Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de biologie | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau. | - EC
| EC 2: De bachelor Biologie heeft inzicht in de processen die de grondslag vormen van de evolutie van het leven. Hij/zij kan nieuwe kennis verzameld op de verschillende biologische niveaus integreren in de evolutietheorie. | - EC
| EC 3: De bachelor Biologie houdt rekening met de noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevante wetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie), | - EC
| EC 5: De bachelor Biologie kan met inzicht metingen verrichten en observeren waarbij hij/zij de hoogst mogelijke precisie nastreeft en integer handelt in zijn/haar observaties en metingen. | - EC
| EC 12: De bachelor Biologie heeft inzicht in de maatschappelijke relevantie van de biologie, hij/zij kent de actoren in het werkveld. De bachelor Biologie kent de impact van de mens op de natuur, hij/zij gedraagt zich als pleitbezorger van de biosfeer en respecteert de principes van duurzaamheid.
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
We verwijzen naar het remediëringspakket van de septembercursussen wiskunde en chemie. De student begrijpt Engelstalige teksten.
|
|
|
De student(e) kent de kenmerken van het "Leven" en kan een overzicht geven van de hiërarchische niveaus waarop het leven bestudeerd wordt.
De student(e) kan het Leven situeren in zijn chemische context. Hij (zij) verwerft basiskennis in de functionele groepen op koolstof en de moleculaire diversiteit van het leven.
De student(e) verwerft inzicht in de structuur en functie van macromoleculen (koolhydraten, eiwitten, lipiden en nucleïnezuren).
De student(e) kan de wetten van de thermodynamica van open systemen toepassen op de energietransformaties in cellen, de koppeling van anabolisme en katabolisme.
De student(e) verwerft inzicht in de werkingsmechanismen van enzymen en in de regulatie van het metabolisme.
De student(e) kent de verschillende celstructuren en organellen, de endosymbiosetheorie.
De student(e) verwerft inzicht in de basisprincipes van de cellulaire respiratie, de fermentatie, de fotosynthese en celcommunicatie.
De student(e) maakt kennis met de celcyclus en de mitose.
De student(e) ziet in dat evolutie tegelijk de eenheid en de diversiteit van het leven kan verklaren; dat vorm en functie samengaan.
De student(e) verwerft vaardigheiden voor het uitvoeren van eenvoudige experimenten met biologisch materiaal.
De onderstaande doelstellingen gelden alleen voor de bachelor biologie (6SP):
De student(e) is in staat om de biologie te situeren in de wetenschappen. Hij kent de verschillende subdisciplines en specialismen.
Hij/zij kent de wetenschappelijke methoden (beschrijvende en experimentele disciplines), het wetenschappelijk proces. De student kan wetenschappelijke bronnen opzoeken.
De student(e) is in staat om de experimentele gegevens, bekomen in de practica, te verwerken met behulp van de gepaste computerprogramma's (excel).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het bijwonen van de praktische oefeningen is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | De student(e) die ongewettigd afwezig is op 1 of meer van de praktische oefeningen, krijgt voor het opleidingsonderdeel als resultaat een "N" ("examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie"). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Biology. A Global Approach, Campbell et al., Pearson education,9781839614736,Last edition |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Leidraad
- Handleiding van de werkzittingen en practica
- Elektronenmicroscopische foto's
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Handleiding voor de practica biologie van de cel. -Electronenmicroscopische foto's -Studieleidraad |
|
|
|
|
|
| 1ste bachelorjaar in de chemie | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen. | - EC
| EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:
- de analytische chemie
- de anorganische chemie
- de fysische en de theoretische chemie
- de organische chemie
- de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie
- de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie
- elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | - EC
| EC 3: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in aanverwante wetenschappelijke disciplines zoals fysica, biologie, geologie en ingenieurswetenschappen. Hij/zij is in staat adequaat te communiceren met vertegenwoordigers uit deze vakgebieden. | - EC
| EC 8: De bachelor in de chemie houdt rekening met de noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering bij het analyseren van chemische en biochemische vraagstellingen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
We verwijzen naar het remediëringspakket van de septembercursussen wiskunde en chemie. De student begrijpt Engelstalige teksten.
|
|
|
De student(e) kent de kenmerken van het "Leven" en kan een overzicht geven van de hiërarchische niveaus waarop het leven bestudeerd wordt.
De student(e) kan het Leven situeren in zijn chemische context. Hij (zij) verwerft basiskennis in de functionele groepen op koolstof en de moleculaire diversiteit van het leven.
De student(e) verwerft inzicht in de structuur en functie van macromoleculen (koolhydraten, eiwitten, lipiden en nucleïnezuren).
De student(e) kan de wetten van de thermodynamica van open systemen toepassen op de energietransformaties in cellen, de koppeling van anabolisme en katabolisme.
