Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Draagstructuur / Constructie 3A (3799)
|
5.0 stptn |
|
|
Draagstructuur / Constructie 3B (3800)
|
4.0 stptn |
|
|
Materiaalleer 3 (3287)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste masterjaar in de architectuur | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student heeft kennis over materialen, constructieve samenhang, comfort, berekenings- en simulatiemethodes en uitvoeringswijzen en kan deze kennis doordacht en innoverend inzetten en verantwoorden in het ontwerp en ontwerpproces. | - EC
| De student kan de eigen ontwerppraktijk en ontwerpmethodes onderzoeken, evalueren en verbeteren. | - EC
| De student kan ontwerpen en onderzoeken met zin voor verbeelding, kunstzinnigheid, intuïtie en emotie en met ruimtelijke intelligentie, zonder hierbij de bouwtechnische, architectuurwetenschappelijke en menswetenschappelijke aspecten uit het oog te verliezen. | - EC
| De student heeft kennis over en inzicht in de procedurele, juridische, deontologische en economische aspecten van architectuur en stedenbouw. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Beton: inleidende begrippen m.b.t. het opmaken van een betonontwerp, grondbeginselen van de betonberekening volgens de grenstoestanden, enkelvoudig gewapende rechthoekige balken, dubbel gewapende rechthoekige balken, dwarskrachtwapening, centrisch belaste kolommen, doorlopende balken en platen
|
Geologie
|
Grondmechanica en funderingstechnieken: beginselen van de grondmechanica toepassen voor het interpreteren van een grondsonderingsverslag en het oplossen van funderingsproblemen, inzicht verwerven in de verschillende funderingsmogelijkheden en funderingstechnieken
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Behoud van deelresultaat: indien de student in eerste zit min. 10/20 heeft behaald voor een afzonderlijk deel (nl. deel 'Beton', deel 'Geologie', deel 'Funderingstechnieken'), kan hij/zij ervoor kiezen dit geslaagd deelpunt over te dragen naar de tweede zit (augustus). |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Om te slagen voor het opleidingsonderdeel, moet minstens 8/20 voor elk van de 3 delen (nl. deel 'Beton', deel 'Geologie', deel 'Funderingstechnieken') worden gehaald. |
|
|
|
Gevolg | Als op 1 (of meer) van de 3 delen deze minimumscore van 8/20 niet wordt behaald, wordt het laagste cijfer het eindcijfer. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal (cursusteksten, PPT-slides van de hoorcolleges,...) wordt ter beschikking gesteld op Blackboard. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen bouwkunde | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master verdiept of verbreedt zijn domeininhoudelijke expertise verworven in de bachelor in de domeinen ontwerpen, bouwkunde, beelding en cultuur verder in minstens twee van deze domeinen op masterniveau. Hij beschikt daardoor over ontwerpmatige, bouwtechnische, beeldend-artistieke en cultuur- en menswetenschappelijke kennis en vaardigheden en kan deze aanwenden in zijn onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Beton: inleidende begrippen m.b.t. het opmaken van een betonontwerp, grondbeginselen van de betonberekening volgens de grenstoestanden, enkelvoudig gewapende rechthoekige balken, dubbel gewapende rechthoekige balken, dwarskrachtwapening, centrisch belaste kolommen, doorlopende balken en platen
|
Geologie
|
Grondmechanica en funderingstechnieken: beginselen van de grondmechanica toepassen voor het interpreteren van een grondsonderingsverslag en het oplossen van funderingsproblemen, inzicht verwerven in de verschillende funderingsmogelijkheden en funderingstechnieken
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Behoud van deelresultaat: indien de student in eerste zit min. 10/20 heeft behaald voor een afzonderlijk deel (nl. deel 'Beton', deel 'Geologie', deel 'Funderingstechnieken'), kan hij/zij ervoor kiezen dit geslaagd deelpunt over te dragen naar de tweede zit (augustus). |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Om te slagen voor het opleidingsonderdeel, moet minstens 8/20 voor elk van de 3 delen (nl. deel 'Beton', deel 'Geologie', deel 'Funderingstechnieken') worden gehaald. |
|
|
|
Gevolg | Als op 1 (of meer) van de 3 delen deze minimumscore van 8/20 niet wordt behaald, wordt het laagste cijfer het eindcijfer. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal (cursusteksten, PPT-slides van de hoorcolleges,...) wordt ter beschikking gesteld op Blackboard. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|