Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Statistiek in genetica (3411)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen | Verplicht | 84 | 3,0 | 84 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. Leerlijn 1:Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen | - EC
| EC 6. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft kennis van veelgebruikte experimentele modellen gangbaar in het biomedisch onderzoek en kan een aantal daarvan onder begeleiding toepassen. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 7. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan onderzoeksgegevens analyseren en interpreteren. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 10. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan communiceren over zijn vakgebied met wetenschappers uit eigen of aangrenzende vakgebieden en in een brede maatschappelijke context. Leerlijn 7: Communiceren en presenteren | - EC
| EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelfreflectie). Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole) | - EC
| EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. Leerlijn 10: Internationale dimensie |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het opleidingsonderdeel ‘Statistiek in genetica’ biedt een basis aan kennis en vaardigheden voor ‘Biostatistiek’. De kennis en vaardigheden in Statistiek in genetica dienen toegepast te kunnen worden:
-
De student start met het verkennen en toepassen van het softwarepakket JMP;
-
De student kan verschillende soorten data importeren en visueel voorstellen in JMP;
-
De student kan betrouwbaarheidsintervallen en (parametrische en niet-parametrische) hypothesetoetsing berekenen en interpreteren (in JMP en met de hand);
-
De student kan verdelings- en onafhankelijkheidstoetsen uitvoeren en analyseren in JMP.
|
|
|
Algemene doelstellingen:
- De student heeft, binnen het biomedische toepassingsdomein, basiskennis omtrent statistisch modelleren.
- De student kan eenvoudige biomedische experimenten opzetten.
- De student weet, vanuit concrete voorbeelden, dat statistische analyse wetenschappelijke ondersteuning geeft aan de biomedische besluitvorming.
- De student kan output van statistische software lezen en interpreteren en kan hierover in een heldere taal rapporteren en communiceren.
- De student kan statistische software gebruiken voor de statistische analyse van eenvoudige statistische modellen.
Vakinhoudelijke doelstellingen:
- De student kan de lineaire samenhang modelleren tussen een continue respons en predictoren (regressie-analyse) en heeft extra aandacht voor het meten van correlatie, het vergelijken van groepen en het gebruik van interacties.
- De student kan veralgemeende lineaire modellen gebruiken om niet-normaal verdeelde data te modelleren.
- De student kent het begrip likelihood en kan de daarbijhorende likelihood ratio test en model selectie criterium zoals AIC toepassen.
- De student kan voorgaande technieken combineren in één model en kan modelbouw uitvoeren.
- De student kent de basisprincipes van data management.
- De student kent de basisprincipes van klinische studies, cross-over studies, cohort studies en case controle studies.
- De student kan een case controle en een cross-over studie analyseren.
- De student kent de factoren die een invloed hebben op de steekproefgrootte en power.
- De student kan de steekproefgrootte en power berekenen in concrete situaties.
- De student kan veel voorkomende statistische fouten herkennen.
- Voor de statistische analyse van de thema's hierboven vernoemd, kan de student met statistische software werken: JMP.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 75 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Alle studiemateriaal is toegestaan tijdens het open-boek examen. Een eenvoudig rekentoestel (geen grafisch) is toegestaan. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. De evaluatie bestaat uit verschillende onderdelen. Voor alle onderdelen van de evaluatie dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. 2. Deelname aan de groepsopdracht is verplicht. 3. Bij het groepswerk wordt voldoende inbreng van elke student verwacht. |
|
|
|
Gevolg | 1. Een student die op een (of meerdere) onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier "F fail". Dit eind-cijfer is niet tolereerbaar. Een student die op een (of meerdere) onderdelen een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier een 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. Dit eindcijfer is tolereerbaar. Bv. 8/20 + 16/20 = 9/20 (tolereerbaar)
2. Wie niet deelneemt aan de groepsopdracht, krijgt als eindresultaat een "N ongewettigd afwezig".
3. Een student bij wie de bijdrage van het groepswerk mogelijk beduidend kleiner is dan bij de rest van de groepsleden, zal het stappenproces inzake meeliftgedrag doorlopen zoals beschreven op Blackboard. Gedurende de looptijd van deze procedure krijgt de student tijdelijk een X score (geen examencijfer beschikbaar) voor het OPO. Indien meeliftgedrag wordt vastgesteld, zal de student in de eerste examenperiode een F (fail) krijgen als eindbeoordeling en moet een vervangopdracht uitgevoerd worden in de tweede examenperiode. De resultaten van de andere evaluatie-onderdelen kunnen worden behouden in tweede zittijd indien de student hierop reeds een slaagcijfer of tolereerbare voldoende behaalde. |
|
|
|
Extra info | In het resultaat van de groepsopdracht wordt rekening gehouden met de peer evaluatie. Op basis hiervan kan gedifferentieerd worden tussen groepsleden. Bij het groepswerk wordt dan ook voldoende inbreng van elke student verwacht. De peer-evaluatie gebeurt via het Buddycheck programma op Blackboard. De factor die door dit programma wordt berekend, wordt vermenigvuldigd met de score van het groepswerk voor iedere student. De berekeningswijze en het verloop van de peer-evaluatie wordt verder uiteengezet op Blackboard. Is er sprake van een mogelijk beduidend kleinere bijdrage, dan zal het stappenproces inzake meeliftgedrag opgestart worden |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Deelpunten zijn overdraagbaar naar tweede examenkans. In de tweede examenkans wordt de groepsopdracht vervangen door een individuele taak. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blackboard met updates gedurende de cursus. |
|
Statistisch softwarepakket SAS JMP |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Fundamentals of biostatistics,Rosner, Bernard,5,0534370683 |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master biomedische wetenschappen | Verplicht | 84 | 3,0 | 84 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Algemene doelstellingen:
- De student heeft, binnen het biomedische toepassingsdomein, basiskennis omtrent statistisch modelleren.