De student(e) verwerft inzicht in de werkingsmechanismen van enzymen en in de regulatie van het metabolisme.
De student(e) kent de verschillende celstructuren en organellen, de endosymbiosetheorie.
De student(e) verwerft inzicht in de basisprincipes van de cellulaire respiratie, de fermentatie, de fotosynthese en celcommunicatie.
De student(e) maakt kennis met de celcyclus en de mitose.
De student(e) ziet in dat evolutie tegelijk de eenheid en de diversiteit van het leven kan verklaren; dat vorm en functie samengaan.
De student(e) verwerft vaardigheiden voor het uitvoeren van eenvoudige experimenten met biologisch materiaal.
De onderstaande doelstellingen gelden alleen voor de bachelor biologie (6SP):
De student(e) is in staat om de biologie te situeren in de wetenschappen. Hij kent de verschillende subdisciplines en specialismen.
Hij/zij kent de wetenschappelijke methoden (beschrijvende en experimentele disciplines), het wetenschappelijk proces. De student kan wetenschappelijke bronnen opzoeken.
De student(e) is in staat om de experimentele gegevens, bekomen in de practica, te verwerken met behulp van de gepaste computerprogramma's (excel).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het bijwonen van de praktische oefeningen is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | De student(e) die ongewettigd afwezig is op 1 of meer van de praktische oefeningen, krijgt voor het opleidingsonderdeel als resultaat een "N" ("examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie"). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Biology. A Global Approach, Campbell et al., Pearson education,9781839614736,Last edition |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Leidraad
- Handleiding van de werkzittingen en practica
- Elektronenmicroscopische foto's
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Handleiding voor de practica biologie van de cel. -Electronenmicroscopische foto's -Studieleidraad |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek biologie | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| WET 1. De educatieve master heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor zijn specifieke vakdidactiek(en). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
We verwijzen naar het remediëringspakket van de septembercursussen wiskunde en chemie. De student begrijpt Engelstalige teksten.
|
|
|
De student(e) kent de kenmerken van het "Leven" en kan een overzicht geven van de hiërarchische niveaus waarop het leven bestudeerd wordt.
De student(e) kan het Leven situeren in zijn chemische context. Hij (zij) verwerft basiskennis in de functionele groepen op koolstof en de moleculaire diversiteit van het leven.
De student(e) verwerft inzicht in de structuur en functie van macromoleculen (koolhydraten, eiwitten, lipiden en nucleïnezuren).
De student(e) kan de wetten van de thermodynamica van open systemen toepassen op de energietransformaties in cellen, de koppeling van anabolisme en katabolisme.
De student(e) verwerft inzicht in de werkingsmechanismen van enzymen en in de regulatie van het metabolisme.
De student(e) kent de verschillende celstructuren en organellen, de endosymbiosetheorie.
De student(e) verwerft inzicht in de basisprincipes van de cellulaire respiratie, de fermentatie, de fotosynthese en celcommunicatie.
De student(e) maakt kennis met de celcyclus en de mitose.
De student(e) ziet in dat evolutie tegelijk de eenheid en de diversiteit van het leven kan verklaren; dat vorm en functie samengaan.
De student(e) verwerft vaardigheiden voor het uitvoeren van eenvoudige experimenten met biologisch materiaal.
De onderstaande doelstellingen gelden alleen voor de bachelor biologie (6SP):
De student(e) is in staat om de biologie te situeren in de wetenschappen. Hij kent de verschillende subdisciplines en specialismen.
Hij/zij kent de wetenschappelijke methoden (beschrijvende en experimentele disciplines), het wetenschappelijk proces. De student kan wetenschappelijke bronnen opzoeken.
De student(e) is in staat om de experimentele gegevens, bekomen in de practica, te verwerken met behulp van de gepaste computerprogramma's (excel).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het bijwonen van de praktische oefeningen is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | De student(e) die ongewettigd afwezig is op 1 of meer van de praktische oefeningen, krijgt voor het opleidingsonderdeel als resultaat een "N" ("examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie"). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Biology. A Global Approach, Campbell et al., Pearson education,9781839614736,Last edition |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Leidraad
- Handleiding van de werkzittingen en practica
- Elektronenmicroscopische foto's
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Handleiding voor de practica biologie van de cel. -Electronenmicroscopische foto's -Studieleidraad |
|
|
|
|
|
| bachelor in de wiskunde - verbreding biologie | Verbreding | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 11: De bachelor Wiskunde heeft elementaire kennis verworven in nog een ander wetenschappelijk vakgebied. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
We verwijzen naar het remediëringspakket van de septembercursussen wiskunde en chemie. De student begrijpt Engelstalige teksten.
|
|
|
De student(e) kent de kenmerken van het "Leven" en kan een overzicht geven van de hiërarchische niveaus waarop het leven bestudeerd wordt.
