Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vaardigheidsonderwijs (3416)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de biomedische wetenschappen | Verplicht | 280 | 10,0 | 280 | 10,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. Leerlijn 1:Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen | - EC
| EC 2. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam (op moleculair, cellulair, orgaan- en organismeniveau) en heeft daartoe de noodzakelijke natuurwetenschappelijke kennis.Ā Leerlijn 2:Fundamentele kennis (basiskennis levenswetenschappen) | - EC
| EC 3. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de relatie tussen leefmilieu en gezondheid, met speciale aandacht voor preventie in de gezondheidszorg.Ā Leerlijn 3:Ā Interactie gezondheid/omgeving | - EC
| EC 4. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de mechanismen van de pathologie op het niveau van molecule tot organisme met het oog op diagnose en therapie.Ā Leerlijn 4:Kennis in pathologie toepassen op basiskennis levenswetenschappen | - EC
| EC 5. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. Leerlijn 5:Ā Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 6. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft kennis van veelgebruikte experimentele modellen gangbaar in het biomedisch onderzoek en kan een aantal daarvan onder begeleiding toepassen.Ā Leerlijn 5:Ā Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 7. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan onderzoeksgegevens analyseren en interpreteren. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 8. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan literatuuronderzoek uitvoeren en op basis hiervan een aanzet geven tot verder onderzoek, eigen meetresultaten kritisch vergelijken met resultaten van anderen en een remediĆ«ring van een eenvoudig experimentele proefopzet voorstellen.Ā Leerlijn 5:Ā Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 10. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan communiceren over zijn vakgebied met wetenschappers uit eigen of aangrenzende vakgebieden en in een brede maatschappelijke context.Ā Leerlijn 7:Ā Communiceren en presenteren | - EC
| EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking.Ā Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelfreflectie).Ā Leerlijn 9:Ā Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole) | - EC
| EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. Leerlijn 10: Internationale dimensie |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Vaardigheidsonderwijs biedt 'just in time' info aan voor de practica van 'Celfysiologieā. Hier wordt verder gebouwd op geĆÆntroduceerde kennis, vaardigheden en attitudes van 'Vaardigheidsonderwijs':
-
De student kan chemisch rekenen toepassen in zowel theoretische oefeningen als labo-sessies.
-
De student past de reeds verworven labovaardigheden van āVaardigheidsonderwijsā toe in de practica van 'Celfysiologieā;Ā
-
De student kan de geĆÆntegreerde kennis en vaardigheden van āVaardigheidsonderwijsā toepassen. Deze nieuwe verworven kennis en vaardighedenĀ leiden tot een attitude van het bijhouden van een duidelijk en geordend laboschrift.Ā Ā
-
De student kan de kennis uit het leerpad āveiligheid in het laboā toepassen in een nieuwe situatie en keuzes maken op basis van de reeds verworven inzichten omtrent afvalverwerking.Ā Ā
|
|
|
In het opleidingsonderdeel celfysiologie staat de communicatie in en tussen cellen centraal. De sleutelstructuur voor celcommunicatie is de plasmamembraan aangezien deze een essentiƫle rol speelt in de homeostase en de signaaloverdracht in cellen. De cel controleert zijn homeostase door middel van transportmechanismen in de celmembraan. Zowel de intracellulaire en extracellulaire ionenconcentraties als de zuurtegraad en het celvolume worden in evenwicht gehouden door cellulaire transportmechanismen. De cellulaire homestase is essentieel voor de communicatie tussen cellen en de overdracht van signalen in cellen. Chemische signalen van de ene cel kunnen waargenomen worden doormiddel van membraanreceptoren en omgezet in intracellulaire moleculaire signalen of elektrische signalen, ook actie potentialen genoemd. De elektrische signalen blijken de ideale manier te zijn om het signaal over grote afstanden en met hoge snelheid door te sturen in een cel. Deze eigenschappen zijn typisch voor exciteerbare cellen zoals zenuwcellen, hart-, skelet- en gladde spiercellen. Zenuwcellen gespecialiseerd om signalen over grote afstand door te sturen naar de doelcellen. In spiercellen zijn de elektrische gebeurtenissen niet alleen belangrijk om het signaal door te geven maar staan ze ook in voor de initiatie van de contractie. Eiwitten die belangrijk zijn in de celcommunicatie zijn dan ook veel voorkomende doeleiwitten in de therapeutische behandeling van verschillende aandoeningen en fouten in de communicatie zijn de oorzaak van een brede waaier aan aandoeningen.
