Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Inleiding tot strategie (4493)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor TEW bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin) | - EC
| De bachelor TEW identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness) | - EC
| De bachelor TEW kan strategische beleidsvraagstukken benaderen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor TEW kan inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toepassen bij de analyse van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor TEW kan het strategisch beleid van een organisatie evalueren met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De bachelor TEW kan veranderende omgevingsfactoren identificeren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
1) Bedrijfskunde: Studenten moeten een basis hebben in “algemene bedrijfskunde” (bv. een voorgaand vak Bedrijfsmanagement of Ondernemerschap), met kennis over algemene management concepten en kaders alsook over de voornaamste functionele gebieden binnen de bedrijfsvoering (bv. accounting, financiering).
2) Economie: Studenten moeten een basis hebben in “algemene economie” (bv. een voorgaand vak Introductie tot de Economie of Macro/Micro-Economie), met kennis over de algemene economische principes inclusief macro-en micro-economische concepten. Ze moeten bekend zijn met belangrijke economische indicatoren (bv. bruto binnenlands product, inflatie) en het marktmechanisme van vraag en aanbod.
3) Samenwerking en communicatie: Studenten moeten in staat zijn om productief samen te werken in diverse teams en te communiceren op academisch niveau, zowel mondeling als schriftelijk. Ze moeten in staat zijn om complexe ideeën en analyses helder en gestructureerd over te brengen, en om effectief samen te werken met medestudenten bij onder meer de analyse en discussie van cases.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel van 3 studiepunten biedt studenten een dieper inzicht in strategische analyse en strategieformulering door het bestuderen van vaak gebruikte concepten en kaders uit de strategische management literatuur, en deze toe te passen op bedrijfscasussen. Hierbij komen de volgende onderwerpen aan bod: strategie & het strategisch management proces / competitief voordeel / externe en interne strategische analyse / differentiatie, kostenleiderschap & integratie / het innovatieproces & platform-benaderingen / verticale integratie & diversificatie / strategische allianties, fusies & overnames / globalisatie & internationalisering.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Strategic Management,Frank T. Rothaermel,International student edition – 6th edition,McGraw Hill,9781266191862,Also eBook versions available on publisher's website: eBook Lifetime access ISBN: 9781266302565 / eBook 180 day access ISBN: 9781266572890 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma TEW | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma TEW | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
1) Bedrijfskunde: Studenten moeten een basis hebben in “algemene bedrijfskunde” (bv. een voorgaand vak Bedrijfsmanagement of Ondernemerschap), met kennis over algemene management concepten en kaders alsook over de voornaamste functionele gebieden binnen de bedrijfsvoering (bv. accounting, financiering).
2) Economie: Studenten moeten een basis hebben in “algemene economie” (bv. een voorgaand vak Introductie tot de Economie of Macro/Micro-Economie), met kennis over de algemene economische principes inclusief macro-en micro-economische concepten. Ze moeten bekend zijn met belangrijke economische indicatoren (bv. bruto binnenlands product, inflatie) en het marktmechanisme van vraag en aanbod.
3) Samenwerking en communicatie: Studenten moeten in staat zijn om productief samen te werken in diverse teams en te communiceren op academisch niveau, zowel mondeling als schriftelijk. Ze moeten in staat zijn om complexe ideeën en analyses helder en gestructureerd over te brengen, en om effectief samen te werken met medestudenten bij onder meer de analyse en discussie van cases.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel van 3 studiepunten biedt studenten een dieper inzicht in strategische analyse en strategieformulering door het bestuderen van vaak gebruikte concepten en kaders uit de strategische management literatuur, en deze toe te passen op bedrijfscasussen. Hierbij komen de volgende onderwerpen aan bod: strategie & het strategisch management proces / competitief voordeel / externe en interne strategische analyse / differentiatie, kostenleiderschap & integratie / het innovatieproces & platform-benaderingen / verticale integratie & diversificatie / strategische allianties, fusies & overnames / globalisatie & internationalisering.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Strategic Management,Frank T. Rothaermel,International student edition – 6th edition,McGraw Hill,9781266191862,Also eBook versions available on publisher's website: eBook Lifetime access ISBN: 9781266302565 / eBook 180 day access ISBN: 9781266572890 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|