Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Analytische mechanica (0189)
|
5.0 stptn |
|
|
Kwantummechanica 2 (1807)
|
4.0 stptn |
|
|
Thermodynamica (3986)
|
5.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Elektrodynamica (3477)
|
5.0 stptn |
|
|
Inleiding tot kanstheorie en statistiek (3319)
|
4.0 stptn |
|
|
Kwantummechanica 1 (1442)
|
4.0 stptn |
|
|
Mechanica (3322)
|
5.0 stptn |
|
|
Relativiteit (3344)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de fysica | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor Fysica kent de voornaamste theorieën van de fysica zoals de kwantummechanica, de (speciale) relativiteitstheorie, de elektrodynamica, de statistische fysica en de klassieke mechanica en kan deze toepassen in een aantal belangrijke domeinen uit de fysica. | - EC
| EC 6: De bachelor Fysica kan, onder begeleiding, de aangeleerde kennis en inzichten aanwenden om wetenschappelijke onderzoek uit te voeren. | - EC
| EC 8: De bachelor Fysica kan zelfstandig en zelfsturend basiskennis verwerven in nieuwe domeinen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft kennis van de thermodynamica, de hoofdwetten, begrip van en rekenvaardigheden met entropie en thermodynamische potentialen. (zoals gezien in ´Thermodynamica´)
De student heeft een goede kennis van de klassieke mechanica en rekenvaardigheden bij het gebruik van kracht, druk, potentiële en kinetische energie, behoudswetten, ... (zoals gezien in ´Mechanica´)
De student kent de speciale relativiteitstheorie. (zoals gezien in ´Relativiteit´)
Analytische mechanica: de student kent het Lagrange- en hamiltonformalisme en kan dit toepassen om bewegingsvergelijkingen op te stellen (zoals gezien in ´Analytische mechanica´)
Kennis van de kwantummechanica, kwantisatie van fysische grootheden, kennis van spin, kennis van behandeling van identieke deeltjes als fermionen en bosonen. (zoals gezien in ´Kwantummechanica 1´ en ´Kwantummechanica 2´)
Kennis van kansverdelingen, zowel continue als discrete, en rekenvaardig gebruik hiervan voor bepaling van verwachtingswaarden en onzekerheden. (zoals gezien in ´Inleiding tot kanstheorie en statistiek´)
|
|
|
De student verwerft een grondige kennis van de evenwicht statistische mechanica, zowel op klassiek als op kwantummechanisch niveau. De student is vertrouwd met het microcanonisch, canonisch en grootcanonisch ensemble en weet hoe hierin thermodynamische grootheden kunnen bepaald worden. De student weet hoe gemiddeldes en fluctuaties berekend worden. De student kent het gedrag van ideale klassieke gassen, zowel mono-atomair als di-atomair en de student weet wanneer kwantummechanische effecten belangrijk worden. De student kent de kwantummechanische aanpak van het ideale gas via fermionen en bosonen. De student kent Bose-Einstein condensatie en de thermodynamica van zwarte lichamen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
Andere: | Verslag mini-project met mondelinge toelichting |
|
|
|
|
|
|
|
Extra info | Schriftelijk examen o Theorie gedeelte: gesloten boek o Oefeningen gedeelte: open boek |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Enkel herneming voor het schriftelijk examen uit examenperiode (geen tweede kans voor mini-project) |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via blackboard |
|
|
|
|
|
| bachelor in de wiskunde - verbreding twin | Verbreding | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 8: De bachelor Wiskunde heeft enige vaardigheid in modelleren. | - EC
| EC 10: De bachelor Wiskunde heeft kennis van een aantal toepassingen van wiskunde.
| - EC
| EC 12: De bachelor Wiskunde heeft een basiskennis van programmeren en kan courante wiskundige software gebruiken (bv. Maple, Matlab). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft kennis van de thermodynamica, de hoofdwetten, begrip van en rekenvaardigheden met entropie en thermodynamische potentialen. (zoals gezien in ´Thermodynamica´)
De student heeft een goede kennis van de klassieke mechanica en rekenvaardigheden bij het gebruik van kracht, druk, potentiële en kinetische energie, behoudswetten, ... (zoals gezien in ´Mechanica´)
De student kent de speciale relativiteitstheorie. (zoals gezien in ´Relativiteit´)
Analytische mechanica: de student kent het Lagrange- en hamiltonformalisme en kan dit toepassen om bewegingsvergelijkingen op te stellen (zoals gezien in ´Analytische mechanica´)
Kennis van de kwantummechanica, kwantisatie van fysische grootheden, kennis van spin, kennis van behandeling van identieke deeltjes als fermionen en bosonen. (zoals gezien in ´Kwantummechanica 1´ en ´Kwantummechanica 2´)
Kennis van kansverdelingen, zowel continue als discrete, en rekenvaardig gebruik hiervan voor bepaling van verwachtingswaarden en onzekerheden. (zoals gezien in ´Inleiding tot kanstheorie en statistiek´)
|
|
|
De student verwerft een grondige kennis van de evenwicht statistische mechanica, zowel op klassiek als op kwantummechanisch niveau. De student is vertrouwd met het microcanonisch, canonisch en grootcanonisch ensemble en weet hoe hierin thermodynamische grootheden kunnen bepaald worden. De student weet hoe gemiddeldes en fluctuaties berekend worden. De student kent het gedrag van ideale klassieke gassen, zowel mono-atomair als di-atomair en de student weet wanneer kwantummechanische effecten belangrijk worden. De student kent de kwantummechanische aanpak van het ideale gas via fermionen en bosonen. De student kent Bose-Einstein condensatie en de thermodynamica van zwarte lichamen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
Andere: | Verslag mini-project met mondelinge toelichting |
|
|
|
|
|
|
|
Extra info | Schriftelijk examen o Theorie gedeelte: gesloten boek o Oefeningen gedeelte: open boek |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Enkel herneming voor het schriftelijk examen uit examenperiode (geen tweede kans voor mini-project) |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via blackboard |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|