Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master BI ontwerpt innovatieve bedrijfsmodellen waarbij het potentieel van data en IT benut wordt. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de bevindingen van projectwerk overzichtelijk communiceren via een mondelinge presentatie al dan niet ondersteund door een slidedeck presentatie. De student kan open exploratie-opdracht vertalen naar concrete taken die in teamverband uitgevoerd moeten worden. De student kan in teamverband samenwerken.
|
|
|
Een Business Model beschrijft hoe een onderneming zijn activiteiten en resources organiseert om waarde te creëren de welke tegemoet komt aan specifieke noden van de klant en waarmee het opbrengsten kan genereren op een schaalbare en duurzame manier. De dag van vandaag wordt het potentieel van IT steeds vaker in zulke business modellen gebruikt om IT-gerelateerde producten/diensten aan te bieden of IT op een innovatieve wijze te hanteren voor een niet-IT product/dienst.
De basis van ieder business model is het onderliggende Value Proposition. Het waardevoorstel (Value Proposition) beschrijft zowel het klantensegment, de relevante behoefte of opportuniteit en de oplossing in de vorm van een product of dienst. De weg van een probleem/opportuniteit of een initieel idee voor een product en/of dienst tot een goede en gevalideerde Value Proposition is echter lang en vol valkuilen. Deze cursus reikt de studenten daarom een gestructureerde methode en diverse technieken aan voor de initiële zoekfase waar alle (tech-)startups doorheen gaan. Tijdens deze fase moeten de oprichters op zoek gaan naar een geschikt product-market fit en moet men dit omvormen tot een Value Proposition dat kan leiden tot een levensvatbaar Business Model.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | 50% Procesevaluatie, 50% Evaluatie Eindresultaat |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | 100% Individuele opdracht met mondelinge verdediging |
|
|
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Studenten Informatica die "Business Model Design" wensen te volgen dienen tegen uiterlijk 30 september van het lopende academiejaar een aanvraag via email in te dienen bij prof. Benoît Depaire met een motivatie waarom ze dit opleidingsonderdeel wensen op te nemen. Een beperkt aantal studenten wordt geselecteerd op basis van de ingediende motivatie. |
|
|
|
|
|
| master informatica volledig keuzepakket | Na selectie | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | | - DC
| De student kan een gevalideerd Value Proposition ontwerpen waarbij IT gebruikt wordt om waarde te creëren voor de klant en dat tegemoet komt aan de noden en problemen die de klant ervaart. | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | | - DC
| De student kan een gevalideerd Value Proposition ontwerpen waarbij IT gebruikt wordt om waarde te creëren voor de klant en dat tegemoet komt aan de noden en problemen die de klant ervaart. | - EC
| EC 8: De afgestudeerde is in staat om informatie, ideeën en oplossingen te communiceren naar een publiek bestaande uit collega's informatici maar ook naar niet-specialisten door zich op het juiste abstractieniveau uit te drukken. | | - DC
| De student kan een een gevalideerd Value Proposition overtuigend pitchen aan potentiële investeerders. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context. | | - DC
| De student kan een een gevalideerd Value Proposition overtuigend pitchen aan potentiële investeerders. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de bevindingen van projectwerk overzichtelijk communiceren via een mondelinge presentatie al dan niet ondersteund door een slidedeck presentatie. De student kan open exploratie-opdracht vertalen naar concrete taken die in teamverband uitgevoerd moeten worden. De student kan in teamverband samenwerken.
|
|
|
Een Business Model beschrijft hoe een onderneming zijn activiteiten en resources organiseert om waarde te creëren de welke tegemoet komt aan specifieke noden van de klant en waarmee het opbrengsten kan genereren op een schaalbare en duurzame manier. De dag van vandaag wordt het potentieel van IT steeds vaker in zulke business modellen gebruikt om IT-gerelateerde producten/diensten aan te bieden of IT op een innovatieve wijze te hanteren voor een niet-IT product/dienst.
De basis van ieder business model is het onderliggende Value Proposition. Het waardevoorstel (Value Proposition) beschrijft zowel het klantensegment, de relevante behoefte of opportuniteit en de oplossing in de vorm van een product of dienst. De weg van een probleem/opportuniteit of een initieel idee voor een product en/of dienst tot een goede en gevalideerde Value Proposition is echter lang en vol valkuilen. Deze cursus reikt de studenten daarom een gestructureerde methode en diverse technieken aan voor de initiële zoekfase waar alle (tech-)startups doorheen gaan. Tijdens deze fase moeten de oprichters op zoek gaan naar een geschikt product-market fit en moet men dit omvormen tot een Value Proposition dat kan leiden tot een levensvatbaar Business Model.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | 50% Procesevaluatie, 50% Evaluatie Eindresultaat |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | 100% Individuele opdracht met mondelinge verdediging |
|
|
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Studenten Informatica die "Business Model Design" wensen te volgen dienen tegen uiterlijk 30 september van het lopende academiejaar een aanvraag via email in te dienen bij prof. Benoît Depaire met een motivatie waarom ze dit opleidingsonderdeel wensen op te nemen. Een beperkt aantal studenten wordt geselecteerd op basis van de ingediende motivatie. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|