Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vaardigheidsonderwijs (3416)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de biomedische wetenschappen | Verplicht | 112 | 4,0 | 112 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. Leerlijn 1:Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen | - EC
| EC 2. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam (op moleculair, cellulair, orgaan- en organismeniveau) en heeft daartoe de noodzakelijke natuurwetenschappelijke kennis. Leerlijn 2:Fundamentele kennis (basiskennis levenswetenschappen) | - EC
| EC 5. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 7. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan onderzoeksgegevens analyseren en interpreteren. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelfreflectie). Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Vaardigheidsonderwijs biedt 'just in time' info aan voor de practica van 'Chemische homeostase’. Hier wordt verder gebouwd op geïntroduceerde kennis, vaardigheden en attitudes van 'Vaardigheidsonderwijs':
-
De student past de reeds verworven labovaardigheden van ‘Vaardigheidsonderwijs’ toe in de practica van ‘Chemische homeostase’;
-
De student kan de geïntegreerde kennis en vaardigheden uit het opleidingsonderdeel Vaardigheidsonderwijs toepassen. Deze nieuwe verworven kennis en vaardigheden leiden tot de attitude van het bijhouden van een duidelijk en geordend laboschrift;
-
De student kan het leerpad ‘veiligheid in het labo’ toepassen in een nieuwe situatie en keuzes maken op basis van de reeds verworven inzichten omtrent afvalverwerking.
|
|
|
De student moet in staat zijn om zuur-base evenwichtsreacties volledig uit te schrijven. Zij moeten kunnen berekenen en verklaren hoe het evenwicht verschuift bij toevoegen van een zuur of een base. De student moet in staat zijn een buffer te maken en de pH ervan kunnen berekenen en bepalen van de pH met de gecombineerde glaselektrode. De student moet instaat zijn om verdunningen te maken en om veranderingen bij toevoegen van een zuur of een base uit te rekenen en na te meten.
De student moet inzicht hebben in neerslag- en complexvormingsreacties. Zij moeten kunnen berekenen en verklaren hoe het evenwicht verschuift bij toevoegen van een zuur of een base, een complexvormer of een gemeenschappelijk ion.
De student moet inzicht hebben in redoxreacties. Zij moeten redox reacties kunnen uitbalanceren en de Nernstpotentiaal ervan kunnen berekenen. Zij moeten de werking van een elektrolyse cel kunnen verklaren middels een zoutbrug of een selectief membraan.
De student moet een idee hebben hoe een pH electrode (redox reacties) werkt en kan deze gebruiken in het labo.
De student moet inzicht hebben hoe thermodynamisch de chemische evenwichten worden beïnvloed. Ze moeten begrippen enthalpie, entropie en Gibbse vrije energie kunnen interpreteren in functie van veranderingen in chemische evenwichten. Zij moeten in staat zijn de verbrandingsenthalpie van alcoholen te berekenen en te bepalen via een calorimeter.
De student kan de brug slaan tussen bovenstaande (bio-)chemische concepten en het functioneren van het menselijk lichaam: het toepassen van thermodynamische principes op regulatie van de lichaamstemperatuur, de bufferwerking in het bloed, de elektrochemische potentialen toepassen bij zenuwpulsen, ...
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Aanwezigheid tijdens de practica is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer practica, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N-ongewettigd afwezig" en dienen dit practicum het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat practicum (bijvoorbeeld een afgetekend verslag) om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Tijdens de tweede examenkans wordt 100% van de score bepaald door het examen. Het practicumverslag maakt geen deel meer uit van de score van de tweede examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Cursustekst "Chemische homeostase":,Zuur-Base evenwichten - zuur gevoelige neerslagen - redox reacties - beïnvloeding van chemische evenwichten (thermodynamica) - coördinatiechemie.
Begeleide zelfstudie (Zelfstudie oefeningen) ondersteund door hoorcolleges, werkzittingen, labo-oefeningen georganiseerd via een uitgewerkte studieleidraad.
Er is een schriftelijk examen met zowel theorievragen als oefeningen. De theorievragen bestaan uit een open vraag en een set van waar-vals vragen, maar komen ook indirect terug in de oefeningen. Er wordt vooral geëvalueerd op inzicht van de geziene leerstof gesteund op verworven basiskennis. Het actief bijwonen van de practica oefeningen vereist een ernstige voorbereiding.
Het vormt een wezenlijk onderdeel in het bekomen van inzichten in dit opleidingsonderdeel.
De practica worden geëvalueerd aan de hand van een practicumverslag. Dit verslag, op naam, dient afgegeven te worden en wordt gequoteerd. Deze punten worden bij het eindresultaat van het schriftelijk examen geteld. De practicumteksten worden elektronisch ter beschikking gesteld.
Cursustekst: Chemische homeostase en trajectboek Chemische Homeostase.
Deze cursus bevat:
1) de cursustekst zelf;
2) Het trajectboek geeft per hoofdstuk een overzicht van de belangrijkste doelstellingen en tevens oefeningen per hoofdstuk. Er worden ook extra oefeningen met numerieke uitkomst ter controle aangeboden.
3) uitgeschreven labo-oefeningen worden aangeboden via blackboard
- Trajectboek en Cursustekst
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|