Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen | Verplicht | 168 | 6,0 | 168 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. Leerlijn 1:Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen | - EC
| EC 2. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam (op moleculair, cellulair, orgaan- en organismeniveau) en heeft daartoe de noodzakelijke natuurwetenschappelijke kennis. Leerlijn 2:Fundamentele kennis (basiskennis levenswetenschappen) | - EC
| EC 3. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de relatie tussen leefmilieu en gezondheid, met speciale aandacht voor preventie in de gezondheidszorg. Leerlijn 3: Interactie gezondheid/omgeving | - EC
| EC 4. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de mechanismen van de pathologie op het niveau van molecule tot organisme met het oog op diagnose en therapie. Leerlijn 4:Kennis in pathologie toepassen op basiskennis levenswetenschappen | - EC
| EC 5. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 6. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft kennis van veelgebruikte experimentele modellen gangbaar in het biomedisch onderzoek en kan een aantal daarvan onder begeleiding toepassen. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 7. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan onderzoeksgegevens analyseren en interpreteren. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 8. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan literatuuronderzoek uitvoeren en op basis hiervan een aanzet geven tot verder onderzoek, eigen meetresultaten kritisch vergelijken met resultaten van anderen en een remediëring van een eenvoudig experimentele proefopzet voorstellen. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 10. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan communiceren over zijn vakgebied met wetenschappers uit eigen of aangrenzende vakgebieden en in een brede maatschappelijke context. Leerlijn 7: Communiceren en presenteren | - EC
| EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelfreflectie). Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole) | - EC
| EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. Leerlijn 10: Internationale dimensie | - EC
| EC 14: De bachelor biomedische wetenschappen heeft inzicht in de werkingsprincipes van verschillende (innovatieve) technologieën binnen diagnose en therapie. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Kennis verwerven in:
1. De cellen en de oplosbare factoren/mediatoren van het aangeboren en het verworven immuunsysteem
2. De bouw en functie van primaire en secundaire lymfoïde weefsels
3. De cellulaire en moleculaire effectormechanismen van het aangeboren en verworven immuunsysteem
4. Type vaccins en de processen in de immuunrespons na vaccinatie
5. De klinisch-immunologische problematiek: auto-immuniteit; allergieën; transplantaatafstoting ; immuundeficiënties
Inzicht en vaardigheden verwerven in:
1. De algemene principes van flow cytometrie + toepassingen
2. Verschillende technieken om cytokines te kwantificeren en analyseren en de voor-en nadelen van deze assays
3. Verschillende detectiemethoden en bijhorende berekeningen die gebruikt worden bij visualisatie van immunoassays
3. Gegevensverwerking tijdens de practica
Inzicht in:
1. Internationale dimensie van immunologisch onderzoek
2. de maatschappelijke rol van een biomedicus
Vaardigheden:
1. Werken in teamverband tijdens de PGO
2. Wetenschappelijke literatuur lezen en vragen formuleren in functie van het gastcollege
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Andere: | Evaluatie functioneren in onderwijsgroep (FOG) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 80 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. Aanwezigheid tijdens de practica is verplicht. 2. Het bijwonen van de PGO-sessies is verplicht. De student mag maximaal 1 maal ongewettigd afwezig zijn. 3. Aanwezigheid tijdens het gastcollege (inclusief de voorbereiding) is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | 1. Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer practica, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N-ongewettigd afwezig" en dienen dit practicum het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat practicum (bijvoorbeeld een afgetekend verslag) om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar. 2. Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 2 of meer PGO's, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N-ongewettigd afwezig". Desgevallend dient de student de ontbrekende PGO sessies het komende academiejaar bij te wonen om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. 3. Studenten die ongewettigd afwezig zijn op het gastcollege, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N-ongewettigd afwezig". Desgevallend dient de student het gastcollege het komende academiejaar bij te wonen om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Deelpunten van FOG (1ste examenperiode) blijven behouden en zijn niet te herkansen. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Basic Immunology,Abbas, Lichtman, Pillai,7th Edition,Elsevier W.B. Saunders,9780443105197 |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|