Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Business intelligence (3522)
|
6.0 stptn |
|
|
Business Process Analytics (2218)
|
6.0 stptn |
|
|
Knowledge discovery (1726)
|
6.0 stptn |
|
|
De student heeft tot op heden alle opleidingsonderdelen opgenomen in volgend studieprogramma om het onderliggende bachelordiploma te kunnen behalen
|
|
|
bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica
|
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica minor stage | Na selectie | 648 | 24,0 | 324 | 324 | 24,0 | Nee | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI werkt samen in een divers team en toont leiderschapsvaardigheden, met het oog op een multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master BI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master BI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master BI analyseert, verbetert en monitort technologische en bedrijfsprocessen met behulp van data en IT om een positieve bijdrage te leveren aan de werking van een organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master BI zet data science en IT in om beslissingsondersteunende systemen te ontwerpen die bruikbare inzichten aanreiken waardoor de kwaliteit van genomen beslissingen verhoogd kan worden. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master BI ontwerpt innovatieve bedrijfsmodellen waarbij het potentieel van data en IT benut wordt. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over een grondige basiskennis van het vakgebied bedrijfseconomische wetenschappen.
De student toont een ondernemende ingesteldheid, neemt initiatief en kan zelfstandig ideeën planmatig omzetten naar concrete acties.
De student kan samenwerken in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem.
De student kan binnen een bedrijfscontext helder en correct communiceren, zowel schriftelijk als mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning.
De student kan de stakeholders van een organisatie/activiteit in kaart brengen en kan de impact (belangen) van een organisatie/activiteit op stakeholders in kaart brengen en in woorden omschrijven.
De student houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids‑ en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen en is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering.
De student kan inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toepassen bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen en kan oplossingen voor bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen modelleren/ontwerpen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus.
De student kan de informatiestromen en de technologische‑ en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie.
De student kan met kennis van de hedendaagse hardware, software en ICT‑infrastructuur, de functionele vereisten voor informatica‑toepassingen in het bedrijfsleven modelleren en vertalen naar logische ontwerpen.
De student kan ICT‑toepassingen hanteren, bezit de nodige programmeervaardigheden om bedrijfseconomische en –technische data te vertalen naar bedrijfsrelevante informatie en kan de impact van innovatieve IT‑trends op de bedrijfsvoering van organisaties evalueren.
|
|
|
Tijdens het uitvoeren van een stage werkt de student in een bedrijfsomgeving aan een op voorhand gedefinieerd project. De student werkt deels zelfstandig, deels in team (afhankelijk van het project).
Naast het uitvoeren van het project, rapporteert de stagiair over dit project en de opgedane ervaringen in een portfolio bestaande uit een logboek, verslagen van gesprekken, andere relevante stagedocumenten en een stageverslag. Dit stageverslag geeft een kritische reflectie op de praktijkervaring, op de persoonlijke ontwikkeling en op zijn/haar professionele identiteit.
Na het uitoefenen van de stage, wordt de student geacht om een presentatie hierover te geven op de studentenconferentie. Op deze conferentie worden alle stageprojecten gepresenteerd (15 minuten durende presentatie), gevolgd door een vragenronde (5 minuten per presentatie). De conferentie is opengesteld voor alle masterstudenten Handelsingenieur en Handelsingenieur in de Beleidsinformatica en alle bedrijven die een stageproject hebben aangeboden.
|
|
|
|
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 24,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Andere: | Inhoudelijke uitwerking van het stageproject |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Andere: | Attitude, vaardigheden en het doorlopen leerproces |
|
|
|
|
|
Extra info | De evaluatiecriteria zijn terug te vinden in de studieleidraad (op Blackboard) |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Studieleidraad
- Bijkomende informatie op Blackboard
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|