoment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Calculus: A Complete Course,Robert A. Adams, Christopher Essex,10th Edition,Pearson,9780135732588 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Calculus: A Complete Course,Robert A. Adams, Christopher Essex,8/9th Edition,Pearson |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Leidraad (wordt op blackboard beschikbaar gesteld) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
slides (beschikbaar op blackboard) |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de economie cluster wiskunde | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in economie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
1. De student kan bewijzen opstellen en deze nauwkeurig en formeel opschrijven.
2. De student kan eenvoudige lineaire stelsels oplossen en kent de begrippen determinant, eigenwaarde en eigenvectoren.
3. De student beheerst het werken met reële getallen, cartesische- en poolcoördinaten in het vlak, reële functies in één reële veranderlijke en hun grafieken, basiseigenschappen van elementaire functies.
4. De student beheerst het werken met lineaire en kwadratische vergelijkingen in het reële vlak en in de drie-dimensionale ruimte en kent de begrippen vector, afstand (zelfs in de n-ruimte).
5. De student begrijpt de begrippen limiet en continuïteit, inclusief eenvoudige eigenschappen (o.a. tussenwaardestelling) en kan limieten berekenen gebruik makend van de formele rekenregels en van belangrijke technieken zoals de regels van l'Hôpital, Taylorbenadering, afschatting.
6. De student kent de notie van afgeleide van orde 1 en hogere orde en begrijpt de betekenis van de middelwaardestelling en kan deze gebruiken. De student kent de formele rekenregels van het afleiden, inclusief de kettingregel.
7. De student kan de afgeleiden gebruiken in het zoeken van extrema, in het tekenen van grafieken en in het benaderen van functies
8. De student kent de notie van (bepaalde en onbepaaalde) integraal een aantal belangrijke technieken voor het berekenen van integralen en kan deze toepassen.
9. De student kent de Taylor benaderingen van willekeurige orde, inclusief foutafschattingen.
|
|
|
1. Basisbegrippen van analytische meetkunde in een reële 3-ruimte: scalair product, vectorieel product, vergelijkingen van rechten, vlakken en kwadrieken. niveau-oppervlak, parametrisch oppervlak, (gladde) parameterkromme, vlakken, booglengte, kromming, Frenet-Serret coordinatenstelsel.
2. Reële functies in meerdere reële veranderlijken: limiet en continuïteit (intuitief), inclusief eenvoudige eigenschappen, partiële afgeleide van willekeurige orde en toepassingen (raakvlakken, normalen, gradiënten, richtingsafgeleiden, afgeleiden van impliciet gedefinieerde functies), differentieerbaarheid.
3. Taylor benaderingen, van willekeurige orde, inclusief foutafschattingen bij lineaire benaderingen.
4. Dubbele integralen: definitie, eigenschappen en technieken om deze integralen te berekenen voor elementaire of reguliere domeinen.
5. Extreme waarden bij problemen zonder of met nevenvoorwaarden, multiplicatoren van Lagrange.
|
|
|
|
|
|
|
Contactmoment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Calculus: A Complete Course,Robert A. Adams, Christopher Essex,10th Edition,Pearson,9780135732588 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Calculus: A Complete Course,Robert A. Adams, Christopher Essex,8/9th Edition,Pearson |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Leidraad (wordt op blackboard beschikbaar gesteld) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
slides (beschikbaar op blackboard) |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek wiskunde | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| WET 1. De educatieve master heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor zijn specifieke vakdidactiek(en). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
1. De student kan bewijzen opstellen en deze nauwkeurig en formeel opschrijven.
2. De student kan eenvoudige lineaire stelsels oplossen en kent de begrippen determinant, eigenwaarde en eigenvectoren.
3. De student beheerst het werken met reële getallen, cartesische- en poolcoördinaten in het vlak, reële functies in één reële veranderlijke en hun grafieken, basiseigenschappen van elementaire functies.
4. De student beheerst het werken met lineaire en kwadratische vergelijkingen in het reële vlak en in de drie-dimensionale ruimte en kent de begrippen vector, afstand (zelfs in de n-ruimte).
5. De student begrijpt de begrippen limiet en continuïteit, inclusief eenvoudige eigenschappen (o.a. tussenwaardestelling) en kan limieten berekenen gebruik makend van de formele rekenregels en van belangrijke technieken zoals de regels van l'Hôpital, Taylorbenadering, afschatting.
6. De student kent de notie van afgeleide van orde 1 en hogere orde en begrijpt de betekenis van de middelwaardestelling en kan deze gebruiken. De student kent de formele rekenregels van het afleiden, inclusief de kettingregel.
7. De student kan de afgeleiden gebruiken in het zoeken van extrema, in het tekenen van grafieken en in het benaderen van functies
8. De student kent de notie van (bepaalde en onbepaaalde) integraal een aantal belangrijke technieken voor het berekenen van integralen en kan deze toepassen.
9. De student kent de Taylor benaderingen van willekeurige orde, inclusief foutafschattingen.
|
|
|
1. Basisbegrippen van analytische meetkunde in een reële 3-ruimte: scalair product, vectorieel product, vergelijkingen van rechten, vlakken en kwadrieken. niveau-oppervlak, parametrisch oppervlak, (gladde) parameterkromme, vlakken, booglengte, kromming, Frenet-Serret coordinatenstelsel.
2. Reële functies in meerdere reële veranderlijken: limiet en continuïteit (intuitief), inclusief eenvoudige eigenschappen, partiële afgeleide van willekeurige orde en toepassingen (raakvlakken, normalen, gradiënten, richtingsafgeleiden, afgeleiden van impliciet gedefinieerde functies), differentieerbaarheid.
3. Taylor benaderingen, van willekeurige orde, inclusief foutafschattingen bij lineaire benaderingen.
4. Dubbele integralen: definitie, eigenschappen en technieken om deze integralen te berekenen voor elementaire of reguliere domeinen.
5. Extreme waarden bij problemen zonder of met nevenvoorwaarden, multiplicatoren van Lagrange.
|
|
|
|
|
|
|
Contactmoment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Calculus: A Complete Course,Robert A. Adams, Christopher Essex,10th Edition,Pearson,9780135732588 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Calculus: A Complete Course,Robert A. Adams, Christopher Essex,8/9th Edition,Pearson |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Leidraad (wordt op blackboard beschikbaar gesteld) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
slides (beschikbaar op blackboard) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|