- De student(e) kan de componenten van de celmembraan die belangrijk zijn in de transport- en communicatiefunctie op (sub)cellulair niveau beschrijven
- kan de verschillende moleculaire transportmechanismen in de membraan (ionenkanalen, transporters, receptoren; passief, primair actief en secundair actief transport) beschrijven?
- kan de verschillende moleculaire transportmechanismen in de membraan (ionenkanalen, transporters, receptoren) rubriceren
- kan uitleggen op welke manier de ionenkanalen, transporters, receptoren in de membraan de membraanpotentiaal bepalen en moduleren (membraanpotentiaal en actiepotentiaal in een zenuw, skeletspiercel en hartspiercel)
- De student(e) kan de elektrische verschijnselen beredeneren t.h.v. het celmembraan van prikkelbare cellen en kan de structuur en kenmerken van ionenkanalen beschrijven? (Voltage gevoelige kanalen, acetylcholine receptoren)
- De student(e) kan de rol van de celmembraan in de homeostase van de cel beschrijven:
- Kan de rol van de membraancomponenten in celvolumeregeling uitleggen en illustreren
- Kan de rol van de membraancomponenten in de regeling van de zuurtegraad uitleggen en illustreren
- De student(e) kan de communicatiefunctie van onderdelen van de celmembraan op cellulair niveau beredeneren en uitleggen in het kader van communicatie tussen cellen onderling en tussen cellen en het uitwendige/inwendige milieu
- kan de neuromusculaire synaps tekenen en zijn werking beschrijven
- kan de neuroneuronale synaps tekenen en zijn werking beschrijven
- kan de synaps tussen neuronen en doelcellen tekenen en zijn werking beschrijven
- kan de cylcus van de vesikels in de presynaptische knop beschrijven
- kan intracellulaire cascades als respons op extracellulaire stimuli beschrijven
- De student(e) kent de algemene structuur, de rol en de werking van het somatische en autonome zenuwstelsel
- kan de algemene structuur van het somatische en autonome zenuwstelsel tekenen
- kan aangeven welke neurotransmitters en receptoren op de verschillende locaties in het zenuwstelsel voorkomen en hun rol beschrijven
- De student(e) kent de structuur en de werking van skelet-, hart- en gladde spiercel
- kan de excitatie-contractiekoppeling in de skeletspier, hartspier en gladde spier uitleggen
- kan de cross-bridge cycle in de skeletspier toelichten
- De student beheerst de algemene principes van de farmacologie, toepasbaar op moleculen, cellen en organen die in dit opleidingsonderdeel bestudeerd worden
- kan de basisprincipes van de farmacokinetiek beschrijven
- kan de werking van lokale anesthetica beschrijven
- kan uitleggen hoe farmaca inwerken op op de functie van glutamaterge, GABAerge, cholinerge en adrenerge neurotransmissie
- kan voorbeelden van ziektebeelden en hiervoor gangbare farmaca aangeven en beschrijven
- De student(e) kan basis laboratoriumtechnieken toepassen
- kan correct en veilig afwegen, oplossen, pipetteren
- kan verdunningen maken
- kan met een fotometer werken en een ijkcurve opstellen
- kan veilig met bloedcellen werken
- De student(e) kan helder communiceren, zowel schriftelijk als mondeling
- Kan in interactie treden met de medestudent
- kan verschillende bronnen tijdens communicatie met de mede student en de begeleider
- Kan info in een heldere taal overbrengen naar groepsleden
- Kan schriftelijk communiceren over bevindingen van practica
- kan laboratoriumresultaten weergeven in een invulverslag en kan redenering weergeven in geschreven vorm.
