Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Vaardigheidsonderwijs (3416)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de biomedische wetenschappen | Verplicht | 196 | 7,0 | 196 | 7,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. Leerlijn 1:Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen | - EC
| EC 2. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam (op moleculair, cellulair, orgaan- en organismeniveau) en heeft daartoe de noodzakelijke natuurwetenschappelijke kennis. Leerlijn 2:Fundamentele kennis (basiskennis levenswetenschappen) | - EC
| EC 5. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 7. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan onderzoeksgegevens analyseren en interpreteren. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelfreflectie). Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het hoofddoel van het opleidingsonderdeel Biomoleculen is het aanbrengen van een chemisch fundament voor de studie Biomedische Wetenschappen. Het deel "Chemische bouwstenen" haakt in op het laagste, maar fundamenteel organisatieniveau (atoom- en molecuulstructuur en eigenschappen) en laat studenten kennis maken met enkele basisprincipes van de chemie, haar werking en benadering. In het onderdeel "Organische chemie" worden de basisconcepten van de koolstofchemie aangebracht. In het deel "Biomoleculaire chemie" wordt de organische basiskennis toegepast op de belangrijkste klassen van biomoleculen (lipiden, suikers, proteïnen en nucleïnezuren).
- De student heeft inzicht in de opbouw van atomen. De student kent de verschillende bindingstypes in moleculen en heeft inzicht in de ruimtelijke structuur van moleculen en metaalioncomplexen. De student kan de valentiebindingstheorie toepassen op moleculen en metaalioncomplexen. De student kan het oxidatiegetal en de formele lading van een atoom en dipoolmomenten van moleculen bepalen. De student kan chemische reacties uitbalanceren, en opbrengsten en overschotten berekenen. De student kent de ideale gaswet en kan deze gebruiken in chemische reacties. De student kent de verschillende concentratiebegrippen (mol, molariteit, molaliteit, normaliteit, gewicht-volume %, gewicht-gewicht %) en kan deze gebruiken in berekeningen.
- De student begrijpt de concepten vierwaardigheid (van koolstof), functionele groepen, klassen van verbindingen en hun nomenclatuur, geometrie, (stereo)isomerie, delokalisatie, aromaticiteit, tautomerie en organische reactiviteit. De student kan bovenstaande concepten toepassen (in oefeningen) op eenvoudige organische verbindingen. De student kan het evenwicht tussen de lineaire en cyclische structuur van monosachariden tekenen en het conformationeel evenwicht van de cyclische vorm bespreken. De student kan eenvoudige organische verbindingen rangschikken naar zuurheid/basiciteit. De student kan eenvoudige organische verbindingen rangschikken naar hun vermogen om te reageren in een nucleofiele substitutiereactie. De student kan de afzonderlijke reactiestappen (mechanistisch) toelichten voor een aantal eenvoudige organische reacties.
- De student kan de opgedane organische basiskennis toepassen op de belangrijkste klassen van biomoleculen (lipiden, suikers, aminozuren + proteïnen, nucleïnezuren). De student kent de chemische structuur van de verschillende biomoleculen, kan deze correct weergeven en kan de structuur linken aan de (biologische) functie van de biomoleculen. De student kan het belang van zwakke, niet-covalente interacties illustreren voor elk van deze klassen. De student kent de voornaamste reacties van de verschillende biomoleculen. De student begrijpt de concepten mutarotatie en de reducerende eigenschappen van suikers. De student kent de technieken ionenuitwisselingschromatografie, papierchromatografie, Edman-degradatie en (gel)elektroforese. De student kan bovenstaande concepten en technieken uitleggen en toepassen op specifieke biomoleculen. De student kan de biosynthese van proteïnen toelichten. De student kan de chemische structuur van de verschillende celcomponenten correleren aan de leerstof aangebracht tijdens het parallelle opleidingsonderdeel Celbiologie.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 7,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. Aanwezigheid tijdens de practica is verplicht. 2. Het practicumverslag maakt deel uit van het eindresultaat (5%). Practicumverslagen moeten steeds ingediend worden. |
|
|
|
Gevolg | 1. Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer practica, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N-ongewettigd afwezig" en dienen dit practicum het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat practicum (bijvoorbeeld een afgetekend verslag) om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar. 2. Wie practicumverslagen niet indient, krijgt als eindresultaat een "A - ongewettigde afwezigheid". |
|
|
|
Extra info | Indien studenten verplichte remediëring moeten volgen, dienen zij deel te nemen aan alle remediëringslessen.
Indien de student heeft deelgenomen aan alle remediëringslessen, is de student geslaagd op het remediëringspakket en kan de student een tolerantie inzetten voor dit opleidingsonderdeel.
Indien een student niet heeft deelgenomen aan alle remediëringslessen, kan die student voor dit opleidingsonderdeel geen tolerantie inzetten. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Deel 1 - Chemische bouwstenen
- Deel 2 - Organische chemie
- Deel 3 - Biomoleculaire chemie
- Studieleidraad Biomoleculen
- Periodiek systeem (versie Materiomics),PERSYSBMWBIOHI (betalende tabel, beschikbaar bij XOD)
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Fundamentals of General, Organic, and Biological Chemistry: International Edition,John E. McMurry; David S. Ballantine; Carl A. Hoeger; Virginia E. Peterson,8,Pearson,9781292123462 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Molecuulmodellen (worden verdeeld door didactiek chemie) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|