Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Analyse 1 (0169)
|
4.0 stptn |
|
|
Complexe analyse (3332)
|
4.0 stptn |
|
|
Inleiding tot kanstheorie en statistiek (3319)
|
4.0 stptn |
|
|
Lineaire algebra (3983)
|
4.0 stptn |
|
|
Lineaire statistische modellen (3325)
|
5.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Analyse 1 (4552)
|
4.0 stptn |
|
|
Complexe analyse (3332)
|
4.0 stptn |
|
|
Inleiding tot kanstheorie en statistiek (3319)
|
4.0 stptn |
|
|
Lineaire algebra (3983)
|
4.0 stptn |
|
|
Lineaire statistische modellen (3325)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de wiskunde | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor Wiskunde bezit een grondige basiskennis en heeft inzicht in verschillende domeinen van de wiskunde waaronder algebra, meetkunde, analyse, numerieke wiskunde, kanstheorie, statistiek, aspecten van discrete wiskunde en logica. | - EC
| EC 2: De bachelor Wiskunde bezit een gevorderde kennis en heeft inzicht in grote deelgebieden van de wiskunde (zuivere wiskunde, toegepaste wiskunde, ...) | - EC
| EC 3: De bachelor Wiskunde beheerst de formele wiskundige taal en werkwijze. Hij/zij kan met abstracte redeneringen werken. | - EC
| EC 4: De bachelor Wiskunde kan een wiskundig bewijs begrijpen, oordelen of een argument correct is en heeft inzicht in welke eigenschappen precies gebruikt worden (in de context van de verworven kennis). Hij/zij kan een lacune of een overbodige stap in een bewijs of een berekening herkennen | - EC
| EC 5: De bachelor Wiskunde kan de theorieën en methoden toepassen op relatief eenvoudige wiskundige problemen (zowel theoretische als rekentechnische). Hij/zij kan zelf wiskundige redeneringen maken en opschrijven | - EC
| EC 6: De bachelor Wiskunde kan de reeds verworven kennis integreren in nieuwe wiskundige onderwerpen. Hij/zij begrijpt de samenhang tussen onderwerpen | - EC
| EC 16: De bachelor Wiskunde is in staat te plannen, hij/zij heeft inzicht in zijn leerproces en kan dit evalueren en bijsturen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is vertrouwd met complexe getallen en begrippen uit de lineaire algebra (vectoren en matrices) en analyse (functies, continuïteit, afleidbaarheid, reeksen, convergentie). De student heeft een basis aan statistische kennis (stochastische veranderlijke, verdelingen, verwachtingswaarde, kansen).
|
|
|
De student kent de begrippen uit de kanstheorie.
|
De student kent de kenmerken van een stochastische veranderlijke/vector en kan deze bepalen.
|
De student kent de voorwaardelijke verdeling en verwachtingswaarde en kan deze bepalen.
|
De student kan de verdeling bepalen van een transformatie van een stochastische veranderlijke/vector.
|
De student kan het convergentiegedrag van een rij stochastische veranderlijken onderzoeken.
|
De student kan schatters voor parameters voorstellen, hun eigenschappen en limietgedrag onderzoeken.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | formularium wordt ter beschikking gesteld |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Het schriftelijk examen (85% van het resultaat) kan hernomen worden in de 2e zittijd. De huiswerktaken kunnen niet hernomen worden in de 2e zittijd. Het deelcijfer voor de huiswerktaken (15% van het resultaat) wordt overgedragen naar de 2e zittijd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de fysica optie twin | Verbreding | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 7: De bachelor Fysica kan de in de fysica gebruikte wiskundige methodes toepassen en beschikt over een goede rekenvaardigheid, met inbegrip van computationele technieken en programmeervaardigheden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is vertrouwd met complexe getallen en begrippen uit de lineaire algebra (vectoren en matrices) en analyse (functies, continuïteit, afleidbaarheid, reeksen, convergentie). De student heeft een basis aan statistische kennis (stochastische veranderlijke, verdelingen, verwachtingswaarde, kansen).
|
|
|
De student kent de begrippen uit de kanstheorie.
|
De student kent de kenmerken van een stochastische veranderlijke/vector en kan deze bepalen.
|
De student kent de voorwaardelijke verdeling en verwachtingswaarde en kan deze bepalen.
|
De student kan de verdeling bepalen van een transformatie van een stochastische veranderlijke/vector.
|
De student kan het convergentiegedrag van een rij stochastische veranderlijken onderzoeken.