- De student(e) organiseert zijn leerproces
- kan zijn zelfstudie en voorbereiding plannen met behulp van de studieleidraad
- stuurt zijn studiegedrag bij aan de hand van de tussentijdse zelftoets, feedback op practicaverslagen en feedback tijdens de werkzittingen
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 3 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
Andere: | Peer evaluatie van het groepswerk |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | eenvoudig zakrekenmachine zonder geheugenfunctie |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan alle practica is verplicht. Deelname aan het groepswerk is verplicht. Deelname aan de portfoliosessie is verplicht.
Bij het groepswerk wordt voldoende inbreng van elke student verwacht. |
|
|
|
Gevolg | Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer practica, groepswerk en/of portfoliosessie, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N-ongewettigd afwezig" en dienen dit practicum en/of groepswerk het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat practicum en/of groepswerk (bijvoorbeeld een afgetekend verslag) om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar.
Een student bij wie de bijdrage van het groepswerk mogelijk beduidend kleiner is dan bij de rest van de groepsleden, zal het stappenproces inzake meeliftgedrag doorlopen zoals beschreven op Blackboard. Gedurende de looptijd van deze procedure krijgt de student tijdelijk een X score (geen examencijfer beschikbaar) voor het OPO. Indien meeliftgedrag wordt vastgesteld, zal de student in de eerste examenperiode een F (fail) krijgen als eindbeoordeling en moet een vervangopdracht uitgevoerd worden in de tweede examenperiode. De resultaten van de andere evaluatie-onderdelen kunnen worden behouden in tweede zittijd indien de student hierop reeds een slaagcijfer of tolereerbare voldoende behaalde. |
|
|
|
Extra info | Bij het groepswerk wordt voldoende inbreng van elke student verwacht. De peer-evaluatie gebeurt via het Buddycheck programma op Blackboard. De factor die door dit programma wordt berekend, wordt vermenigvuldigd met de score van het groepswerk voor iedere student. De berekeningswijze en het verloop van de peer-evaluatie wordt verder uiteengezet op Blackboard. Is er sprake van een mogelijk beduidend kleinere bijdrage, dan zal het stappenproces inzake meeliftgedrag opgestart worden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Er wordt geen mogelijkheid aangeboden om de practicumverslagen en presentatie te herkansen. De score op deze verslagen (3%) en de presentatie (5%) worden automatisch overgedragen van 1ste naar 2de examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Principles of Pharmacology The Pathophysiologic Basic of Drug Therapy,D.E. Golan et al,4th,Wolters-Kluwer / Lippincott Williams en Wilkins,9781496320575
- Medical Physiology,Boron, W; Boupaep, E.,3e editie,Elsevier science ltd,9781455743773
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Molecular Biology of the Cell,Alberts, B,6th edition,Taylor & Francis |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master biomedische wetenschappen | Verplicht | 280 | 10,0 | 280 | 10,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
In het opleidingsonderdeel celfysiologie staat de communicatie in en tussen cellen centraal. De sleutelstructuur voor celcommunicatie is de plasmamembraan aangezien deze een essentiƫle rol speelt in de homeostase en de signaaloverdracht in cellen. De cel controleert zijn homeostase door middel van transportmechanismen in de celmembraan. Zowel de intracellulaire en extracellulaire ionenconcentraties als de zuurtegraad en het celvolume worden in evenwicht gehouden door cellulaire transportmechanismen. De cellulaire homestase is essentieel voor de communicatie tussen cellen en de overdracht van signalen in cellen. Chemische signalen van de ene cel kunnen waargenomen worden doormiddel van membraanreceptoren en omgezet in intracellulaire moleculaire signalen of elektrische signalen, ook actie potentialen genoemd. De elektrische signalen blijken de ideale manier te zijn om het signaal over grote afstanden en met hoge snelheid door te sturen in een cel. Deze eigenschappen zijn typisch voor exciteerbare cellen zoals zenuwcellen, hart-, skelet- en gladde spiercellen. Zenuwcellen gespecialiseerd om signalen over grote afstand door te sturen naar de doelcellen. In spiercellen zijn de elektrische gebeurtenissen niet alleen belangrijk om het signaal door te geven maar staan ze ook in voor de initiatie van de contractie. Eiwitten die belangrijk zijn in de celcommunicatie zijn dan ook veel voorkomende doeleiwitten in de therapeutische behandeling van verschillende aandoeningen en fouten in de communicatie zijn de oorzaak van een brede waaier aan aandoeningen.
