Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste master handelsingenieur - technologie in business | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2de masterjaar handelsingenieur optie TiB | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master HI toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master HI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –technische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master HI kan complexe technologische en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master HI gebruikt ICT-toepassingen en basis programmeervaardigheden om bedrijfseconomische en –technische data te vertalen naar bedrijfsrelevante informatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master HI evalueert technologische innovaties vanuit een bedrijfseconomisch en maatschappelijk perspectief. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student weet wat een bedrijf is en kan voorbeelden geven van relevante stakeholders.
|
De student kan de supply chain, de value chain, en het business model van een bedrijf op een generieke wijze omschrijven en identificeren voor een specieke case.
|
De student kent de berekeningswijze(s) van het BBP en kan de berekening van consumenten- en producentensurplus uitvoeren.
|
De student kan de uitkomst van een (lineair) regressiemodel interpreteren.
|
|
|
Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die in de noden van de huidige generaties voorziet zonder te schaden in de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun noden te voorzien.
De leerdoelen van deze cursus zijn daarom:
(1) het kunnen aantonen van de nood en complexitieit van duurzame ontwikkeling;
(2) het kunnen onderscheiden van zwakke en sterke visies op duurzaamheid en het kunnen verklaren hoe transitie (management) in zijn werk gaat;
(3) het kunnen voorstellen, motiveren en opzetten van een geschikte duurzaamheidsbeoordelingsmethode voor een gegeven probleem;
(4) het kunnen bekomen, interpreteren en nuanceren van de resultaten van een duurzaamheidsbeoordelingsmethode
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 13 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 12 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het is een gesloten boek mondeling examen zonder voorbereidingstijd |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Deelcijfer evaluatie gedurende het academiejaar blijft bewaard in 2de zit |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Deel milieutechnologie Prof. Dirk Franco |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
|
|
|
|
| 2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica minor technologie in business | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI werkt samen in een divers team en toont leiderschapsvaardigheden, met het oog op een multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master BI toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master BI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master BI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master BI analyseert, verbetert en monitort technologische en bedrijfsprocessen met behulp van data en IT om een positieve bijdrage te leveren aan de werking van een organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student weet wat een bedrijf is en kan voorbeelden geven van relevante stakeholders.
|
De student kan de supply chain, de value chain, en het business model van een bedrijf op een generieke wijze omschrijven en identificeren voor een specieke case.
|
De student kent de berekeningswijze(s) van het BBP en kan de berekening van consumenten- en producentensurplus uitvoeren.
|
De student kan de uitkomst van een (lineair) regressiemodel interpreteren.
|
|
|
Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die in de noden van de huidige generaties voorziet zonder te schaden in de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun noden te voorzien.
De leerdoelen van deze cursus zijn daarom:
(1) het kunnen aantonen van de nood en complexitieit van duurzame ontwikkeling;
(2) het kunnen onderscheiden van zwakke en sterke visies op duurzaamheid en het kunnen verklaren hoe transitie (management) in zijn werk gaat;
(3) het kunnen voorstellen, motiveren en opzetten van een geschikte duurzaamheidsbeoordelingsmethode voor een gegeven probleem;
(4) het kunnen bekomen, interpreteren en nuanceren van de resultaten van een duurzaamheidsbeoordelingsmethode
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 13 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 12 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het is een gesloten boek mondeling examen zonder voorbereidingstijd |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Deelcijfer evaluatie gedurende het academiejaar blijft bewaard in 2de zit |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Deel milieutechnologie Prof. Dirk Franco |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de economie cluster duurzaamheid | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in economie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master kan managementvragen, strategische beleidsvraagstukken of bedrijfseconomische problemen beantwoorden met behulp van conceptuele, bedrijfseconomische denkkaders of vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen. | - EC
| De educatieve master toont zelfstandigheid bij en rapporteert over het uitvoeren van een literatuurstudie, het opstellen van een onderzoeksplan, het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden en het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten binnen de bedrijfseconomische wetenschappen. | - EC
| De educatieve master volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken en reflecteert hierover vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student weet wat een bedrijf is en kan voorbeelden geven van relevante stakeholders.
|
De student kan de supply chain, de value chain, en het business model van een bedrijf op een generieke wijze omschrijven en identificeren voor een specieke case.
|
De student kent de berekeningswijze(s) van het BBP en kan de berekening van consumenten- en producentensurplus uitvoeren.
|
De student kan de uitkomst van een (lineair) regressiemodel interpreteren.
|
|
|
Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die in de noden van de huidige generaties voorziet zonder te schaden in de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun noden te voorzien.
