Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Image Processing (2169)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master informatica profiel Visual Computing | 2-jaarlijks verplicht (volgend academiejaar) | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De studenten beschikken over vaardigheden in het objectgeorienteerd programmeren en van basiskennis over computer graphics, bvb. na het volgen van het opleidingsonderdeel Computer Graphics uit de bachelor informatica.
|
|
|
In dit vak leert de student hoe met een computer fotorealistische beelden van virtuele (synthetische) 3D omgevingen berekend kunnen worden. Het doel is een beeld te berekenen dat niet van een foto te onderscheiden zou zijn, wanneer het te visualiseren tafereel zou bestaan en de foto vanuit het overeenkomstige standpunt en kijkhoek genomen zou worden. Een archetypische toepassing betreft het berekenen van foto's van architecturale ontwerpen van gebouwen voor deze gebouwd worden, met correcte berekening van lichtinval, schaduwen en weerkaatsing van licht, maar fotorealistische beeldsynthese speelt in veel meer toepassingen een cruciale rol.
Net zoals in andere vakken gaat het niet alleen om de concrete kennis over het domein, maar vooral ook om de methodologie en de achterliggende technieken. We vertrekken van de fysica van de voortplanting van licht in een 3D omgeving, wat aanleiding geeft tot een vergelijking, de zogenaamde rendering equation, en begrippen zoals de bidirectionele reflectiedistributiefunctie, die modelleert hoe een oppervlak licht weerkaatst. Dit zijn belangrijke begrippen, ook in computervisie bijvoorbeeld. Vervolgens maken we kennis met Monte Carlo methoden : wiskundige methoden die toelaten om zeer ingewikkelde berekeningen op een intuitieve manier op te lossen. Monte Carlo methoden worden in tal van domeinen gebruikt, vaak als laatste redmiddel waar andere technieken, die efficienter zijn voor meer eenvoudige problemen, falen. Toepassing van Monte Carlo technieken voor de oplossing van de visualisatievergelijking levert een eenvoudig te begrijpen, maar bewezen correcte, uitbreiding op van het klassieke ray tracing algoritme, dat in het vak computer graphics in de tweede bachelor aan bod kwam. Deze uitbreiding in staat om een veel breder gamma aan lichtpropagatie en -reflectieverschijnselen correct te berekenen. Door het probleem op de gepaste manier om te keren, leren we tot slot een aantal andere uitbreidingen kennen, ondermeer gebaseerd op dichtheidsschattingen (density estimation), zoals de befaamde foton map methode.
Het vak wordt ondersteund door een practicum, waarin in groepen van twee studenten een naieve ray tracer wordt uitgewerkt tot een fotorealistische rendering engine.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
|
Praktijkexamen | 34 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Extra info | Bij herkansing moet de student(e) slechts het deel waarvoor hij niet geslaagd is opnieuw afleggen. Indien dit het practicum betreft kan een aanvullende opdracht opgelegd worden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij herkansing moet de student(e) slechts het deel waarvoor hij niet geslaagd is opnieuw afleggen. Indien dit het practicum betreft kan een aanvullende opdracht opgelegd worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides van de hoorcolleges. Hoofdstukken uit het boek PBRT (Physically Based Ray Tracing) v3, https://pbrt.org/ |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Het deel over globale belichting is gebaseerd op de volgende boeken: Dutre, Bekaert, Bala, "Advanced Global Illumination", A K Peters, 2006 Shirley, "Realistic Ray Tracing", A K Peters, 2003 Jensen, "Realistic Image Synthesis using Photon Mapping", http://graphics.ucsd.edu/~henrik/papers/book/ |
|
|
|
|
|
| master informatica volledig keuzepakket | 2-jaarlijks keuze (volgend academiejaar) | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De studenten beschikken over vaardigheden in het objectgeorienteerd programmeren en van basiskennis over computer graphics, bvb. na het volgen van het opleidingsonderdeel Computer Graphics uit de bachelor informatica.
|
|
|
In dit vak leert de student hoe met een computer fotorealistische beelden van virtuele (synthetische) 3D omgevingen berekend kunnen worden. Het doel is een beeld te berekenen dat niet van een foto te onderscheiden zou zijn, wanneer het te visualiseren tafereel zou bestaan en de foto vanuit het overeenkomstige standpunt en kijkhoek genomen zou worden. Een archetypische toepassing betreft het berekenen van foto's van architecturale ontwerpen van gebouwen voor deze gebouwd worden, met correcte berekening van lichtinval, schaduwen en weerkaatsing van licht, maar fotorealistische beeldsynthese speelt in veel meer toepassingen een cruciale rol.
Net zoals in andere vakken gaat het niet alleen om de concrete kennis over het domein, maar vooral ook om de methodologie en de achterliggende technieken. We vertrekken van de fysica van de voortplanting van licht in een 3D omgeving, wat aanleiding geeft tot een vergelijking, de zogenaamde rendering equation, en begrippen zoals de bidirectionele reflectiedistributiefunctie, die modelleert hoe een oppervlak licht weerkaatst. Dit zijn belangrijke begrippen, ook in computervisie bijvoorbeeld. Vervolgens maken we kennis met Monte Carlo methoden : wiskundige methoden die toelaten om zeer ingewikkelde berekeningen op een intuitieve manier op te lossen. Monte Carlo methoden worden in tal van domeinen gebruikt, vaak als laatste redmiddel waar andere technieken, die efficienter zijn voor meer eenvoudige problemen, falen. Toepassing van Monte Carlo technieken voor de oplossing van de visualisatievergelijking levert een eenvoudig te begrijpen, maar bewezen correcte, uitbreiding op van het klassieke ray tracing algoritme, dat in het vak computer graphics in de tweede bachelor aan bod kwam. Deze uitbreiding in staat om een veel breder gamma aan lichtpropagatie en -reflectieverschijnselen correct te berekenen. Door het probleem op de gepaste manier om te keren, leren we tot slot een aantal andere uitbreidingen kennen, ondermeer gebaseerd op dichtheidsschattingen (density estimation), zoals de befaamde foton map methode.
Het vak wordt ondersteund door een practicum, waarin in groepen van twee studenten een naieve ray tracer wordt uitgewerkt tot een fotorealistische rendering engine.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
|
Praktijkexamen | 34 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Extra info | Bij herkansing moet de student(e) slechts het deel waarvoor hij niet geslaagd is opnieuw afleggen. Indien dit het practicum betreft kan een aanvullende opdracht opgelegd worden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij herkansing moet de student(e) slechts het deel waarvoor hij niet geslaagd is opnieuw afleggen. Indien dit het practicum betreft kan een aanvullende opdracht opgelegd worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides van de hoorcolleges. Hoofdstukken uit het boek PBRT (Physically Based Ray Tracing) v3, https://pbrt.org/ |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Het deel over globale belichting is gebaseerd op de volgende boeken: Dutre, Bekaert, Bala, "Advanced Global Illumination", A K Peters, 2006 Shirley, "Realistic Ray Tracing", A K Peters, 2003 Jensen, "Realistic Image Synthesis using Photon Mapping", http://graphics.ucsd.edu/~henrik/papers/book/ |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|