- De student(e) kan de componenten van de celmembraan die belangrijk zijn in de transport- en communicatiefunctie op (sub)cellulair niveau beschrijven
- kan de verschillende moleculaire transportmechanismen in de membraan (ionenkanalen, transporters, receptoren; passief, primair actief en secundair actief transport) beschrijven?
- kan de verschillende moleculaire transportmechanismen in de membraan (ionenkanalen, transporters, receptoren) rubriceren
- kan uitleggen op welke manier de ionenkanalen, transporters, receptoren in de membraan de membraanpotentiaal bepalen en moduleren (membraanpotentiaal en actiepotentiaal in een zenuw, skeletspiercel en hartspiercel)
- De student(e) kan de elektrische verschijnselen beredeneren t.h.v. het celmembraan van prikkelbare cellen en kan de structuur en kenmerken van ionenkanalen beschrijven? (Voltage gevoelige kanalen, acetylcholine receptoren)
- De student(e) kan de rol van de celmembraan in de homeostase van de cel beschrijven:
- Kan de rol van de membraancomponenten in celvolumeregeling uitleggen en illustreren
- Kan de rol van de membraancomponenten in de regeling van de zuurtegraad uitleggen en illustreren
- De student(e) kan de communicatiefunctie van onderdelen van de celmembraan op cellulair niveau beredeneren en uitleggen in het kader van communicatie tussen cellen onderling en tussen cellen en het uitwendige/inwendige milieu
- kan de neuromusculaire synaps tekenen en zijn werking beschrijven
- kan de neuroneuronale synaps tekenen en zijn werking beschrijven
- kan de synaps tussen neuronen en doelcellen tekenen en zijn werking beschrijven
- kan de cylcus van de vesikels in de presynaptische knop beschrijven
- kan intracellulaire cascades als respons op extracellulaire stimuli beschrijven
- De student(e) kent de algemene structuur, de rol en de werking van het somatische en autonome zenuwstelsel
- kan de algemene structuur van het somatische en autonome zenuwstelsel tekenen
- kan aangeven welke neurotransmitters en receptoren op de verschillende locaties in het zenuwstelsel voorkomen en hun rol beschrijven
- De student(e) kent de structuur en de werking van skelet-, hart- en gladde spiercel
- kan de excitatie-contractiekoppeling in de skeletspier, hartspier en gladde spier uitleggen
- kan de cross-bridge cycle in de skeletspier toelichten
- De student beheerst de algemene principes van de farmacologie, toepasbaar op moleculen, cellen en organen die in dit opleidingsonderdeel bestudeerd worden
- kan de basisprincipes van de farmacokinetiek beschrijven
- kan de werking van lokale anesthetica beschrijven
- kan uitleggen hoe farmaca inwerken op op de functie van glutamaterge, GABAerge, cholinerge en adrenerge neurotransmissie
- kan voorbeelden van ziektebeelden en hiervoor gangbare farmaca aangeven en beschrijven
- De student(e) kan basis laboratoriumtechnieken toepassen
- kan correct en veilig afwegen, oplossen, pipetteren
- kan verdunningen maken
- kan met een fotometer werken en een ijkcurve opstellen
- kan veilig met bloedcellen werken
- De student(e) kan helder communiceren, zowel schriftelijk als mondeling
- Kan in interactie treden met de medestudent
- kan verschillende bronnen tijdens communicatie met de mede student en de begeleider
- Kan info in een heldere taal overbrengen naar groepsleden
- Kan schriftelijk communiceren over bevindingen van practica
- kan laboratoriumresultaten weergeven in een invulverslag en kan redenering weergeven in geschreven vorm.
- De student(e) organiseert zijn leerproces
- kan zijn zelfstudie en voorbereiding plannen met behulp van de studieleidraad
- stuurt zijn studiegedrag bij aan de hand van de tussentijdse zelftoets, feedback op practicaverslagen en feedback tijdens de werkzittingen
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 3 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
Andere: | Peer evaluatie van het groepswerk |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | eenvoudig zakrekenmachine zonder geheugenfunctie |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan alle practica is verplicht. Deelname aan het groepswerk is verplicht. Deelname aan de portfoliosessie is verplicht.
