Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen | Verplicht | 196 | 7,0 | 196 | 7,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. Leerlijn 1:Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen | - EC
| EC 2. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam (op moleculair, cellulair, orgaan- en organismeniveau) en heeft daartoe de noodzakelijke natuurwetenschappelijke kennis. Leerlijn 2:Fundamentele kennis (basiskennis levenswetenschappen) | - EC
| EC 4. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de mechanismen van de pathologie op het niveau van molecule tot organisme met het oog op diagnose en therapie. Leerlijn 4:Kennis in pathologie toepassen op basiskennis levenswetenschappen | - EC
| EC 5. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 9. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan biomedische ethische kwesties benoemen, kent de problemen in verband met (on)ethisch onderzoeksgedrag en heeft aandacht voor plagiaat in het eigen handelen. Leerlijn 6: Ethisch denken en integer handelen | - EC
| EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelfreflectie). Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole) | - EC
| EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. Leerlijn 10: Internationale dimensie |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student(e) heeft inzicht in de normale macroscopische bouw van het centrale zenuwstelsel, de bloedvoorziening, de vliezen en kan de bestudeerde structuren herkennen en aanduiden op humane
De student kan de relevante celtypes in het zenuwstelsel herkennen op licht- en elektronenmicroscopisch niveau.
De student(e) kan de voornaamste neurale structuren herkennen en vergelijken bij proefdieren, dit zowel macroscopische als microscopisch.
De student(e) heeft inzicht in de relatie tussen de verschillende celtypes van het zenuwstelsel en hun micro-omgeving.
De student(e) heeft inzicht in de structuur en de werking van het somatosensorische systeem.
De student(e) heeft inzicht in de controlemechanismen van de motoriek.
De student(e) weet hoe de beeldvorming door het oog gebeurt.
De student(e) kent de optica van het visuele systeem.
De student(e) heeft inzicht in bouw en functie van de gespecialiseerde zintuigen. Hij/zij weet hoe de informatie afkomstig van de zintuigen de gespecialiseerde corticale zones bereikt.
De student(e) heeft inzicht in de cellulaire en moleculaire achtergronden van de ontwikkeling en de veroudering van het zenuwstelsel. Hierbij komen o.m. celproliferatie, celmigratie en - differentiatie, axonale groei, vorming van synapsen en celdood aan bod.
De student(e) heeft begrip van de hogere functies van het centrale zenuwstelsel , waaronder geheugen, met inbegrip van hun moleculaire achtergrond.
De student(e) heeft inzicht in de cellulaire en moleculaire achtergronden van neurodegeneratieve ziektes zoal ziekte van Parkinson, Chorea Huntington, perifere zenuwschade, ruggenmergletsels, traumatische hersenschade.
De student(e) kan veilig omgaan met preparaten en infectieuze agentia.
De student(e) heeft inzicht in zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid om met de kennis en ervaringen uit de snijzaal professioneel om te gaan.
De student(e) heeft kennis van ethische kwesties in de neurowetenschappen.
|
|
|
|
|
|
|
COO ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 7,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
|
|
|
Andere: | Beeldherkenningstoets |
|
|
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Neuroscience: Exploring the Brain (International Edition),Mark Bear, Michael Paradiso, Barry W. Connors,4,Lippincott Williams&Wilki,9781284211283 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Human Histology,A. Stevens, J. Lowe,5de
- Grant's Atlas of Anatomy,Agur, AMR & Dalley AF,15th,Williams & Wilkins Europe Ltd,Er mag ook een andere atlas gebruikt worden
- Medical Physiology,W.F. Boron, E.L. Boulpaep,3rd,Saunders
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Digitale tools voor anatomie via de E-bronnen van de universiteitsbibliotheek (https://bibliotheek.uhasselt.be/nl > e-bronnen > anatomy in zoekterm) :
- Acland’s video atlas of human anatomy
- Human Anatomy Atlas (daarbij hoort ook een app voor op de smartphone: Visible body app). Deze app wordt best op de campus via het UHasselt netwerk geïnstalleerd, en via de link van de universiteitsbibliotheek. Op deze manier hebben de studenten gratis toegang tot dit materiaal. |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master biomedische wetenschappen | Verplicht | 196 | 7,0 | 196 | 7,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student(e) heeft inzicht in de normale macroscopische bouw van het centrale zenuwstelsel, de bloedvoorziening, de vliezen en kan de bestudeerde structuren herkennen en aanduiden op humane
De student kan de relevante celtypes in het zenuwstelsel herkennen op licht- en elektronenmicroscopisch niveau.
De student(e) kan de voornaamste neurale structuren herkennen en vergelijken bij proefdieren, dit zowel macroscopische als microscopisch.
De student(e) heeft inzicht in de relatie tussen de verschillende celtypes van het zenuwstelsel en hun micro-omgeving.
De student(e) heeft inzicht in de structuur en de werking van het somatosensorische systeem.
De student(e) heeft inzicht in de controlemechanismen van de motoriek.
De student(e) weet hoe de beeldvorming door het oog gebeurt.
De student(e) kent de optica van het visuele systeem.
De student(e) heeft inzicht in bouw en functie van de gespecialiseerde zintuigen. Hij/zij weet hoe de informatie afkomstig van de zintuigen de gespecialiseerde corticale zones bereikt.
De student(e) heeft inzicht in de cellulaire en moleculaire achtergronden van de ontwikkeling en de veroudering van het zenuwstelsel. Hierbij komen o.m. celproliferatie, celmigratie en - differentiatie, axonale groei, vorming van synapsen en celdood aan bod.
De student(e) heeft begrip van de hogere functies van het centrale zenuwstelsel , waaronder geheugen, met inbegrip van hun moleculaire achtergrond.
De student(e) heeft inzicht in de cellulaire en moleculaire achtergronden van neurodegeneratieve ziektes zoal ziekte van Parkinson, Chorea Huntington, perifere zenuwschade, ruggenmergletsels, traumatische hersenschade.
De student(e) kan veilig omgaan met preparaten en infectieuze agentia.
De student(e) heeft inzicht in zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid om met de kennis en ervaringen uit de snijzaal professioneel om te gaan.
De student(e) heeft kennis van ethische kwesties in de neurowetenschappen.
|
|
|
|
|
|
|
COO ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 7,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
|
|
|
Andere: | Beeldherkenningstoets |
|
|
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Neuroscience: Exploring the Brain (International Edition),Mark Bear, Michael Paradiso, Barry W. Connors,4,Lippincott Williams&Wilki,9781284211283 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Human Histology,A. Stevens, J. Lowe,5de
- Grant's Atlas of Anatomy,Agur, AMR & Dalley AF,15th,Williams & Wilkins Europe Ltd,Er mag ook een andere atlas gebruikt worden
- Medical Physiology,W.F. Boron, E.L. Boulpaep,3rd,Saunders
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Digitale tools voor anatomie via de E-bronnen van de universiteitsbibliotheek (https://bibliotheek.uhasselt.be/nl > e-bronnen > anatomy in zoekterm) :
- Acland’s video atlas of human anatomy
- Human Anatomy Atlas (daarbij hoort ook een app voor op de smartphone: Visible body app). Deze app wordt best op de campus via het UHasselt netwerk geïnstalleerd, en via de link van de universiteitsbibliotheek. Op deze manier hebben de studenten gratis toegang tot dit materiaal. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|