- De student kan eenvoudige biomedische experimenten opzetten.
- De student weet, vanuit concrete voorbeelden, dat statistische analyse wetenschappelijke ondersteuning geeft aan de biomedische besluitvorming.
- De student kan output van statistische software lezen en interpreteren en kan hierover in een heldere taal rapporteren en communiceren.
- De student kan statistische software gebruiken voor de statistische analyse van eenvoudige statistische modellen.
Vakinhoudelijke doelstellingen:
- De student kan de lineaire samenhang modelleren tussen een continue respons en predictoren (regressie-analyse) en heeft extra aandacht voor het meten van correlatie, het vergelijken van groepen en het gebruik van interacties.
- De student kan veralgemeende lineaire modellen gebruiken om niet-normaal verdeelde data te modelleren.
- De student kent het begrip likelihood en kan de daarbijhorende likelihood ratio test en model selectie criterium zoals AIC toepassen.
- De student kan voorgaande technieken combineren in één model en kan modelbouw uitvoeren.
- De student kent de basisprincipes van data management.
- De student kent de basisprincipes van klinische studies, cross-over studies, cohort studies en case controle studies.
- De student kan een case controle en een cross-over studie analyseren.
- De student kent de factoren die een invloed hebben op de steekproefgrootte en power.
- De student kan de steekproefgrootte en power berekenen in concrete situaties.
- De student kan veel voorkomende statistische fouten herkennen.
- Voor de statistische analyse van de thema's hierboven vernoemd, kan de student met statistische software werken: JMP.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 75 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Alle studiemateriaal is toegestaan tijdens het open-boek examen. Een eenvoudig rekentoestel (geen grafisch) is toegestaan. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. De evaluatie bestaat uit verschillende onderdelen. Voor alle onderdelen van de evaluatie dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. 2. Deelname aan de groepsopdracht is verplicht. 3. Bij het groepswerk wordt voldoende inbreng van elke student verwacht. |
|
|
|
Gevolg | 1. Een student die op een (of meerdere) onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier "F fail". Dit eind-cijfer is niet tolereerbaar. Een student die op een (of meerdere) onderdelen een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier een 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. Dit eindcijfer is tolereerbaar. Bv. 8/20 + 16/20 = 9/20 (tolereerbaar)
2. Wie niet deelneemt aan de groepsopdracht, krijgt als eindresultaat een "N ongewettigd afwezig".
3. Een student bij wie de bijdrage van het groepswerk mogelijk beduidend kleiner is dan bij de rest van de groepsleden, zal het stappenproces inzake meeliftgedrag doorlopen zoals beschreven op Blackboard. Gedurende de looptijd van deze procedure krijgt de student tijdelijk een X score (geen examencijfer beschikbaar) voor het OPO. Indien meeliftgedrag wordt vastgesteld, zal de student in de eerste examenperiode een F (fail) krijgen als eindbeoordeling en moet een vervangopdracht uitgevoerd worden in de tweede examenperiode. De resultaten van de andere evaluatie-onderdelen kunnen worden behouden in tweede zittijd indien de student hierop reeds een slaagcijfer of tolereerbare voldoende behaalde. |
|
|
|
Extra info | In het resultaat van de groepsopdracht wordt rekening gehouden met de peer evaluatie. Op basis hiervan kan gedifferentieerd worden tussen groepsleden. Bij het groepswerk wordt dan ook voldoende inbreng van elke student verwacht. De peer-evaluatie gebeurt via het Buddycheck programma op Blackboard. De factor die door dit programma wordt berekend, wordt vermenigvuldigd met de score van het groepswerk voor iedere student. De berekeningswijze en het verloop van de peer-evaluatie wordt verder uiteengezet op Blackboard. Is er sprake van een mogelijk beduidend kleinere bijdrage, dan zal het stappenproces inzake meeliftgedrag opgestart worden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Deelpunten zijn overdraagbaar naar tweede examenkans. In de tweede examenkans wordt de groepsopdracht vervangen door een individuele taak. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blackboard met updates gedurende de cursus. |
|
Statistisch softwarepakket SAS JMP |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Fundamentals of biostatistics,Rosner, Bernard,5,0534370683 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|