Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen | Verplicht | 112 | 4,0 | 112 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. Leerlijn 1:Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen | - EC
| EC 2. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam (op moleculair, cellulair, orgaan- en organismeniveau) en heeft daartoe de noodzakelijke natuurwetenschappelijke kennis. Leerlijn 2:Fundamentele kennis (basiskennis levenswetenschappen) | - EC
| EC 3. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de relatie tussen leefmilieu en gezondheid, met speciale aandacht voor preventie in de gezondheidszorg. Leerlijn 3: Interactie gezondheid/omgeving | - EC
| EC 4. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de mechanismen van de pathologie op het niveau van molecule tot organisme met het oog op diagnose en therapie. Leerlijn 4:Kennis in pathologie toepassen op basiskennis levenswetenschappen | - EC
| EC 5. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 7. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan onderzoeksgegevens analyseren en interpreteren. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 9. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan biomedische ethische kwesties benoemen, kent de problemen in verband met (on)ethisch onderzoeksgedrag en heeft aandacht voor plagiaat in het eigen handelen. Leerlijn 6: Ethisch denken en integer handelen | - EC
| EC 10. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan communiceren over zijn vakgebied met wetenschappers uit eigen of aangrenzende vakgebieden en in een brede maatschappelijke context. Leerlijn 7: Communiceren en presenteren | - EC
| EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelfreflectie). Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole) | - EC
| EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. Leerlijn 10: Internationale dimensie |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student(e) heeft kennis en inzicht in:
1. de structuur en de functie van de verschillende delen van het gastro-intestinaal stelsel.
2. de regelmechanismen van absorptie, secretie en motiliteit van het spijsverteringsstelsel.
3. de regeling van de eetlust en energiegebruik, evenals van het lichaamsgewicht en de lichaamssamenstelling
4. de invloed van voeding op gezondheid
5. de pathologie van het spijsverteringsstelsel en obesitas (gastsprekers)
De student(e) kan:
1. werken met meerdere soorten biomedische datasets, variërend in grootte en oorsprong.
2. de verschillende stappen uitvoeren voor het gebruiken van data:
1. Data transformeren tot een gewenst formaat en kwaliteitscontrole van deze data uitvoeren,
2. Normalisatie van de data uitvoeren,
3. De uitgevoerde stappen documenteren voor herhaald gebruik.
3. op een kritische wijze kijken naar het werk van andere studenten en op een constructieve wijze peer feedback en feedforward formuleren.
4. correct argumenteren over de ethische kwesties in verband met leefstijl en persoonlijke verantwoordelijkheid
|
|
|
|
|
|
|
COO ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Men moet geslaagd zijn om het deelpunt te kunnen overdragen naar tweede examenkans |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
Evaluatievorm in overleg met student tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
Schriftelijk examen | 95 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Men moet geslaagd zijn om het deelpunt te kunnen overdragen naar tweede examenkans |
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere: | Beeldherkenningstoets |
|
|
|
|
|
|
|
Examenvorm te kiezen in overleg met de student | 0 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Aanwezigheid tijdens de practica, workshop "Peer feedback" en de werkzittingen 'Ethiek' en 'dataverwerking' is verplicht. De student dient eveneens een goedkeuring te behalen voor de opdracht 'dataverwerking'. |
|
|
|
Gevolg | Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer practica, de workshop en/of werkzittingen 'Ethiek' en 'dataverwerking', en/of geen goedkeuring behalen voor de opdracht 'dataverwerking', krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N - ongewettigd afwezig en dienen deze in het komende academiejaar bij te wonen om het eindresultaat te krijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel.
De opdracht 'Ethiek' maakt deel uit van het eindresultaat. Men krijgt een 0 indien de opdracht onvoldoende wordt bevonden en het volledige punt indien de opdracht voldoende wordt bevonden. De student stuurt de opdracht eenmalig in voor feedback. Indien de opdracht onmiddellijk voldoende bevonden wordt, krijgt de student het punt en dient niet opnieuw in te leveren. Indien de opdracht onvoldoende bevonden wordt, kan de student aan de hand van de feedback herwerken alvorens voor de gestelde deadline definitief in te dienen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Medical Physiology,Boron, W.F. & Boulpaep, E.L.,third edition,Elsevier,9781437717532
- Human Histology,Stevens & Lowe,5de Editie
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studieleidraad
Teksten op Blackboard |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|