De student(e) kan het Leven situeren in zijn chemische context. Hij (zij) verwerft basiskennis in de functionele groepen op koolstof en de moleculaire diversiteit van het leven.
De student(e) verwerft inzicht in de structuur en functie van macromoleculen (koolhydraten, eiwitten, lipiden en nucleïnezuren).
De student(e) kan de wetten van de thermodynamica van open systemen toepassen op de energietransformaties in cellen, de koppeling van anabolisme en katabolisme.
De student(e) verwerft inzicht in de werkingsmechanismen van enzymen en in de regulatie van het metabolisme.
De student(e) kent de verschillende celstructuren en organellen, de endosymbiosetheorie.
De student(e) verwerft inzicht in de basisprincipes van de cellulaire respiratie, de fermentatie, de fotosynthese en celcommunicatie.
De student(e) maakt kennis met de celcyclus en de mitose.
De student(e) ziet in dat evolutie tegelijk de eenheid en de diversiteit van het leven kan verklaren; dat vorm en functie samengaan.
De student(e) verwerft vaardigheiden voor het uitvoeren van eenvoudige experimenten met biologisch materiaal.
De onderstaande doelstellingen gelden alleen voor de bachelor biologie (6SP):
De student(e) is in staat om de biologie te situeren in de wetenschappen. Hij kent de verschillende subdisciplines en specialismen.
Hij/zij kent de wetenschappelijke methoden (beschrijvende en experimentele disciplines), het wetenschappelijk proces. De student kan wetenschappelijke bronnen opzoeken.
De student(e) is in staat om de experimentele gegevens, bekomen in de practica, te verwerken met behulp van de gepaste computerprogramma's (excel).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het bijwonen van de praktische oefeningen is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | De student(e) die ongewettigd afwezig is op 1 of meer van de praktische oefeningen, krijgt voor het opleidingsonderdeel als resultaat een "N" ("examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie"). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Biology. A Global Approach, Campbell et al., Pearson education,9781839614736,Last edition |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Leidraad
- Handleiding van de werkzittingen en practica
- Elektronenmicroscopische foto's
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Handleiding voor de practica biologie van de cel. -Electronenmicroscopische foto's -Studieleidraad |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling | Verbreding | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
We verwijzen naar het remediëringspakket van de septembercursussen wiskunde en chemie. De student begrijpt Engelstalige teksten.
|
|
|
De student(e) kent de kenmerken van het "Leven" en kan een overzicht geven van de hiërarchische niveaus waarop het leven bestudeerd wordt.
De student(e) kan het Leven situeren in zijn chemische context. Hij (zij) verwerft basiskennis in de functionele groepen op koolstof en de moleculaire diversiteit van het leven.
De student(e) verwerft inzicht in de structuur en functie van macromoleculen (koolhydraten, eiwitten, lipiden en nucleïnezuren).
De student(e) kan de wetten van de thermodynamica van open systemen toepassen op de energietransformaties in cellen, de koppeling van anabolisme en katabolisme.
De student(e) verwerft inzicht in de werkingsmechanismen van enzymen en in de regulatie van het metabolisme.
De student(e) kent de verschillende celstructuren en organellen, de endosymbiosetheorie.
De student(e) verwerft inzicht in de basisprincipes van de cellulaire respiratie, de fermentatie, de fotosynthese en celcommunicatie.
De student(e) maakt kennis met de celcyclus en de mitose.
De student(e) ziet in dat evolutie tegelijk de eenheid en de diversiteit van het leven kan verklaren; dat vorm en functie samengaan.
De student(e) verwerft vaardigheiden voor het uitvoeren van eenvoudige experimenten met biologisch materiaal.
De onderstaande doelstellingen gelden alleen voor de bachelor biologie (6SP):
De student(e) is in staat om de biologie te situeren in de wetenschappen. Hij kent de verschillende subdisciplines en specialismen.
Hij/zij kent de wetenschappelijke methoden (beschrijvende en experimentele disciplines), het wetenschappelijk proces. De student kan wetenschappelijke bronnen opzoeken.
De student(e) is in staat om de experimentele gegevens, bekomen in de practica, te verwerken met behulp van de gepaste computerprogramma's (excel).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het bijwonen van de praktische oefeningen is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | De student(e) die ongewettigd afwezig is op 1 of meer van de praktische oefeningen, krijgt voor het opleidingsonderdeel als resultaat een "N" ("examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie"). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Biology. A Global Approach, Campbell et al., Pearson education,9781839614736,Last edition |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Leidraad
- Handleiding van de werkzittingen en practica
- Elektronenmicroscopische foto's
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Handleiding voor de practica biologie van de cel. -Electronenmicroscopische foto's -Studieleidraad |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|