Bij het groepswerk wordt voldoende inbreng van elke student verwacht. |
|
|
|
Gevolg | Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer practica, groepswerk en/of portfoliosessie, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N-ongewettigd afwezig" en dienen dit practicum en/of groepswerk het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat practicum en/of groepswerk (bijvoorbeeld een afgetekend verslag) om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar.
Een student bij wie de bijdrage van het groepswerk mogelijk beduidend kleiner is dan bij de rest van de groepsleden, zal het stappenproces inzake meeliftgedrag doorlopen zoals beschreven op Blackboard. Gedurende de looptijd van deze procedure krijgt de student tijdelijk een X score (geen examencijfer beschikbaar) voor het OPO. Indien meeliftgedrag wordt vastgesteld, zal de student in de eerste examenperiode een F (fail) krijgen als eindbeoordeling en moet een vervangopdracht uitgevoerd worden in de tweede examenperiode. De resultaten van de andere evaluatie-onderdelen kunnen worden behouden in tweede zittijd indien de student hierop reeds een slaagcijfer of tolereerbare voldoende behaalde. |
|
|
|
Extra info | Bij het groepswerk wordt voldoende inbreng van elke student verwacht. De peer-evaluatie gebeurt via het Buddycheck programma op Blackboard. De factor die door dit programma wordt berekend, wordt vermenigvuldigd met de score van het groepswerk voor iedere student. De berekeningswijze en het verloop van de peer-evaluatie wordt verder uiteengezet op Blackboard. Is er sprake van een mogelijk beduidend kleinere bijdrage, dan zal het stappenproces inzake meeliftgedrag opgestart worden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Er wordt geen mogelijkheid aangeboden om de practicumverslagen en presentatie te herkansen. De score op deze verslagen (3%) en de presentatie (5%) worden automatisch overgedragen van 1ste naar 2de examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Principles of Pharmacology The Pathophysiologic Basic of Drug Therapy,D.E. Golan et al,4th,Wolters-Kluwer / Lippincott Williams en Wilkins,9781496320575
- Medical Physiology,Boron, W; Boupaep, E.,3e editie,Elsevier science ltd,9781455743773
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Molecular Biology of the Cell,Alberts, B,6th edition,Taylor & Francis |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master biomedische wetenschappen | Verplicht | 224 | 8,0 | 224 | 8,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
In het opleidingsonderdeel celfysiologie staat de communicatie in en tussen cellen centraal. De sleutelstructuur voor celcommunicatie is de plasmamembraan aangezien deze een essentiƫle rol speelt in de homeostase en de signaaloverdracht in cellen. De cel controleert zijn homeostase door middel van transportmechanismen in de celmembraan. Zowel de intracellulaire en extracellulaire ionenconcentraties als de zuurtegraad en het celvolume worden in evenwicht gehouden door cellulaire transportmechanismen. De cellulaire homestase is essentieel voor de communicatie tussen cellen en de overdracht van signalen in cellen. Chemische signalen van de ene cel kunnen waargenomen worden doormiddel van membraanreceptoren en omgezet in intracellulaire moleculaire signalen of elektrische signalen, ook actie potentialen genoemd. De elektrische signalen blijken de ideale manier te zijn om het signaal over grote afstanden en met hoge snelheid door te sturen in een cel. Deze eigenschappen zijn typisch voor exciteerbare cellen zoals zenuwcellen, hart-, skelet- en gladde spiercellen. Zenuwcellen gespecialiseerd om signalen over grote afstand door te sturen naar de doelcellen. In spiercellen zijn de elektrische gebeurtenissen niet alleen belangrijk om het signaal door te geven maar staan ze ook in voor de initiatie van de contractie. Eiwitten die belangrijk zijn in de celcommunicatie zijn dan ook veel voorkomende doeleiwitten in de therapeutische behandeling van verschillende aandoeningen en fouten in de communicatie zijn de oorzaak van een brede waaier aan aandoeningen.
