Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Biofysica (3609)
|
4.0 stptn |
|
|
Biomoleculen (3606)
|
7.0 stptn |
|
|
Celbiologie (3408)
|
8.0 stptn |
|
|
Celfysiologie (3414)
|
10.0 stptn |
|
|
Chemische homeostase (3415)
|
4.0 stptn |
|
|
Functionele anatomie (3607)
|
4.0 stptn |
|
|
Functionele histologie (3608)
|
6.0 stptn |
|
|
Genetica en genomica (3410)
|
10.0 stptn |
|
|
Vaardigheidsonderwijs (3416)
|
3.0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Statistiek in genetica (3411)
|
4.0 stptn |
|
Risico's of veiligheidsproblemen op basis waarvan deze volgtijdelijkheid wordt opgelegd
Alle risico’s waardoor de fysieke/mentale gezondheid van de student, medestudent, personeelsleden of andere derden (bv. patiënten, stagegevers, …) in gevaar wordt gebracht. Hieronder wordt ook begrepen: een ernstig risico dat de student schade aan machines/apparatuur in het kader van de opleiding aan UHasselt/tUL aanbrengt die de continuïteit van het onderwijs of onderzoek zou belemmeren.
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen | Verplicht | 224 | 8,0 | 224 | 8,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. Leerlijn 1:Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen | - EC
| EC 2. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam (op moleculair, cellulair, orgaan- en organismeniveau) en heeft daartoe de noodzakelijke natuurwetenschappelijke kennis. Leerlijn 2:Fundamentele kennis (basiskennis levenswetenschappen) | - EC
| EC 3. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de relatie tussen leefmilieu en gezondheid, met speciale aandacht voor preventie in de gezondheidszorg. Leerlijn 3: Interactie gezondheid/omgeving | - EC
| EC 4. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de mechanismen van de pathologie op het niveau van molecule tot organisme met het oog op diagnose en therapie. Leerlijn 4:Kennis in pathologie toepassen op basiskennis levenswetenschappen | - EC
| EC 5. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 6. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft kennis van veelgebruikte experimentele modellen gangbaar in het biomedisch onderzoek en kan een aantal daarvan onder begeleiding toepassen. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 7. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan onderzoeksgegevens analyseren en interpreteren. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 8. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan literatuuronderzoek uitvoeren en op basis hiervan een aanzet geven tot verder onderzoek, eigen meetresultaten kritisch vergelijken met resultaten van anderen en een remediëring van een eenvoudig experimentele proefopzet voorstellen. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 9. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan biomedische ethische kwesties benoemen, kent de problemen in verband met (on)ethisch onderzoeksgedrag en heeft aandacht voor plagiaat in het eigen handelen. Leerlijn 6: Ethisch denken en integer handelen | - EC
| EC 10. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan communiceren over zijn vakgebied met wetenschappers uit eigen of aangrenzende vakgebieden en in een brede maatschappelijke context. Leerlijn 7: Communiceren en presenteren | - EC
| EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelfreflectie). Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole) | - EC
| EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. Leerlijn 10: Internationale dimensie | - EC
| EC 14: De bachelor biomedische wetenschappen heeft inzicht in de werkingsprincipes van verschillende (innovatieve) technologieën binnen diagnose en therapie. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Via verschillende onderwijsvormen zal de inhoud aan de student worden aangeboden. We maken gebruik van hoorcolleges, zelf-studie opdrachten, probleem-gestuurd onderwijs, werkzittingen, responsie colleges, practica, en journal club. Volgende leerdoelen worden voorop gesteld:
- De student kan de algemene, normale fysiologie van de ademhaling en de functie en de werking van de nier beschrijven.
- De student kan uitleggen hoe het lichaam reageert op inspanning.
- De student kan interacties tussen bepaalde orgaansystemen bv. tussen hart en nier uitleggen.
- De student kan verklaren hoe bepaalde ziektebeelden ontstaan: verminderde nierfunctie, stoornissen in zuur-base-evenwicht, verminderde longfunctie, arteriële en pulmonale hypertensie, longoedeem.
