Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Inleiding tot de logistiek (3542)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de handelswetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen voert onder begeleiding een literatuurstudie uit. (Onderzoeksvaardigheden)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness) | - EC
| De bachelor handelswetenschappen is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder Awareness)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen beantwoordt managementvragen vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft kennis van de verschillende logistieke beslissingen en processen in een onderneming. Hij kan het effect van deze logistieke beslissingen op de verschillende stakeholders (klanten, leveranciers, werknemers, ...) inschatten.
|
De student kan de rol van logistiek in een organisatie en de samenhang ervan met de andere bedrijfsfuncties toelichten.
|
|
|
De student wordt ingeleid in het domein van distributielogistiek als onderdeel van het totale supply chain management en in relatie tot de economie. De verschillende transportmodi, intermodaal transport en de organisatie van de transportsector worden besproken. Huidige tendensen in goederenvervoer in Europa en Amerika worden afgeleid uit wetenschappelijke literatuur. Het principe van totale logistieke kosten wordt besproken om te komen tot een modale keuze. De toekomstvisie van het Physical Internet wordt toegelicht met daarbij de rol van synchromodaal transport. Tenslotte gaat dit opleidingsonderdeel in op distributielogistiek in een stedelijke omgeving.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het is verplicht om aan alle onderdelen van de evaluatie deel te nemen. |
|
|
|
Gevolg | Bij niet deelname aan evaluatie tijdens de onderwijsperiode, resulteert dit in een onvolledig examenresultaat. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Geen verplichting betreffende een handboek. Wetenschappelijke artikels en andere documenten zullen beschikbaar gesteld worden via Blackboard. |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma handelswetenschappen: gemeenschappelijk deel | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma handelswetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student heeft kennis van de verschillende logistieke beslissingen en processen in een onderneming. Hij kan het effect van deze logistieke beslissingen op de verschillende stakeholders (klanten, leveranciers, werknemers, ...) inschatten.
|
De student kan de rol van logistiek in een organisatie en de samenhang ervan met de andere bedrijfsfuncties toelichten.
|
|
|
De student wordt ingeleid in het domein van distributielogistiek als onderdeel van het totale supply chain management en in relatie tot de economie. De verschillende transportmodi, intermodaal transport en de organisatie van de transportsector worden besproken. Huidige tendensen in goederenvervoer in Europa en Amerika worden afgeleid uit wetenschappelijke literatuur. Het principe van totale logistieke kosten wordt besproken om te komen tot een modale keuze. De toekomstvisie van het Physical Internet wordt toegelicht met daarbij de rol van synchromodaal transport. Tenslotte gaat dit opleidingsonderdeel in op distributielogistiek in een stedelijke omgeving.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het is verplicht om aan alle onderdelen van de evaluatie deel te nemen. |
|
|
|
Gevolg | Bij niet deelname aan evaluatie tijdens de onderwijsperiode, resulteert dit in een onvolledig examenresultaat. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Geen verplichting betreffende een handboek. Wetenschappelijke artikels en andere documenten zullen beschikbaar gesteld worden via Blackboard. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|