|
De student kan schatters voor parameters voorstellen, hun eigenschappen en limietgedrag onderzoeken.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | formularium wordt ter beschikking gesteld |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Het schriftelijk examen (85% van het resultaat) kan hernomen worden in de 2e zittijd. De huiswerktaken kunnen niet hernomen worden in de 2e zittijd. Het deelcijfer voor de huiswerktaken (15% van het resultaat) wordt overgedragen naar de 2e zittijd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de wiskunde | Overgangscurriculum | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor Wiskunde bezit een grondige basiskennis en heeft inzicht in verschillende domeinen van de wiskunde waaronder algebra, meetkunde, analyse, numerieke wiskunde, kanstheorie, statistiek, aspecten van discrete wiskunde en logica. | - EC
| EC 2: De bachelor Wiskunde bezit een gevorderde kennis en heeft inzicht in grote deelgebieden van de wiskunde (zuivere wiskunde, toegepaste wiskunde, ...) | - EC
| EC 3: De bachelor Wiskunde beheerst de formele wiskundige taal en werkwijze. Hij/zij kan met abstracte redeneringen werken. | - EC
| EC 4: De bachelor Wiskunde kan een wiskundig bewijs begrijpen, oordelen of een argument correct is en heeft inzicht in welke eigenschappen precies gebruikt worden (in de context van de verworven kennis). Hij/zij kan een lacune of een overbodige stap in een bewijs of een berekening herkennen | - EC
| EC 5: De bachelor Wiskunde kan de theorieën en methoden toepassen op relatief eenvoudige wiskundige problemen (zowel theoretische als rekentechnische). Hij/zij kan zelf wiskundige redeneringen maken en opschrijven | - EC
| EC 6: De bachelor Wiskunde kan de reeds verworven kennis integreren in nieuwe wiskundige onderwerpen. Hij/zij begrijpt de samenhang tussen onderwerpen | - EC
| EC 16: De bachelor Wiskunde is in staat te plannen, hij/zij heeft inzicht in zijn leerproces en kan dit evalueren en bijsturen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is vertrouwd met complexe getallen en begrippen uit de lineaire algebra (vectoren en matrices) en analyse (functies, continuïteit, afleidbaarheid, reeksen, convergentie). De student heeft een basis aan statistische kennis (stochastische veranderlijke, verdelingen, verwachtingswaarde, kansen).
|
|
|
De student kent de begrippen uit de kanstheorie: universum, kansmaat, sigma-algebra en kan deze gebruiken.
|
De student kent de begrippen voorwaardelijke kans en onafhankelijkheid van gebeurtenissen en kan deze berekenen/nagaan.
|
De student kent het begrip stochastische veranderlijken en kan kenmerken (verdelingsfunctie, dichtheidsfunctie,..) hiervan bepalen.
|
De student kent de begrippen verwachtingswaarde, momenten, genererende functie, karakteristieke functie en hun belangrijke eigenschappen. Verder kan hij/zij deze in voorbeelden bepalen/berekenen.
|
De student kent het begrip stochastische vector en daarmee verwante begrippen zoals gezamenlijke verdeling, marginale verdeling, verwachtingswaarde,... Hij/Zij kan o.a. gezamenlijke verdeling, marginale verdeling en verwachtingswaarde
|
De student beheerst de begrippen voorwaardelijke verdeling en verwachtingswaarde en kan deze in concrete gevallen berekenen.
|
De student kent de transformatiestelling van stochastische veranderlijken en kan deze toepassen.
|
De student beheerst de begrippen convergentie in kans/verdeling, hun eigenschappen en kan deze nagaan in nieuwe voorbeelden. De student kent de belangrijkste limietstellingen (centrale limietstelling en zwakke wet van de grote getallen) en kan deze gebruiken in verschillende contexten.
|
De student kent de begrippen steekproef, steekproefgemiddelde en steekproefvariantie en kan hun verdeling bepalen in geval van een steekproef uit een normale verdeling.
|
De student kan een ongekende parameter schatten gebaseerd op de maximum likelihood schatter of momentenschatter.
De student kan nagaan of een schatter consistent/asymptotisch normaal/sufficiënt/compleet/onvertekend/(asymptotisch) efficiënt is of de Cramer-Rao ondergrens bereikt.
De student kent de stellingen van Lehmann-Scheffé, Rao-Blackwell, Fisher-Neymann en kan deze gebruiken bij het zoeken naar een "beste" schatter.
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | formularium wordt ter beschikking gesteld |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Het schriftelijk examen (85% van het resultaat) kan hernomen worden in de 2e zittijd. De huiswerktaken kunnen niet hernomen worden in de 2e zittijd. Het deelcijfer voor de huiswerktaken (15% van het resultaat) wordt overgedragen naar de 2e zittijd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|