Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Ontwerpen 1A (3684)
|
7.0 stptn |
|
|
Ontwerpen 1B (3685)
|
9.0 stptn |
|
|
Ontwerpen 2A (3688)
|
9.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Als je Ontwerpen 2B in je studietraject wil opnemen, raden we je sterk aan dit pas te doen als je reeds geslaagd bent of een tolerantie hebt ingezet voor 3684 Ontwerpen 1A en voor 3685 Ontwerpen 1B
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de architectuur | Verplicht | 243 | 9,0 | 243 | 9,0 | Nee | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student heeft kennis over materialen, constructieve samenhang, comfort, berekenings- en simulatiemethodes en uitvoeringswijzen en kan hierover kritisch reflecteren in relatie tot een ontwerp. | - EC
| De student kan kritisch, onderbouwd en met een sterke beeldende en ruimtelijke gevoeligheid reflecteren over de bestaande omgeving en ingrepen hierin. | - EC
| De student brengt in het ontwerpen bouwkundige, architectuurwetenschappelijke, menswetenschappelijke en cultureel-artistieke kennis en inzichten op effectieve wijze tot synthese, waarbij het gebruik steeds centraal staat. | - EC
| De student kan bij het ontwerpen creatief gebruikmaken van inzichten in diverse aspecten van de architectuur met zin voor verbeelding, kunstzinnigheid, intuïtie en emotie en zonder hierbij de bouwtechnische aspecten en het gebruik uit het oog te verliezen. | - EC
| De student is in staat om onder begeleiding ontwerpend onderzoek te verrichten. | - EC
| De student kan een architecturaal concept, ontwerp, ontwerpproces en onderzoeksdata creatief en overtuigend communiceren, gebruikmakend van de gepaste communicatie- en visualisatietechnieken, zowel handmatig als digitaal. | - EC
| De student kan kritisch reflecteren over de eigen ontwerpvaardigheden en omgaan met kritiek van anderen om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
de student heeft de nodige competenties verworven in 1 bachelor betreffende conceptmatig ontwerpen en ontwerpen in een specifieke context.
Tijdens het eerste semester van 2 bachelor zijn de competies in verband met onderzoek rond typologie en typologisch ontwerpen verworden.
|
|
|
Het onderwerp is WOON/WERK en het thema is PROGRAMMA.
Het thema Programma komt aan bod binnen een oefening waarbij het zuiver begrip via een ontwerpend onderzoek (opbouwen van kennis van de architectuurtheorie, -geschiedenis en -actualiteit) wordt uitgediept. Nadien wordt het verder onderzocht en doorontwikkeld binnen een project, waarbij de voorgaande thema’s, zijnde Concept, Context en Typologie cumulatief worden meegenomen. De latere thema’s, zijnde Structuur en Materialisatie worden als externe randvoorwaarden meegenomen in het ontwerpproces.
Het onderwerp is Wonen, in de heel brede zin van het woord, met in het project de combinatie van Wonen en Werken.
De nadruk ligt op het onderzoekend ontwerpen, de kritische houding en reflectie en het ontwerpproces.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Ontwerpstudio ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | evaluatie aan de hand van ontwerpopdrachten |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | - Aanwezigheid in de sessies van de ontwerpstudio is verplicht. De student dient elke afwezigheid in de ontwerpstudio te wettigen en dient de richtlijnen gecommuniceerd via blackboard te volgen indien hij/zij een werkstuk niet tijdig kan indienen. - De studiereis (of vervangende workshop voor wie niet mee kan) maakt deel uit van het opleidingsonderdeel en is dan ook verplicht. De student dient niet-deelname aan de studiereis (of de vervangende workshop) te wettigen. |
|
|
|
Gevolg | - Bij gewettigde afwezigheid dient de lopende opdracht volledig te worden uitgevoerd. Ongewettigde afwezigheid bij één derde of meer van het aantal zittingen gekoppeld aan een opdracht, resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht. Het niet indienen van de werkstukken op afgesproken dag en uur (tenzij gewettigd) resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht. - Ongewettigde afwezigheid voor de studiereis (of de vervangende workshop) resulteert in een 0 voor de evaluatie van dit onderdeel. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Gedetailleerde opdrachten bij iedere oefening of project met probleemstelling, doelstellingen, programma of gebruik, werkschema, en nuttige bijkomende documentatie via Blackboard.
Vanuit persoonlijk onderzoek door de student, persoonlijk opgebouwde documentatie over architectuur, wonen, constructie en materialen, alsook over concept, context, typologie en programma.
Dit persoonlijk onderzoek wordt sterk bepaald door het lezen van vakliteratuur in de discipline Architectuur/ Wonen/ Werken |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma architectuur jaar 1 | Verplicht | 243 | 9,0 | 243 | 9,0 | Nee | Nee | Numeriek | |
|
|
|
de student heeft de nodige competenties verworven in 1 bachelor betreffend conceptmatig ontwerpen en ontwerpen in een specifieke context.
Tijdens het eerste semester van 2 bachelor zijn de competies in verband met onderzoek rond typologie en typologisch ontwerpen verworven.
|
|
|
Het onderwerp is WOON/WERK en het thema is PROGRAMMA.
Het thema Programma komt aan bod binnen een oefening waarbij het zuiver begrip via een ontwerpend onderzoek (opbouwen van kennis van de architectuurtheorie, -geschiedenis en -actualiteit) wordt uitgediept. Nadien wordt het verder onderzocht en doorontwikkeld binnen een project, waarbij de voorgaande thema’s, zijnde Concept, Context en Typologie cumulatief worden meegenomen. De latere thema’s, zijnde Structuur en Materialisatie worden als externe randvoorwaarden meegenomen in het ontwerpproces.
Het onderwerp is wonen, in de heel brede zin van het woord, met in het project de combinatie van wonen en werken.
De nadruk ligt op het onderzoekend ontwerpen, de kritische houding en reflectie en het ontwerpproces.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Ontwerpstudio ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | evaluatie aan de hand van ontwerpopdrachten |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | - Aanwezigheid in de sessies van de ontwerpstudio is verplicht. De student dient elke afwezigheid in de ontwerpstudio te wettigen en dient de richtlijnen gecommuniceerd via blackboard te volgen indien hij/zij een werkstuk niet tijdig kan indienen. - De studiereis (of vervangende workshop voor wie niet mee kan) maakt deel uit van het opleidingsonderdeel en is dan ook verplicht. De student dient niet-deelname aan de studiereis (of de vervangende workshop) te wettigen. |
|
|
|
Gevolg | - Bij gewettigde afwezigheid dient de lopende opdracht volledig te worden uitgevoerd. Ongewettigde afwezigheid bij één derde of meer van het aantal zittingen gekoppeld aan een opdracht, resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht. Het niet indienen van de werkstukken op afgesproken dag en uur (tenzij gewettigd) resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht. - Ongewettigde afwezigheid voor de studiereis (of de vervangende workshop) resulteert in een 0 voor de evaluatie van dit onderdeel. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Gedetailleerde opdrachten bij iedere oefening of project met probleemstelling, doelstellingen, programma of gebruik, werkschema, en nuttige bijkomende documentatie via Blackboard.
Vanuit persoonlijk onderzoek door de student, persoonlijk opgebouwde documentatie over architectuur, wonen, constructie en materialen, alsook over concept, context, typologie en programma.
Dit persoonlijk onderzoek wordt sterk bepaald door het lezen van vakliteratuur in de discipline Architectuur/ Wonen/ Werken |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|