Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Inleiding tot het recht (3278)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de handelswetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen kan inzichten uit organisatie- en managementwetenschappen en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toepassen bij de analyse van die concrete vragen van het bedrijfsmanagement. (Probleemoplossend vermogen)
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student kan een zeer algemene definitie geven van wat recht is.
- De student kan het onderscheid herkennen tussen privaatrecht en publiekrecht.
- De student kan verscheidene rechtstakken onderbrengen onder deze tweedeling.
- De student kan classificeren welke rechtstakken tot het privaatrecht behoren, en welke rechtstakken tot het publiekrecht behoren.
- De student kan basisbegrippen toelichten (verjaring, grondrechten, subjectieve rechten,…)
- De student kent het onderscheid tussen de verschillende rechtsbronnen (rechtsleer, rechtspraak, wetgeving)
- De student kan nationale rechtsbronnen identificeren.
- De student kan internationale rechtsbronnen identificeren.
- De student kan uitleggen hoe deze rechtsbronnen zich hiërarchisch tot elkaar verhouden.
- De student heeft noties van de scheiding der machten en kan hun bevoegdheden toelichten.
- De student kan de structuur van de werking van de Belgische hoven en rechtbanken samenvatten (vredegerecht, politierechtbank, rechtbank van eerste aanleg, arbeidsrechtbank, hoven van beroep, arbeidshoven, Hof van Cassatie).
- De student kan rechterlijke uitspraken identificeren (vonnis, arrest)
- De student heeft noties van verbintenissen en overeenkomsten.
- De student kan een aanbod en aanvaarding onderscheiden.
- De student kan de totstandkoming van een overeenkomst of verbintenis analyseren.
- De student kan afleiden of er sprake kan zijn van wilsgebreken.
Bij voorkeur heeft de student het opleidingsonderdeel Inleiding tot het recht (3278) reeds opgenomen.
|
|
|
Het doel van de cursus is de studenten een voldoende inzicht bij te brengen in de sociaalrechtelijke benaderingswijze van problemen, gegevens en situaties, waarmee ze tijdens hun (beroeps)leven kunnen geconfronteerd worden. Het opleidingsonderdeel is opgevat als een inleiding tot de basisbeginselen van het sociaal recht (arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht). De bedoeling is de dynamiek en de eigenheid van deze rechtstak te situeren en te schetsen voor niet-juristen.
De onderstaande thema's (of een selectie daarvan) worden onder meer behandeld:
- Enkele algemene beginselen van het sociaal recht: bronnen/ normenhiërarchie, taalgebruik, handhaving (arbeidsauditoraten, arbeidsinspectie, arbeidsgerechten, ...), overzicht van de andere professionele stelsels (zelfstandige arbeid, statutair verband),...
- Individueel arbeidsrecht: de arbeidsovereenkomst (soorten, ...), bijzondere bedingen (concurrentiebeding, scholingsbeding, ...), rechten en plichten van werkgever en werknemer, het einde van de arbeidsovereenkomst (regelmatig en onregelmatig ontslag, ...).
- Collectief arbeidsrecht: de ondernemingsraad, de syndicale afvaardiging, het comité voor preventie en bescherming op het werk, de collectieve arbeidsovereenkomst,...
- Socialezekerheidsrecht: structuur en financiering van de sociale zekerheid, ziekte- en invaliditeitsverzekering, arbeidsongevallen, pensioenen, werkloosheid, sociale bijstand,...
De studenten moeten uiteindelijk in staat zijn een duidelijk onderscheid te maken tussen complexe en niet complexe sociaalrechtelijke problemen. Zij moeten in staat zijn deze laatste zelfstandig op te lossen. Complexe problemen daarentegen moeten ze in hoofdlijnen kunnen ontdekken, zonder daar zelf een volledige oplossing voor aan te reiken. Ze moeten echter wel in staat zijn om over deze meer complexe problemen een gesprek aan te gaan met specialisten (advocaten, leden van een personeelsdienst, een sociaal secretariaat, ....)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Sociaal recht in essentie,Dirk Heylen, Christiaan Mertens, Tim Opgenhaffen, Ilse Van Puyvelde, Werner Wijnants,Meest recente editie,Intersentia
- Codex Economie 2023-2024 met addendum Sociaal recht,die Keure,978ADSOC
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|