Schakelstudenten PXL zijn niet verplicht om deel te nemen aan de practica, het groepswerk en de portfoliosessie.
- De student(e) kan de componenten van de celmembraan die belangrijk zijn in de transport- en communicatiefunctie op (sub)cellulair niveau beschrijven
- kan de verschillende moleculaire transportmechanismen in de membraan (ionenkanalen, transporters, receptoren; passief, primair actief en secundair actief transport) beschrijven?
- kan de verschillende moleculaire transportmechanismen in de membraan (ionenkanalen, transporters, receptoren) rubriceren
- kan uitleggen op welke manier de ionenkanalen, transporters, receptoren in de membraan de membraanpotentiaal bepalen en moduleren (membraanpotentiaal en actiepotentiaal in een zenuw, skeletspiercel en hartspiercel)
- De student(e) kan de elektrische verschijnselen beredeneren t.h.v. het celmembraan van prikkelbare cellen en kan de structuur en kenmerken van ionenkanalen beschrijven? (Voltage gevoelige kanalen, acetylcholine receptoren)
- De student(e) kan de rol van de celmembraan in de homeostase van de cel beschrijven:
- Kan de rol van de membraancomponenten in celvolumeregeling uitleggen en illustreren
- Kan de rol van de membraancomponenten in de regeling van de zuurtegraad uitleggen en illustreren
- De student(e) kan de communicatiefunctie van onderdelen van de celmembraan op cellulair niveau beredeneren en uitleggen in het kader van communicatie tussen cellen onderling en tussen cellen en het uitwendige/inwendige milieu
- kan de neuromusculaire synaps tekenen en zijn werking beschrijven
- kan de neuroneuronale synaps tekenen en zijn werking beschrijven
- kan de synaps tussen neuronen en doelcellen tekenen en zijn werking beschrijven
- kan de cylcus van de vesikels in de presynaptische knop beschrijven
- kan intracellulaire cascades als respons op extracellulaire stimuli beschrijven
- De student(e) kent de algemene structuur, de rol en de werking van het somatische en autonome zenuwstelsel
- kan de algemene structuur van het somatische en autonome zenuwstelsel tekenen
- kan aangeven welke neurotransmitters en receptoren op de verschillende locaties in het zenuwstelsel voorkomen en hun rol beschrijven
- De student(e) kent de structuur en de werking van skelet-, hart- en gladde spiercel
- kan de excitatie-contractiekoppeling in de skeletspier, hartspier en gladde spier uitleggen
- kan de cross-bridge cycle in de skeletspier toelichten
- De student beheerst de algemene principes van de farmacologie, toepasbaar op moleculen, cellen en organen die in dit opleidingsonderdeel bestudeerd worden
- kan de basisprincipes van de farmacokinetiek beschrijven
- kan de werking van lokale anesthetica beschrijven
- kan uitleggen hoe farmaca inwerken op op de functie van glutamaterge, GABAerge, cholinerge en adrenerge neurotransmissie
- kan voorbeelden van ziektebeelden en hiervoor gangbare farmaca aangeven en beschrijven
- De student(e) kan helder communiceren, zowel schriftelijk als mondeling
- Kan in interactie treden met de medestudent
- kan verschillende bronnen tijdens communicatie met de mede student en de begeleider
- Kan info in een heldere taal overbrengen naar groepsleden
- De student(e) organiseert zijn leerproces
- kan zijn zelfstudie en voorbereiding plannen met behulp van de studieleidraad
- stuurt zijn studiegedrag bij aan de hand van de tussentijdse zelftoets, feedback op practicaverslagen en feedback tijdens de werkzittingen
Schakelstudenten van de PXL nemen dit OPO op voor 8 SP i.p.v. 10 SP; d.w.z. dat zij niet moeten meedoen aan het practicum en aan de groepspresentatie.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 8,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Principles of Pharmacology The Pathophysiologic Basic of Drug Therapy,D.E. Golan et al,4th,Wolters-Kluwer / Lippincott Williams en Wilkins,9781496320575
- Medical Physiology,Boron, W; Boupaep, E.,3e editie,Elsevier science ltd,9781455743773
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Molecular Biology of the Cell,Alberts, B,6th edition,Taylor & Francis |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|