De leerdoelen van deze cursus zijn daarom:
(1) het kunnen aantonen van de nood en complexitieit van duurzame ontwikkeling;
(2) het kunnen onderscheiden van zwakke en sterke visies op duurzaamheid en het kunnen verklaren hoe transitie (management) in zijn werk gaat;
(3) het kunnen voorstellen, motiveren en opzetten van een geschikte duurzaamheidsbeoordelingsmethode voor een gegeven probleem;
(4) het kunnen bekomen, interpreteren en nuanceren van de resultaten van een duurzaamheidsbeoordelingsmethode
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 13 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 12 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het is een gesloten boek mondeling examen zonder voorbereidingstijd |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Deelcijfer evaluatie gedurende het academiejaar blijft bewaard in 2de zit |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Deel milieutechnologie Prof. Dirk Franco |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
|
|
|
|
| 2de masterjaar materiomics verbreding opleidingsonderdelen | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 5. De master in materiomics kan zelfstandig wetenschappelijk onderzoek opzetten en uitvoeren: een onderzoeksvraag en hypothese formuleren, de geschikte methoden en technieken selecteren, de resultaten kritisch analyseren en interpreteren, conclusies formuleren, wetenschappelijk rapporteren en onderzoeksdata beheren. | - EC
| EC 6. De master in materiomics kan zowel schriftelijk als mondeling communiceren en een goed onderbouwd standpunt innemen in een wetenschappelijke discussie, gaande van een algemeen tot gespecialiseerd niveau, aangepast aan het doelpubliek. | - EC
| EC 8. De master in materiomics kan integer handelen en zelfstandig ethische en maatschappelijke implicaties van wetenschappelijke ontwikkelingen in zijn/haar domein beoordelen, met bijzondere aandacht voor duurzaamheid. | - EC
| EC 9. De master in materiomics is zich bewust van de economische context van wetenschappelijke ontwikkelingen in zijn/haar domein, kan relevante noden en interesses van stakeholders identificeren en kritisch analyseren en de rol van expert opnemen in interactie met hen. | - EC
| EC 10. De master in materiomics kan zelfstandig nieuwe kennis verwerven en het eigen leerproces opvolgen, evalueren en bijsturen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student weet wat een bedrijf is en kan voorbeelden geven van relevante stakeholders.
|
De student kan de supply chain, de value chain, en het business model van een bedrijf op een generieke wijze omschrijven en identificeren voor een specieke case.
|
De student kent de berekeningswijze(s) van het BBP en kan de berekening van consumenten- en producentensurplus uitvoeren.
|
De student kan de uitkomst van een (lineair) regressiemodel interpreteren.
|
|
|
Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die in de noden van de huidige generaties voorziet zonder te schaden in de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun noden te voorzien.
De leerdoelen van deze cursus zijn daarom:
(1) het kunnen aantonen van de nood en complexitieit van duurzame ontwikkeling;
(2) het kunnen onderscheiden van zwakke en sterke visies op duurzaamheid en het kunnen verklaren hoe transitie (management) in zijn werk gaat;
(3) het kunnen voorstellen, motiveren en opzetten van een geschikte duurzaamheidsbeoordelingsmethode voor een gegeven probleem;
(4) het kunnen bekomen, interpreteren en nuanceren van de resultaten van een duurzaamheidsbeoordelingsmethode
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 13 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 12 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het is een gesloten boek mondeling examen zonder voorbereidingstijd |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Deelcijfer evaluatie gedurende het academiejaar blijft bewaard in 2de zit |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Deel milieutechnologie Prof. Dirk Franco |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|