- Vanuit de kennis van het ontstaan van ziektebeelden kan de student voor een bepaald ziektebeeld aangrijpingspunten aanduiden voor het ontwerpen van behandeling.
- De student ziet de link tussen ziekte en biomedisch onderzoek (translationeel denken).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 8,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Bijwonen van practica (+verslag) + journal club + PGO zijn verplicht en behoren tot de leerstof. Bijwonen van 2 van de 3 gastcolleges is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer practica, PGO, journal club en/of de gastcolleges, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N-ongewettigd afwezig" en dienen dit practicum/PGO/journal club/gastcollege het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van de practica (bijvoorbeeld een afgetekend verslag) om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar. |
|
|
|
Extra info | In geval van overmacht kan de coördinator beslissen om het examen volledig schriftelijk te laten doorgaan, d.w.z. zonder mondelinge toelichting. |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Medical Physiology,Walter Boron Emile Boulpaep,3rd dition 2016 |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Handboek: Baron Boulpaep = achtergrond. Studiemateriaal: aangeboden slides van HC, boekhoofdstukken, wetenschappelijke artikels (engelstalig), verwijzingen naar internet Door de combinatie van een handboek (basis), slides, boek hoofdstukken, wetenschappelijke artikels (engels) zal de student net zoals in het latere leven zelf progressief zijn weg leren zoeken in de aangeboden leerstof. Er wordt daarom expliciet geen cursustekst ter beschikking gesteld. De docent zal er steeds voor garant staan dat de student weet wat de te kennen / belangrijke hoofdzaken zijn. |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master biomedische wetenschappen | Verplicht | 224 | 8,0 | 224 | 8,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Via verschillende onderwijsvormen zal de inhoud aan de student worden aangeboden. We maken gebruik van hoorcolleges, zelf-studie opdrachten, probleem-gestuurd onderwijs, werkzittingen, responsie colleges, practica, en journal club. Volgende leerdoelen worden voorop gesteld:
- De student kan de algemene, normale fysiologie van de ademhaling en de functie en de werking van de nier beschrijven.
- De student kan uitleggen hoe het lichaam reageert op inspanning.
- De student kan interacties tussen bepaalde orgaansystemen bv. tussen hart en nier uitleggen.
- De student kan verklaren hoe bepaalde ziektebeelden ontstaan: verminderde nierfunctie, stoornissen in zuur-base-evenwicht, verminderde longfunctie, arteriële en pulmonale hypertensie, longoedeem.
- Vanuit de kennis van het ontstaan van ziektebeelden kan de student voor een bepaald ziektebeeld aangrijpingspunten aanduiden voor het ontwerpen van behandeling.
- De student ziet de link tussen ziekte en biomedisch onderzoek (translationeel denken).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 8,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Bijwonen van practica (+verslag) + journal club + PGO zijn verplicht en behoren tot de leerstof. Bijwonen van 2 van de 3 gastcolleges is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer practica, PGO of journal club krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N-ongewettigd afwezig" en dienen dit practicum/PGO/journal club het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van de practica (bijvoorbeeld een afgetekend verslag) om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar. |
|
|
|
Extra info | In geval van overmacht kan de coördinator beslissen om het examen volledig schriftelijk te laten doorgaan, d.w.z. zonder mondelinge toelichting. |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Medical Physiology,Walter Boron Emile Boulpaep,3rd dition 2016 |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Handboek: Baron Boulpaep = achtergrond. Studiemateriaal: aangeboden slides van HC, boekhoofdstukken, wetenschappelijke artikels (engelstalig), verwijzingen naar internet Door de combinatie van een handboek (basis), slides, boek hoofdstukken, wetenschappelijke artikels (engels) zal de student net zoals in het latere leven zelf progressief zijn weg leren zoeken in de aangeboden leerstof. Er wordt daarom expliciet geen cursustekst ter beschikking gesteld. De docent zal er steeds voor garant staan dat de student weet wat de te kennen / belangrijke hoofdzaken zijn. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|