Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de geneeskunde | Extra-curriculair | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Nee | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC2 De bachelor in de geneeskunde is in staat om, onder begeleiding, een anamnese af te nemen, een lichamelijk onderzoek uit te voeren, enkele relevante hypothesen te verwoorden en een inschatting van de ernst en urgentie van de situatie te geven. | - EC
| EC3 De bachelor in de geneeskunde integreert de rollen medisch expert, communicator, teamspeler, manager, gezondheidsbevorderaar, wetenschapper en professional. | - EC
| EC4 De bachelor in de geneeskunde kent de basisprincipes van de arts-patiënt gespreksvaardigheden en kan ze toepassen. | - EC
| EC5 De bachelor in de geneeskunde kan in academische context en in het werkveld doeltreffend communiceren met andere spelers. | - EC
| EC6 De bachelor in de geneeskunde kan functioneren in een bestaand team en erkent de meerwaarde van het werken in interdisciplinaire en interprofessionele context. | - EC
| EC7 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | - EC
| EC8 De bachelor in de geneeskunde heeft als 'arts van morgen' inzicht in de brede organisatie (juridisch en financieel) van de gezondheidszorg, het kader, de ontwikkelingen en de maatschappelijke verwachtingen inzake kwaliteitsvolle zorg en het belang van samenwerken in interdisciplinaire teams. | - EC
| EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | - EC
| EC11 De bachelor in de geneeskunde heeft een attitude van levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren. | - EC
| EC13 De bachelor in de geneeskunde is in staat ethische problemen te herkennen, analyseren en een gepaste aanpak voor deze problemen in de praktijk te brengen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Studenten die in jaar 2 door de opleiding geslecteerd werden, kunnen in de zomervakantie op inleefstage naar het Zuiden in een door het OMT goedgekeurd project (o.l.v. prof. dr. M Vermariën). De student volgt voor deze stage bijkomend een verplicht voorbereidingstraject.
Doelstellingen
1. De student(e) kan in een multicultureel team werken. 2. De student(e) gebruikt Engels/Frans als omgangstaal. 3. De student(e) kan persoonlijke gevoelens evalueren en controleren. 4. De student(e) kan positief omgaan met kritiek en gekregen feedback. 5. De student(e) kan zijn/haar theoretische opleiding vroegtijdig valoriseren in een andere cultuur. 6. De student(e) deelt zijn internationale ervaring met het volgende cohort.
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | voorbereidende opdrachten, stage, reflectie en activiteitenverslagen stage |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Slagen op het extra-curriculaire opleidingsonderdeel global health, actieve deelname aan de voorbereidende activiteiten voor de inleefstage en het tijdig in orde brengen van het noodzakelijke papierwerk en vaccinaties zijn voorwaarden om op inleefstage te mogen vertrekken. |
|
|
|
Gevolg | Indien het papierwerk of de vaccinaties niet in orde is/zijn, de student het extra-curriculaire opleidingsonderdeel global health niet behaalde of de student(e) nam niet actief deel aan de voorbereidende sessies, mag de student niet op inleefstage vertrekken. Gezien het gaat over een extra-curriculair opleidingsonderdeel, wordt er geen alternatief voorzien. |
|
|
|
Extra info | De selectie voor de inleefstage Zuiden gebeurt in jaar 2 door een commissie bestaande uit een aantal ZAP-leden, eventueel aangevuld met een externe deskundige. Doorslaggevend is zijn/haar motivatie om deel te nemen aan de inleefstage. Kandidaten richten hun motivatiebrief aan de selectiecommissie en worden uitgenodigd hun motivatie te komen toelichten tijdens een interview. Het aantal deelnemers is beperkt.
De student(e) wordt beoordeeld op zijn/haar opdrachten tijdens de voorbereidingsfase, op de verslagen die de student(e) moet maken tijdens de inleefstage en ter plaatse door de lokale verantwoordelijke.
De opleiding behoudt het recht om reeds geselecteerde de student(e) toch te verbieden op inleefstage te vertrekken om gegronde redenen (bijv. omwille van medisch (persoonlijk of in het ontvangende land), politiek, ...). |
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
De selectie voor de inleefstage Zuiden gebeurt in jaar 2 door een commissie bestaande uit een aantal ZAP-leden. Doorslaggevend is zijn/haar motivatie om deel te nemen aan de inleefstage. Kandidaten richten hun motivatiebrief aan de selectiecommissie en worden uitgenodigd hun motivatie te komen toelichten tijdens een interview. Het aantal deelnemers is beperkt. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|